هوش هیجانی مهارتی ضروری برای راهبرد روابط مهم در زندگی است. اگر توانایی آگاهی از عواطف و ابراز صحیح آنها را در خود پرورش دهید، احتمال دارد شانس موفقیت شما، در زندگی شخصی و حرفه‌ای، بالاتر برود. یادگیری در مورد هوش هیجانی می‌تواند به پرورش این مهارت و موفقیت در هر نقشی که نیازمند تعامل با دیگران است کمک کند.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که هوش هیجانی چیست، چرا حائز اهمیت است و به شما کمک می‌کنیم طی ۹ گام هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید.

هوش هیجانی، که آن را با نام ای‌کیو (EQ) می‌شناسیم، توانایی تشخیص و مدیریت عواطف خود و تشخیص عواطف کسانی است که با آنها تعامل دارید.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی (Emotional Intelligence)، که گاه به آن بهره‌ی عاطفی (EQ) نیز می‌گوییم، توانایی تشخیص و مدیریت عواطف و ابراز آنها به شیوه‌ای محترمانه و مفید به اطرافیان است. این پروسه همچنین توانایی درک عواطف اطرافیان و واکنش نشان دادن به آنها، با بازخوردی حمایتگر و مشوق، را شامل می‌شود. درک عواطف خود و دیگران می‌تواند به شما کمک کند در زندگی شخصی و محیط حرفه‌ای، بهتر دیگران را بفهمید.

چرا هوش هیجانی حائز اهمیت است؟

هوش هیجانی به این خاطر اهمیت دارد که به شما امکان تشکیل و حفظ روابط ارزشمند و پربار با همکاران، بالادستی‌ها و همراهانتان را می‌دهد. همچنین هوش هیجانی می‌تواند به شما در راهبرد شرایط پیچیده‌ی اجتماعی که نیازمند درک دیدگاه و عواطف چندین فرد مختلف است کمک کند. علاوه بر درک دیگران، هوش عاطفی می‌تواند به شما کمک کند عواطف خودتان را مدیریت کنید، تاثیرات منفی را با درک الگوهای عاطفی محدود کنید و برای رویارویی با احساسات بیهوده برنامه‌ریزی کنید.

اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی هوش هیجانی

در ادامه به برخی از اجزاء کلیدی هوش هیجانی می‌پردازیم تا بتوانید توانایی‌های خودتان را ارزیابی کنید:

  • خودآگاهی: افراد خودآگاه می‌توانند عواطف خود را شناسایی و درک کنند و بفهمند این عواطف چطور رفتار آنها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در نتیجه درک خود را از نقاط قوت و ضعف خودشان بالا ببرند.
  • توانایی مدیریت واکنش‌های عاطفی: توانایی خود-مدیریتی شامل تعاملات قوی و مهارت مدیریت زمان، توانایی حل مسئله و تاب‌آوری تحت استرس است.
  • همدردی با دیگران: درک نیازهای عاطفی اطرافیان،‌ در کنار درک نیازهای خود، می‌تواند به شما کمک کند متوجه نشانه‌های مهم در تعاملات اجتماعی شوید.
  • توانایی حفظ روابط سالم: تعامل صریح و تاثیر صحیح از طریق اعمال و کلمات می‌تواند به ساخت روابط پربارتر و کارآمدتر کمک کند.

چطور در ۹ گام هوش هیجانی را بهبود دهیم

از گام‌های زیر برای بهبود هوش هیجانی در زندگی شخصی و کاری خود استفاده کنید:

1. خودآگاه‌تر باشید

آگاه بودن از عواطف و واکنش‌های عاطفی که به اطرافیان نشان می‌دهید می‌توان هوش هیجانی را تا حد زیادی بهبود دهد. اینکه بدانید چه زمان احساس اضطراب را تجربه می‌کنید و کی خشمگین هستید، می‌تواند به شما در پردازش و ابراز این عواطف به نحوی که نتایج درستی به بار آورد، کمک کند. برای افزایش آگاهی، تلاش کنید هر زمان که حس شدیدی را تجربه می‌کنید آن را وارسی کرده و به عوامل بروز این احساس توجه کنید.

2. به احساسات دیگران دقت کنید

هوش هیجانی شاید با خودشناسی آغاز شود، اما سنجش برداشت دیگران از رفتار و تعاملات شما به همان اندازه مهم است. اینکه بدانید چطور پیام خودتان را بر اساس برداشتی که از شما می‌شود تنظیم کنید بخش مهمی از هوشمندی هیجانی است. اگر دچار تردید هستید، می‌توانید از دیگران بپرسید چه احساسی دارند. نشان دهید واکنش‌های آنها برایتان در اولویت هستند.

