کتاب جست‌وجوی معنا

ششمین مرحله از سوگ

Finding Meaning

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۵۹,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 2019
انتشار شمسی 1402
شابک 9786225213173
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 312
سری چاپ 1

Array

0/5 (0 دیدگاه)

شش مرحله‌ی غم درگذشت عزیزان

کتاب «جست‌و‌جوی معنا» نوشته دیوید کسلر، درباره‌ی نحوه‌ی مواجهه با غم از دست دادن، دیدگاه جدیدی ارائه می‌دهد. مگر پرندگان بعد از طوفان آواز نمی‌خوانند؟ پس چرا انسان بعد از طوفانی تلخ، از آفتابی که باقی مانده‌است لذت نبرد؟ کسلر پنج مرحله‌ی غم را توضیح می‌دهد و مرحله‌ی ششم، یعنی یافتن معنا، را اضافه می‌کند. این کتاب چراغ امیدی است برای کسانی که با عواقب پس از فقدان دست‌و‌پنجه نرم می کنند. نویسنده عقیده دارد که تنها با جست‌وجوی معنا می‌توانیم پس از سوگواری به آرامش برسیم.

هر فقدان معنایی دارد

چگونه می‌توان با ابعاد روانی مرگ عزیزان مواجه شویم که کمترین آسیب را به خود یا اطرافیان بزنیم؟

کتاب جست‌و‌جوی معنا، با مرور مجدد پنج مرحله‌ی غم (انکار، خشم، چانه‌زنی، افسردگی و پذیرش) آغاز می‌شود. در واقع این کتاب، ادامه و تکامل پنج مرحله‌ی معروف غم است. دیوید کسلر مفهوم معنا را به عنوان بخش مهمی از روند سوگواری معرفی می‌کند. نویسنده تلاش می‌کند تا دیدگاه مخاطبان را نسبت به مرگ تغییر دهد. او نشان می‌دهد که مرگ پایان زندگی نیست بلکه ورود به جهانی دیگر است. این موضوع می‌تواند پذیرش درگذشت فرد را آسان‌تر کند. او باور دارد که اگرچه این مراحل برای بسیاری از افراد بخشی از تجربه است، اما نقشه‌ی راه سختی نیست.

چالش‌های سوگ

کار کسلر عمیقاً شخصی و در عین حال جهانی است. او تجربیات خود را با داستان‌های کسانی که در طول دهه‌ها به او مشاوره داده‌اند در هم می‌آمیزد. کتاب جست‌و‌جوی معنا علاوه بر بیان موضوع درک غم، از تغییر آن هم سخن می‌گوید. شاید بتوان این کتاب را راهنمای کسانی دانست که غمگین هستند و می‌خواهند در درد خود، آرامش و درک را پیدا کنند. نویسنده تلاش می‌کند تا راهی برای کشف معنا در آنچه به نظر بی‌معنی‌ترین تجربه به نظر می‌رسد بیابد و به مخاطبان خود معرفی کند. او با به اشتراک‌گذاری داستان‌های شخصی، از جمله تجربه‌ی از دست دادن پسرش، توضیح می‌دهد که چطور می‌توان همچنان با فرد از دست رفته ارتباط برقرار کرد.

چگونه درد به معنای جدیدی تبدیل می‌شود

افراد با نگرش‌ها و فرهنگ‌ها و تربیت‌های مختلف، قاعدتأ واکنش متفاوتی را نسبت به مرگ عزیزانشان بروز می‌دهند. بخش قابل‌توجهی از کتاب جست‌و‌جوی معنا، به چگونگی درک فرهنگ‌ها و جوامع مختلف از غم و اندوه اختصاص دارد. این دیدگاه جهانی، به شناخت طیف وسیعی از اعمال و احساسات سوگواری کمک می‌کند. روایت سرشار از توصیه‌ها و تمرین‌های عملی است. کسلر ما را راهنمایی می‌کند که چگونه در شرایط غم و اندوه، مانند برخورد با سالگردها و نحوه‌ی حمایت از دیگران که سوگوار هستند، رفتار کنیم. او همچنین به موضوع اغلب ناپسند شادی و خنده در میان غم و اندوه اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه این احساسات می‌توانند با غم و اندوه همزیستی کنند.

همه چیز تغییر می‌کند

همه‌ی افراد، دیر یا زود با رخداد مرگ برای خود یا اطرافیان، مواجه می‌شوند؛ پس چه بهتر که قبل از تجربه‌ی آن، از لحاظ روانی آمادگی لازم را کسب کنند. کتاب جست‌و‌جوی معنا، از چالش‌های مرگ‌های غیرمنتظره در مقابل مرگ‌های پیش‌بینی‌شده می‌گوید؛ اینکه چگونه یک از دست دادنی ناگهانی می‌تواند بر جستجوی معنا تأثیر بگذارد. در این باره کسلر راهکارهایی را در مورد مقابله با هر دو سناریو پیشنهاد می‌دهد. ساختار کتاب ترکیبی از داستان‌سرایی و راهنمایی‌هایی آموزشی است که هم شخصی و هم در عین حال، جهانی به نظر می‌رسد. کسلر مانند یاری دلسوز، مسیری امیدوارکننده و رو به جلو را به مخاطب خود نشان می‌دهد.

کتاب «جست‌و‌جوی» معنا برای شماست اگر:

  • در زندگی خود غمگین هستید و به دنبال آسایش و تفاهم می‌گردید.
  • به جنبه‌های روانی و عاطفی غم و اندوه علاقه دارید.
  • به دنبال راه‌هایی برای مقابله با سوگ هستید.
  • می‌خواهید بدانید فرهنگ‌های مختلف چگونه با سوگ مواجه می‌شوند.
  • مراقب یا حامی کسی هستید که عزادار است.
  • کنجکاوید بدانید چگونه می‌توان شادی و خنده را در میان غم و اندوه پیدا کرد.
  • از طرفداران کار دیوید کسلر هستید یا به پنج مرحله غم و اندوه علاقه دارید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «جست‌وجوی معنا» چیه؟

درباره نویسنده