برای بعضی افراد خودآگاهی به مثابهی خوشسلیقگی و یا شوخطبعی است. همه فکر میکنند از آن بهره میبرند اما در حقیقت همیشه اینطور نیست. با این وجود، اولین تواناییست که کلیر هیوز جانسون، از معاونین اسبق شرکت گوگل و مشاور فعلی شرکت استرایپ (Stripe)، در کاندیداهای مصاحبهی شغلی جستجو میکند. اما در نهایت خودآگاهی خصیصهای نادر است. طبق تحقیقی که در مجلهی هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد، هرچند اغلب مردم فکر میکنند خودآگاه هستند، تنها ۱۰ الی ۱۵٪ افراد مورد تحقیق در این دسته جای داشتند.
تاشا ایوریچ، روانشناس سازمانی، در یک اجرای تدتاک خودآگاهی را اینگونه توصیف میکند «توانایی خودبینی شفاف، درک کیستی خود، چگونگی دیدگاه دیگران به ما و جایگاه ما در دنیا». اما برای درک خودآگاهی میبایستد مولفههای درونی و بیرونی آن را در نظر بگیریم. خودآگاهی درونی به این میپردازد که ما ارزشها، واکنشها و تاثیر خود بر دیگران را تا چه اندازه شفاف میبینیم. از سوی دیگر خودآگاهی بیرونی درمورد نگاهیست که دیگران به ما دارند.
بسیاری از فواید خودآگاهی بر موفقیت شغلی تاثیرگذارند. در ادامه به بررسی برخی از مزایای خودکاوی و تاثیر آن در بهبود رشد شغلی خواهیم پرداخت.
تاثیر بر همدلی
به نقل از مطالعهای که در ژورنال تقویت شناختی ( Journal of Cognitive Enhancement) منتشر شد، خودآگاهی یکی از بنیادهای همدلیست. این بدان علت است که ما پیش از آنکه بتوانیم دیگران را درک کنیم، نیاز داریم به درکی از خودمان برسیم. نتایج این مطالعه نشان داد توانایی شرکتکنندگانی که بیشتر از بقیه در تشخیص بخشهای مختلف از شخصیت خود موفق بودند، در تفسیر حالات روحی دیگران تقویت شده است. در نتیجه خودآگاهی به ما این امکان را میدهد تا اوضاع را از دیدگاه همکاران خود ببینیم، و این موجب میشود ارتباط بهتری در محیط کار برقرار کنیم.
بهبود توانایی برقراری ارتباط
زمانی که از شیوهی برقراری ارتباط خود اگاه باشید، تطبیق آن با مخاطبان مختلف آسانتر خواهد بود. این توانایی برای افرادی که با گروههای گوناگون کار میکنند ضروریست. خودآگاهی قوی در بهبود مهارتهای شنیدن فعال نیز موثر است. با تقویت ارتباط قادر خواهید بود به آسانی اعتماد و وفاداری را میان خود و اعضاء تیمتان ایجاد کنید.
کمک به مدیریت استرس
با تمرین خودآگاهی کمکم متوجه احساسات و رفتارهایی میشوید که حاکی از سلامت عمومی شماست. با این روش اگر متوجه زودرنجی یا خستگی مفرط شوید قادر خواهید بود چارهای برای آن بیاندیشید. برای مثال ممکن است متوجه شوید نوشیدن زیاد قهوه موجب میشود مضطرب شوید و الگوی خوابتان را مختل میکند. اگر از این مشکل آگاه شوید میتوانید با اتخاذ تصمیماتی متفاوت در شیوهی زندگی، سلامت جسم و روح خود را بهبود ببخشید.
مدیریت بهتر زمان
یکی از راههای مدیریت زمان، خودآگاهیست. بعنوان مثال؛ آیا میدانید در چه ساعاتی بیشترین کارایی را دارید؟ منظور ساعاتی از روز است که بیشترین فعالیت مفید را دارید. اگر در ابتدای روز بالاترین سطح انرژی را تجربه میکنید، میتوانید. کارهای تحلیلی را به آن زمان موکول کنید. از سوی دیگر اگر احتمال دارد در ساعات پس از ظهر احساس رخوت کنید، بهتر است در آن ساعات به کارهایی رسیدگی کنید که نیازمند مدیریت کمتری هستند.
تسهیل تصمیمگیری
موفقترین رهبران جهان خود را میشناسند و میتوانند به بصیرت خود برای تصمیمگیری اتکا کنند. آنها همچنین از احساسات خود آگاه هستند و میتوانند از تاثیرگذاری آن بر قوۀ قضاوت خود جلوگیری کنند. افراد خودآگاه با توجه به انحرافات احتمالی و درک چگونگی اتخاذ تصمیمهای اشتباه، تصمیمات هوشمندانهتری اتخاذ میکنند.
افزایش کنترل بر خود
تمرکز بر خودآگاهی به افراد در تمرین صبوری نیز کمک میکند؛ علت آن است که خودآگاهی نیازمند تفکر در واکنشها و رفتار کردن به مناسبترین شکل ممکن است. برای مثال زمانی که یکی از اعضاء گروه دچار خطایی میشود احتمال دارد که بخواهید خشم و دلخوری خود را ابراز کنید. اما با تمرین خود کنترلی، پیش از آنکه واکنشی نشان دهید به آن فکر خواهید کرد.
افزایش کارایی
اگر در خودآگاهی سرآمد باشید از تواناییها و نقاط ضعف خود آگاه خواهید بود. در این صورت میتوانید روی داراییها و امور محولهای که در حیطهی مهارت شما نیستند تمرکز کنید. همچنین شما را به مدیر بهتری تبدیل میکند چراکه بیش از پیش از نقاط قوت و ضعف دیگران آگاه خواهید بود. با استفادهی موثر از منابعی که در اختیار دارید میتوانید هوشمندانهتر کار کنید و کارایی خود را افزایش دهید.
در فقدان خودآگاهی، قادر نخواهید بود نهایت تواناییهای خود را بشناسید و یا آنچه را که خوشحالتان میکند پیدا کنید. خوشبختانه هیچوقت برای شناخت بهتر خودتان یا تغییر رویه دیر نیست. هرچند نیاز به تلاش دارد، اما هیچ چیز ارزشمندی بدون زحمت بدست نمیآید.
سوالات پرتکرار
منبع: Forbes