کتاب آداب دیکتاتوری

کیش شخصیت در قرن بیستم

How to Be a Dictator

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۲۴۵,۰۰۰ تومان

موجود

انتشار میلادی 2019
انتشار شمسی 1402
شابک 9786007289686
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 320
سری چاپ 5

Array

0/5 (0 دیدگاه)

رویکردهای دیکتاتوری

آداب دیکتاتوری عنوان کتابی از فرانک دیکوتر تاریخ نگار هلندی، اثری روشنگرانه در زمینه‌ی بدنام‌ترین دیکتاتورهای قرن بیستم است. این کتاب به مکانیسم‌ها و استراتژی‌هایی اشاره دارد که حاکمان برای به دست آوردن و حفظ قدرت به کار گرفته‌اند و نگاهی مفصل به جنبه تاریک اقتدار سیاسی ارائه می‌دهد. سرشار از جزئیات تاریخی است و پیشینه‌ای جامع برای درک بهتر محیط‌هایی فراهم می‌کند که زمینه‌ساز شکوفایی دیکتاتوری‌ها شده‌اند. در واقع کتاب آداب دیکتاتوری اثر فرانک دیکوتر نشان می‌دهد که چگونه می‌توان به دیکتاتوری تمام عیار تبدیل شد!

قدرت و رهبری

کتاب پیش رو، به ما می‌آموزد که آزادی به سادگی قابل دستیابی نیست. این کتاب چگونگی به قدرت رسیدن دیکتاتورهایی مانند استالین، موسولینی، هیتلر، مائو تسه‌تونگ، کیم ایل سونگ و دیگران را به تصویر می‌کشد. این رهبران، بنیان‌گذاران دیکتاتوری مدرن هستند و از تاریخ درس‌های زیادی در جهت حفظ حکومت خود گرفتند. نویسنده ویژگی‌های مشترک آنها اعم از کاریزما، بی‌رحمی، استفاده هوشمندانه از تبلیغات و … را برمی‌شمرد.

این کتاب در ادامه، چگونگی تحکیم پایه‌های حکومت این رهبران قدرت از طریق تاکتیک‌های وحشیانه مانند محاکمه‌های نمایشی و سرکوب مخالفان را بیان می‌کند.اما این موضوع هرگز برای مدت طولانی کفایت نمی‌کند لذا اگر دیکتاتوری موفق شود که به مردمانش هراس بیشتری وارد کند، و یا آنها را مجبور کند که همواره او را تحسین کنند، حکومتش دوام بیشتری خواهد آورد.

نویسنده روش‌های مختلفی را که برای کنترل مردم استفاده می‌شد، از جمله نظارت و سانسور شدید تا دستکاری در آموزش و رسانه‌ها، به تفصیل شرح می‌دهد. به بیانی دیگر این کتاب عمدتأ موضوع بت سازی از یک شخصیت را در نظر می‌گیرد.

رهبری اقتدارگرا

تمرکز قابل توجه کتاب آداب دیکتاتوری بر این است که چگونه دیکتاتورها تصویری خداگونه در میان مردم خود پرورش دادند. دیکوتر به آیین‌ها و کمپین‌هایی تبلیغاتی اشاره می‌کند که برای تقویت حس تقدس در اطرافیان این رهبران استفاده می‌شد.

کتاب همچنین به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی این رژیم ها نگاه ویژه‌ای دارد و نشان می‌دهد که چگونه این سیاست‌ها اغلب به فقر و رنج گسترده منجر می‌شوند.

نویسنده در سراسر کتاب، دیکتاتورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کند و از رویکردهای منحصربه‌فرد و در عین حال مشابه آن‌ها نسبت به قدرت، دیدگاهی گسترده به مخاطب ارائه می‌دهد. او توضیح می‌دهد که دیکتاتورهایی که دوام آورده‌اند معمولاً دو ابزار اصلی قدرت داشته‌اند: کیش شخصیت و ایجاد وحشت. نویسنده با زبانی ساده به مفهوم کیش شخصیت پرداخته و مهم‌تر از آن، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که در دام دیکتاتوری گرفتار شده است.

تاثیرات دیکتاتوری

می‌توان گفت تقریبا هیچ دیکتاتوری  نمی‌تواند تنها از طریق ترس و خشونت به حکومت خود ادامه دهد. در قرن جدید که فناوری‌های جدید به رهبران اجازه‌ی راهیابی مستقیم به زندگی شهروندان از طریق رسانه‌ها را می‌دهد، دیکتاتورها توانستند از کیش شخصیت استفاده کنند و و بدون انتخابات، تأیید مردم را بگیرند.

کتاب *آداب دیکتاتوری* به جنبه‌های بین‌المللی دیکتاتوری‌ها می‌پردازد، از جمله اینکه چگونه این رهبران سیاست جهانی را هدایت کردند و اقدامات آن‌ها چه تأثیری بر صحنه جهانی داشت. دیکوتر از پایان‌های اغلب وحشیانه این دیکتاتورها و تأثیر ماندگاری که سلطنت آن‌ها بر کشورهایشان و جهان گذاشت، پرده برمی‌دارد. در نهایت، کتاب به ماهیت قدرت، هزینه‌های انسانی این رژیم‌ها و درس‌هایی برای دنیای مدرن می‌پردازد تا دیدگاه مخاطب را در مورد پیامدهای این حکومت‌ها روشن‌تر سازد.

کتاب «آداب دیکتاتوری» برای شماست اگر

  • به تاریخ و سیاست قرن بیستم علاقه دارید.
  • به دنبال درک پویایی روانی و اجتماعی دیکتاتوری هستید.
  • مجذوب مطالعه‌ی قدرت و رهبری هستید.
  • می‌خواهید تأثیر تاریخی رژیم‌های دیکتاتوری را بررسی کنید.
  • دانشجوی علوم سیاسی یا تاریخ هستید.
  • از تحلیل مقایسه‌ای شخصیت‌های تاریخی لذت می‌برید.
  • در مورد تعامل بین سیاست و طبیعت انسان کنجکاو هستید.
  • می‌خواهید نشانه‌های هشدار دهنده رهبری اقتدارگرا را درک کنید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «آداب دیکتاتوری» چیه؟

درباره نویسنده