کتاب نقش بازی در رشد کودک

یادگیری از طریق تجربه اتفاقات طبیعی

The Power of Play

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۲۱۰,۰۰۰ تومان

موجود

انتشار میلادی
انتشار شمسی 1400
شابک 9786226665520
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 305
سری چاپ 2

Array

0/5 (0 دیدگاه)

بازی، ضرورت دنیای کودکی

کتاب نقش بازی در رشد کودک نوشته دیوید الکایند، روانشناس مشهور کودک، به نقش حیاتی بازی در رشد و پرورش کودک می‌پردازد. 

این کتاب کاهش زمان بازی کودکان در زندگی مدرن و پرداختن به برنامه‌‌های آموزشی بیشتر به جای بازی را نقد می‌کند. نویسنده استدلال می‌کند که بازی خلاقانه خود ساخته، برای رشد عاطفی و فکری سالم کودک، ضروری است.

 نقش اساسی بازی بر رشد

کودکان بازی کردن را دوست دارند و بسیاری اوقات از بازی کردن و سیر کردن در دنیای تخیلات کودکی خود، خسته نمی‌شوند. در کتاب نقش بازی در رشد کودک به والدین یادآوری می‌شود که این بازی‌ها چقدر برای رشد کودک مهم و ضروری‌اند. 

والدین گاهی با هدف آموزش کودک و کمک به رشد او، سعی می‌کنند زمان بازی کردن کودکان را محدود کرده و آن‌ها را به انجام کارهای آموزشی تشویق کنند. 

دیوید الکایند به این والدین تذکر می‌دهد که بازی‌های کودکانه برای رشد همه‌ جانبه کودکان ضروری است. او بیان می‌کند که حذف بازی، به معنای هل دادن سریع کودکان به دنیای بزرگسالی است و برای رشد شخصی و عاطفی کودک بسیار مضر است. 

کودکان در بازی‌هایی که خودشان طراحی می‌کنند، از قوه تخیلشان به بهترین شکل استفاده می‌کنند. همین امر باعث رشد بهتر عاطفی و افزایش خلاقیت در آن‌ها می‌شود. 

والدین باید بدانند که بازی کردن امر بدیهی در کودکان است و باید اجازه دهند کودکشان از نهایت قدرت خلاقیت خود در بازی‌هایش استفاده کند. 

دخالت والدین در بازی‌های کودکانه موجب سرکوب خلاقیت و اعتمادبه‌نفس کودک می‌شود که می‌تواند اثرات بلند مدتی بر رشد و شخصیت کودک داشته باشد.

بازی‌های ساده، تاثیر عمیق

دیوید الکایند از سبک زندگی سریع، پر از برنامه و بیش از حد ساختارمند انتقاد می‌کند. زیرا این سبک زندگی مدرن، فرصت‎‌های کودکان را برای بازی‌های خودجوش و خلاقانه محدود می‌کند. 

او از مزایای بازی‌های قدیمی کودکان و اسباب بازی‌های سنتی مانند لگو و بلوک‌های چوبی نسبت به دی وی دی‌های آموزشی و بازی‌های رایانه‌ای دفاع می کند. 

همچنین نشان می‌دهد که چگونه این فعالیت‌های ساده، به طور قابل توجهی به افزایش قدرت یادگیری کودک کمک می‌کنند. او خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا به فرزندانشان زمان بازی بیشتری بدهند و این موضوع را با دلایل محکم و تحقیقات روانشناسی استدلال می‌کند.

عواقب کاهش زمان بازی: 

الکایند استدلال می‌کند که فقدان بازی به مسائلی مانند چاقی دوران کودکی و استرس عاطفی دامن می‌زند و می‌تواند بر موفقیت تحصیلی کودک تاثیر منفی بگذارد.

او در کتاب نقش بازی در رشد کودک از حکایات دنیای واقعی و تحقیقات انجام شده درباره رشد کودک، برای توضیح نظریه‎های پیچیده استفاده می‌کند. به این ترتیب با بیانی شفاف نشان می‌دهد که چگونه بازی باعث ایجاد قدرت مغز می‌شود.

نوستالژی و مقایسه سبک‎های فرزندپروری: 

الکایند گهگاه با یادآوری نوستالژی تجربیات خود به عنوان والد، سبک‌های خود در فرزندپروری را با شیوه‌های فرزندپروری مدرن مقایسه می‌کند. 

کتاب نقش بازی در رشد کودک برای شماست اگر …

  • والدین، مربی یا مراقبی هستید که به شناخت عوامل رشد کودک علاقه‌مند هستید.
  • نگران تاثیر کاهش زمان بازی بر سلامتی کودکان هستید.
  • برای بازی سنتی ارزش قائل هستید و نسبت به افزایش اتکا به سرگرمی‌های مبتنی بر رایانه و موبایل برای کودکان محتاط هستید.
  • به دنبال روش‌های موثر بر رشد عاطفی و روانی فرزندتان هستید.
  • پژوهشگر کودکان هستید و می‌خواهید درباره بازی و نقش آن بر رشد تحقیق کنید.
  • علاقه‌مند به درک مزایای روانی و آموزشی بازی هستید.
  • به دنبال تحقیقات علمی هستید که اثبات کند چگونه بازی‎ها و فعالیت‌های ساده می‌توانند یادگیری اولیه کودک را تقویت کنند.
  • به دنبال ترکیبی از حکایات دنیای واقعی و شواهد مبتنی بر تحقیق در ادبیات رشد کودک هستید.
  • به تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای سبک‌های فرزندپروری در طول نسل‌ها علاقه دارید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «نقش بازی در رشد کودک» چیه؟

درباره نویسنده

دیوید الکایند

دیوید الکایند، متولد 11 مارس 1931، یک روانشناس و نویسنده گرانقدر آمریکایی است که به خاطر فعالیت هایش در زمینه رشد کودک شهرت دارد. الکیند که در دیترویت، میشیگان به دنیا آمد، در دوران نوجوانی به همراه خانواده اش به کالیفرنیا نقل مکان کرد. او تحصیلات عالی را در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس دنبال کرد، جایی که در سال 1952 مدرک لیسانس خود را در رشته هنر و در سال 1955 دکترای فلسفه را دریافت کرد. به عنوان استاد بازنشسته رشد کودک در دانشگاه تافتس،...