کتاب شگفتی

Wonder

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۲۹۵,۰۰۰ تومان

موجود

انتشار میلادی 2012
انتشار شمسی 1402
شابک 9789643699826
نوع جلد سلفونی
قطع پالتویی
تعداد صفحه 440
سری چاپ 12

Array

0/5 (0 دیدگاه)

کتاب شگفتی با استقبال خوبی مواجه شده است و حتی یک فیلم سینمایی نیز از آن اقتباس شده است که نشان‌دهنده تأثیر قابل‌توجه آن و جذابیت جهانی پیام آن است. پالاسیو از طریق شگفتی روایتی تأثیرگذار ارائه می‌کند که با خوانندگان در هر سنی ارتباط می‌گیرد و از آن‌ها می‌خواهد فراتر از ظواهر فیزیکی نگاه کنند و ارزش ذاتی هر فرد را ارزش‌گذاری کنند.

روایتی از امید و مقاومت

آگوست “آگی” پولمن با ناهنجاری‌های صورت به دنیا آمده است. آگی به دلیل شرایط پزشکی اش نمی‌تواند مثل بقیه‌ی بچه‌ها به مدرسه‌ی عادی برود و در خانه درس خوانده است؛ اما با نزدیک شدن به کلاس پنجم، والدینش تصمیم می‌گیرند که او را در یک مدرسه‌ی دولتی به نام  بیچر پرپ برود. با وجود مقاومت اولیه، آگی به‌تدریج این ایده را می‌پذیرد.
البته اگر تا به‌ حال شاگرد جدید مدرسه‌ای بوده‌اید، خوب می‌دانید که تحمل وضعیت آن هم وقتی از دید دیگران نقصی داشته باشی چقدر بغرنج‌تر می‌شود. برای آگی هم همین اتفاق می‌افتد و او تبدیل به سوژه فوری نگاه‌ها و زمزمه‌های همسالانش می‌شود .این روایت از طریق دیدگاه‌های متعددی آشکار می‌شود و دیدگاهی جامع از زندگی آگی و زندگی اطرافیانش ارائه می‌کند.

روح زیبا

همانطور که سال تحصیلی پیش می رود، آگی با اشکال آشکار و ظریف قلدری و تبعیض روبرو می‌شود. با این حال، او همچنین شروع به ایجاد دوستی‌های واقعی می‌کند، به خصوص با پسری به نام سامر و دیگری به نام جک ویل. از طریق این دوستی‌ها، آگی شروع به پذیرش می‌کند که برای او احساسات جدید اما خوشایندی‌ست.

این روایت همچنین به زندگی اطرافیان آگی از جمله خواهرش ویا می پردازد. ویا همیشه به دلیل توجهی که وضعیت آگی از والدینشان می‌خواهد گزینه‌ی دوم بوده است. ویا سال‌های دبیرستان را می‌گذراند و با هویت خود و پویایی در حال تغییر دوستی‌هایش دست و پنجه نرم می‌کند و به‌دنبال یافتن جایگاه خود است.

داستان همچنین از دیدگاه شخصیت‌های دیگری مانند سامر، جک ویل و دیگران نیز بیان می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه حضور آگی بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اما اثری بد یا خوب؟
به‌هرحال این دیدگاه‌های چندگانه، روایت را غنی‌تر می‌کنند و دیدگاه متفاوت‌تری از چالش‌ها و پیروزی‌هایی که آگی و خانواده‌اش با آن روبرو هستند، ارائه می‌دهند.

از نگاه من، از نگاه تو 

کتاب شگفتی چندین موضوع مانند پذیرش، قلدری، همدلی و تاثیری که یک فرد می تواند بر زندگی دیگران داشته باشد را بررسی می کند. همچنین به پویایی خانواده، دوستی و اهمیت جوامع حمایت کننده در غلبه بر چالش‌های زندگی می‌پردازد.

رمان شگفتی نه تنها سفر خودپذیری آگی، بلکه گواهی بر ظرفیت انسان برای مهربانی و درک است. از طریق یک روایت ساده و در عین حال عمیق، پالاسیو  داستانی را ارائه می‌دهد که خوانندگان را تشویق می‌کند مهربانی را انتخاب کنند و از شگفتی همه قدردانی کنند.

کتاب شگفتی برای شماست اگر …

  • شما به دنبال روایتی هستید که همدلی و درک را در خوانندگان جوان تقویت کند.
  • شما از داستان هایی قدردانی می کنید که دیدگاه های متعددی را برای غنی سازی روایت ارائه می دهند.
  • شما به دنبال داستانی دلچسب از انعطاف پذیری، دوستی و پذیرش هستید.
  • شما برای روایت‌هایی ارزش قائل هستید که بحث‌های معناداری را در مورد مسائل دنیای واقعی در میان خوانندگان جوان ایجاد می‌کنند.

گفت‌وگویی که می‌توانید بعد از خواندن کتاب شگفتی با نوجوان خود داشته باشید:

از او بپرسید:

  • فکر می کنید آگی در اولین روز مدرسه اش چه احساسی داشت؟
  • نظر شما در مورد رفتار اولیه همکلاسی های آگی با او چیست؟
  • آیا می توانید لحظه ای از داستان را به یاد بیاورید که مهربانی یک شخصیت تأثیر زیادی گذاشته است؟
  • اگر بتوانید به آگی یا هر شخصیت دیگری در کتاب پیامی بدهید، آن پیام چیست و چرا؟ 

نظر افراد برجسته در مورد کتاب شگفتی:

  • “یک “داستانی زیبا، خنده دار و گاهی هق هق انگیز از دگرگونی آرام.” – روزنامه وال استریت
  • “پر از قلب، پر از حقیقت، شگفت انگیز کتابی است درباره دیدن زیبایی هایی که در اطراف ما وجود دارد.” – آن اورسو، نویسنده Breadcrumbs
  • خوش ساخت، گیرا، و بسیار خواندنی. اینترتینمنت ویکلی
  • پرمایه و به یاد ماندنی. نیویورک تایمز
  • این کتاب، کاوشی شکوهمندانه درباره ی ذات دوستی، عزم جزم، ترس و از همه مهم تر، مهربانی است. هافینگتون پست

جوایز و افتخارات کتاب شگفتی:

  • جایزه کتاب دانشجویی مین (2013)
  • جایزه مارک تواین (2015)
  • جایزه کتاب کودکان دوروتی کنفیلد فیشر ورمونت (2014)

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «شگفتی» چیه؟

درباره نویسنده

آر جی پالاسیو

آر جی پالاسیو، نام مستعار راکل جارامیلو پالاسیو، نویسنده و طراح گرافیک آمریکایی است که با رمان‌های کودکانش تأثیر بسزایی داشته است. او در 13 ژوئیه 1963 در نیویورک متولد شد و با کتاب "شگفت انگیز" در سال 2012 به شهرت رسید. کتابی که به پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز تبدیل شد و بیش از 15 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت. "شگفتی" به بیش از 50 زبان منتشر شده است و الهام بخش جنبش "Choose Kind" است و پیام عمیق همدلی و پذیرش آن را منعکس می کند. موفقیت این رمان منجر...