کتاب فلسفه ترس

تجربه و هنر زندگی 5

A philosophy of fear

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۶۰,۰۰۰ تومان

موجود

انتشار میلادی 2007
انتشار شمسی 1402
شابک 9786009160648‬‬
نوع جلد شومیز
قطع پالتویی
تعداد صفحه 240
سری چاپ 15

Array

0/5 (0 دیدگاه)

قدرت ترس

کتاب فلسفه ترس اثری از لارس اسوندسن است که به ماهیت جذاب و پیچیده‌ی ترس در جامعه‌ی معاصر اشاره‌ دارد. این کتاب به عنوان رساله‎‌ای فلسفی، از چگونگی تأثیر ترس بر زندگی، سیاست و ساختارهای اجتماعی ما سخن می‌گوید. اسوندسن، منشأ و پیامدهای ترس را نام می‌برد و تحلیلی جامع از نقش آن در دنیای مدرن بازگو می‌کند. این اثر، خوانندگان را به تامل در مورد تأثیر فراگیر ترس و چگونگی شکل‌دهی آن به اعمال و تصمیم‌های ما دعوت می‌کند. نویسنده نگاهی نوین به اثرات ترس در زمینه‌های شخصی، اجتماعی و سیاسی دارد و مطالعه‌ی کتاب فلسفه ترس را برای کسانی که به دنبال درک جریان‌های پنهان زندگی معاصر هستند، ضروری می‌کند.

ترس؛ این احساس فراگیر

ترس، احساسی قدرتمند است که می‌تواند زندگی آدمی را نجات دهد، اما همان اندازه می‌تواند آزادی او را هم بگیرد و اعتماد را در جامعه از بین ببرد. لارس اسوندسن در فلسفه ترس، بررسی مفصلی از ترس ارائه می‌کند که حول چند موضوع کلیدی، طراحی شده است. اسوندسن کتاب را با بحث در مورد ماهیت اساسی ترس، ریشه‌های تکاملی آن و نحوه‎‌ی عملکرد آن به عنوان احساس اساسی انسانی شروع می‌کند. سپس تفاوت بین ترس‌های منطقی مبتنی بر تهدیدهای واقعی و ترس‌های غیرمنطقی ناشی از سناریوهای خیالی را بررسی می‌کند. به باور او، تا زمانی که ترس ابزاری برای قدرت‌طلبی حاکمان و سودجویی رسانه‌ها باشد، نمی‌توان این سناریوهای وحشت را با قلمی انسان‌گرایانه نوشت. اسوندسن به طرزی همدلانه و با تمام سعی خود می‌کوشد ریشه‌‌ی ترس‌های واقعی و خیالی ما را نمایان کند و اینگونه به ما کمک می‌کند که با ترس‌های خود مواجه شویم.

تأثیر ترس بر زندگی و جهان ما

رسانه‌های جمعی در این دنیای پرهیاهوی امروزی را می‌توان یکی از عاملین اصلی ترس‌ها دانست. در واقع ترس ما مشکلی است که از تجمل ما برخاسته است. ما آنچنان زندگی امنی داریم که به ما فرصت می‌دهد نگران خطرهای بی‌شماری باشیم که شاید هیچ‌گاه شانسی برای آسیب زدن به ما ندارند! از این رو این کتاب فلسفه ترس به نقش ترس در جامعه‌ی مدرن اشاره می‌کند. اسوندسن معتقد است که رسانه‌ها، سیاست و ساختارهای اجتماعی، ترس‌ها را تقویت می‌کنند و منجر به فرهنگی می‌شود که شدیدأ تحت سلطه‌ی این احساسات است. البته تمرکز قابل توجهی از کتاب بر روی رابطه‌ی بین ترس و سیاست است؛ نویسنده ادعا می‌کند که ترس به عنوان ابزاری سیاسی برای کنترل و دستکاری افکار عمومی و تصمیم‌گیری استفاده می‌شود. سپس کتاب پیامدهای گسترده‌ی زندگی تحت سلطه‌ی ترس را عنوان می‌کند؛ تاثیراتی بر آزادی فردی، انسجام اجتماعی، و فرآیندهای دموکراتیک.

مقابله با ترس

آیا راهی برای رهایی از ترس وجود دارد؟  آیا ما می‌توانیم این فضای ترسی که امروزه جامعه را احاطه کرده‌است را از بین ببریم؟ کتاب فلسفه ترس با تکیه بر تفکر فلسفی تاریخی و معاصر، دیدگاهی فلسفی درباره ترس نمایش می‌دهد؛ در واقع اسوندسن چگونگی تفسیر فیلسوفان مختلف از ترس را نشان می‌دهد. سپس نویسنده از نحوه‌ی برخورد افراد و جوامع و همچنین مدیریت ترس صحبت می‌کند. او راهبردهایی را برای کاهش تأثیر منفی ترس بر زندگی و انتخاب‌های ما پیشنهاد می‌کند. اسوندسن ترس را با سؤالات گسترده‌تری مرتبط می‌کند و باور دارد که ترس، با نگرانی‌های وجودی در مورد معنا، امنیت و مرگ‌و‌میر ارتباط نزدیکی دارد.

کتاب «فلسفه ترس» برای شماست اگر

  • به دیدگاه‌های فلسفی و روانشناختی درباره ترس علاقه‌مند هستید.
  • به دنبال درک تأثیر ترس بر سیاست و جامعه هستید.
  • در مورد جنبه‌های تکاملی و وجودی ترس کنجکاو هستید.
  • نگران نقش رسانه‌ها و سیاست در تقویت ترس هستید.
  • به دنبال استراتژی‌هایی برای مدیریت و مقابله با ترس در زمینه‌های شخصی و اجتماعی هستید.
  • از کتاب‌هایی که تحقیقات عمیق فلسفی را با مطالعات معاصر ترکیب می‌کنند، لذت می‌برید.
  • مجذوب تلاقی احساسات، رفتار انسانی و ساختارهای اجتماعی هستید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «فلسفه ترس» چیه؟

درباره نویسنده

لارس اسوندسن

لارس اسوندسن فیلسوف نروژی متولد 16 سپتامبر 1970 استاد گروه فلسفه در دانشگاه برگن نروژ است. اسوندسن چندین کتاب برجسته از جمله "فلسفه کسالت" (2005)، "مد: یک فلسفه" (2006)، "فلسفه ترس" (2008)، "کار" (2008)، و "فلسفه ای از" آزادی» (2014) نوشته است. آثار  لارس اسوندسن به بیش از 25 زبان ترجمه شده است. کار او اغلب مفاهیم فلسفی و بررسی ارتباط آنها با زندگی روزمره می باشد.  کتاب های لارس اسوندسن تفسیرهای قابل دسترس از ایده های پیچیده را ارائه می...