کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

Predictably irrational

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۶۵,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 2007
انتشار شمسی 1402
شابک 9786006043111
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 344
سری چاپ 13

Array

0/5 (0 دیدگاه)

منطق انتخاب‌های غیرمنطقی

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر، اثر دن آریلی، کاوشی جذاب درباره‌ی نیروهای پنهانی است که تصمیمات ما را شکل می‌دهند. آریلی، اقتصاددان مشهور، با استفاده از تعدادی آزمایش‌ نشان می‌دهد که چگونه رفتار ما معمولاً با منطق استاندارد اقتصادی در تضاد است. 

او حقایق را درباره‌ی آنچه واقعاً تصمیم‌گیری‌های ما را هدایت می‌کنند، نشان می‌دهد. در این کتاب درباره‌ی بسیاری از اشتباهات احمقانه، بی‌معنی، عجیب، بامزه و گاهی خطرناک که همگی ما مرتکب آنها می شویم، صحبت شده است.

رمزگشایی رفتار غیرمنطقی

آریلی در کتابش به ما می‌گوید که کدام تصمیم‌ها در حقیقت غیرمنطقی هستند. او با این دیدگاه رایج اقتصادی که انسان‌ها براساس منطق تصمیم می‌گیرند، موافق نیست و آن را به چالش می‌کشد. 

با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که تصمیمات ما تا چه اندازه تحت‌تأثیر امر مقایسه قرار دارند. نویسنده با کمک چند آزمایش نشان می‌دهد که چگونه ما اغلب بر اساس مقادیر نسبی، و نه بر اساس تشخیص‌های قطعی، تصمیمات غیرمنطقی می‌گیریم.

روانشناسی تصمیمات اقتصادی

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر به این موضوع می‌پردازد که چگونه انتظارات و احساسات می‌توانند درک ما را از ارزش چیزها مخدوش کنند و منجر به ارزش‌گذاری اشتباه و تصمیم‌های غیرمنطقی در خرید شوند. 

برای مثال، نویسنده جذابیت چیزهای رایگان را بررسی می‌کند؛ اینکه چگونه این برچسب معمولاً ما را به انتخاب‌های غیرمنطقی سوق می‌دهد، انتخاب‌هایی که به نفع ما نیستند.

آیا واقعاً منطقی انتخاب می‌کنیم؟

مورد دیگری که آریلی به آن پرداخته، این موضوع است که چگونه هنجارها و انتظارات اجتماعی می‌توانند در انتخاب رفتارهای غیرمنطقی مؤثر باشند، به‌ویژه در موقعیت‌هایی که پای پول و مبادلات اجتماعی در میان باشد. 

معمولاً انتظارات ما روی تجربه‌ای که از خریدهایمان داریم اثر می‌گذارد. مثلاً در ذهنمان اثربخشی داروهای گران‌قیمت را بیشتر می‌دانیم و فکر می‌کنیم محصولات گران‌تر کیفیت بیشتری دارند.

اقتصاد رفتاری یا قضاوت و تصمیم‌گری

آریلی در این کتاب تمامی رفتارهای نامعقول و احمقانه‌ای را که انسان‌ها در شرایط مختلف از خود بروز می‌دهند، بررسی کرده است. مبحثی که او درباره‌ی آن صحبت می‌کند اقتصاد رفتاری یا قضاوت و تصمیم‌گری نامیده می‌شود. 

اقتصاد رفتاری حوزه‌ای به نسبت جدید است و به هر دو جنبهٔ روانشناسی و اقتصاد می‌پردازد. او در این کتاب پس از توضیح دادن اقتصاد رفتاری در هر فصل، بر پایه آزمایش‌هایی که سال‌ها به انجام آن مشغول بوده، رفتارهای نابخردانه انسان در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی را شرح می‌دهد.

فراتر از عقل: علم انتخاب

با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که احساسات نقش بسیار مهمی در فرایند تصمیم‌گیری‌های ما بازی می‌کنند؛ موضوعی که اغلب در دیدگاه سنتی به اقتصاد، نادیده گرفته می‌شود. 

آریلی برای درک علت رفتارهای احمقانه‌ انسان‌ها سال‌ها مطالعه و آزمایش کرده و نتیجه‌ی تلاش‌هایش را در این کتاب با ما به اشتراک گذاشته است. 

در نهایت، او راه‌هایی برای شناخت و درک دلایل تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی پیشنهاد می‌کند. شناخت این راه‌ها به ما در انتخاب تصمیم‌‌های بهتر، چه از نظر شخصی و چه از نظر عمومی، کمک می‌کند.

نظر افراد برجسته در مورد کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر:

  • نگاهی سرگرم‌کننده به ضعف‌های انسانی. (نیویورک تایمز)
  • به طرز شگفت‌انگیزی سرگرم‌کننده است؛ و همچنین آسان برای مطالعه! (یو اس ای تودی)
  • سبک هوشمندانه و پرشور آریلی و استدلال‌های تأمل‌برانگیز او یک اثر خواندنی جذاب و چشم‌نواز را برای مخاطب شکل می‌دهد. (پابلیشرز ویکلی)
  • یک گردش سرگرم‌کننده از نمونه رفتارهایی که مردم بر خلاف منافع خود عمل می‌کنند! با تکیه بر آزمایش‌های هوشمندانه‌ی طراحی‌شده توسط خود آریلی. (بیزینس ویک)

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر برای شماست اگر …

  • به روانشناسی اقتصاد علاقه دارید.
  • می‌خواهید بدانید که چرا مردم اغلب تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرند.
  • درباره‌ تأثیر احساسات و هنجارهای اجتماعی بر رفتار انسان‌ها کنجکاوید.
  • به‌ دنبال راهکارهایی برای بهبود تصمیم‌گیری‌های شخصی و حرفه‌ای خود هستید.
  • از مطالعه‌ کتاب‌هایی که تحقیقات علمی را با مفاهیم کاربردی ترکیب می‌کنند، لذت می‌برید.
  • به کاربرد نظریه‌های اقتصادی در زندگی روزمره علاقه دارید.
  • به‌دنبال راه‌هایی برای غلبه بر اهمال‌کاری و بهبود کنترل تصمیمات خود هستید.
  • می‌خواهید درباره‌ جنبه‌های روانی ارزش‌گذاری و قیمت محصولات بیشتر بدانید.
  • مانند بسیاری از خوانندگان، طرفداران سبک نوشتاری جذاب و صمیمی دن آریلی هستید.

موضوع:

شناسه محصول: 9786006043111 دسته:

نقد و بررسی‌ها

  1. رسول جنتی

    تعریف این کتاب رو شنیدم وتو نظرات دیدم کتاب خوبیه خریدم ولی هنوز مطالعه نکردم

نظر شما چیه؟

درباره نویسنده

دن آریلی

دن آریلی چهره ای برجسته در اقتصاد رفتاری است که به عنوان استاد در دانشگاه دوک خدمت می کند. آریلی که در نیویورک متولد شده و در اسرائیل بزرگ شده است، رفتارهای غیرمنطقی مردم را بررسی می کند. او چندین کتاب در این زمینه نوشته است که "قابل پیش بینی غیر منطقی" یکی از آنها است.