3. گوش دادن فعال را تمرین کنید

افراد به طرق کلامی و غیرکلامی ارتباط برقرار می‌کنند، پس گوش دادن و دقت کردن به واکنش‌های مثبت و منفی بسیار مهم است. همچنین زمان گذاشتن برای گوش دادن به دیگران حاکی از سطحی از احترام است که می‌تواند روابط سالم را پایه‌ریزی کند. برای آنکه نشان دهید به طرف مقابل گوش می‌دهید، از او سوال بپرسید، سرتان را تکان دهید یا نکات مهم را تکرار کنید تا نشان دهید که متوجه صحبت‌های او هستید.

4. ارتباط شفاف برقرار کنید

مهارت برقراری ارتباط قوی جزئی حیاتی در هوشمندی هیجانی است. دانستن آنچه باید بگویید یا بنویسید و زمانی که باید اطلاعات را بیان کنید در ایجاد روابط قوی حائز اهمیت است. برای مثال، به عنوان یک مدیر در محیط کاری، برقراری ارتباط با انتظارات و اهداف ضروری است تا همه را به یک چشم ببینید. تلاش کنید تا حد امکان خوش مشرب باشید و راه‌های مختلف را برای دیگران باز بگذارید تا احساسات خود ا برای شما بیان کنند.

5. مثبت‌اندیش باشید

افرادی دارای هوش هیجانی قدرت کلام مثبت، پیامی دلگرم کننده و اعمال محبت‌آمیز را درک می‌کنند. اگر قادر باشید در شرایط تنش‌زا، مثبت‌اندیش بمانید، می‌توانید به دیگران در حفظ آرامش کمک کند. این خصیصه‌ی رفتاری همچنین می‌تواند حل مسئله و کار گروهی را ترغیب کند. اگرچه عواطف منفی می‌توانند طبیعی باشند، تلاش کنید برای کاهش تاثیر آنها تدبیری بیاندیشید و بدنبال راه حل باشید.

6. همذات‌پنداری کنید

در نظر داشتن احساسات دیگران از خصیصه‌های مهم هوش هیجانی است؛ بدان معنا که می‌توانید با عواطفی که شاید خودتان آنها را تجربه نکنید همدردی کنید و به نحوی محترمانه و آرامش‌بخش به دیگران واکنش نشان دهید. تلاش کنید خودتان را جای دیگران بگذارید تا بفهمید خودتان در شرایط مشابه چه احساساتی را تجربه می‌کنید.

7. روشن‌فکر باشید

نزدیک شدن به افراد دارای هوش هیجانی اغلب آسان است چراکه آنها شنونده‌های خوبی هستند و قادرند دیدگاه‌های دیگران را ملاحظه کرده و درک کنند. این افراد همچنین پذیرای یادگیری چیزهای جدید و ایده های نو هستند. حتی اگر به ایده‌های یا مفاهیم جدید شک دارید، تلاش کنید این ایده‌ها را در کارهای روزمره‌تان فرض کند.

8. به بازخوردها گوش دهید

باید از آن آدم‌هایی باشید که می‌تواند به بازخوردها گوش دهد؛ چه بازخوردی مثبت درخصوص ارائه‌ی اخیرش باشد و چه پیشنهادی منتقدانه در خصوص کارکردی بهینه‌تر. پذیرای بازخورد بودن یعنی می‌توانید مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرید و مایلید تعاملات خود با دیگران را بهبود ببخشید. اگرچه شنیدن برخی از بازخوردها می‌تواند چالش برانگیز باشد، سعی کنید به آن به چشم موقعیتی برای یادگیری و پیشرفت حرفه‌ای نگاه کنید.

9. آرامش خودتان را تحت فشار حفظ کنید

رویارویی با شرایط تنش‌زا با نگرشی آرام و مثبت حائز اهمیت است. تشویش می‌تواند به سرعت بالا گیرد، خصوصاًُ در شرایطی که افراد تحت فشار زمانی کار می‌کنند، پس حفظ. آرامش و تمرکز روی پیدا کردن راه حل می‌تواند به همه کمک کند به اهداف خود دست پیدا کنند. تلاش کنید تدابیری همچون تنفس عمیق یا کمک خواستن در شرایط تنش‌زا را در خودتان توسعه دهید تا به حفظ آرامش و حضور ذهن خودتان کمک کنید.

منبع: Indeed

AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *