کتاب آسمان سرخ در سپیده دم

Red sky at dawn

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۴۹,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی
انتشار شمسی 1398
شابک 9786003531475
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 216
سری چاپ 5

Array

0/5 (0 دیدگاه)

کشاکش عشق و وظیفه

آسمان سرخ در سپیده‌دم رمانی تکان‌دهنده از الیزابت لایرد یا لرد برای نوجوانان و بزرگسالان است که اولین بار در سال 1988 منتشر شد. زندگی آنا با تولد برادرش بن با بیماری هیدروسفالی، مسیر پیچیده‌ای به خود می‌گیرد. خانواده به زودی متوجه می شوند که بن مبتلا به هیدروسفالی است؛ وضعیتی که بر رشد جسمی و ذهنی او تأثیر می گذارد.

آنا در ابتدا با احساسات خود دست‌وپنجه نرم می‌کند و نسبت به برادرش ترکیبی از احساس عشق، گناه و کینه دارد. این تجربه‌ی هیجانی مصادف با دوران بلوغ و نوجوانی آناست.
درواقع سفر هیجانی آنا، موضوع بررسی کتاب آسمان سرخ در سپیده دم تحسین برانگیز است که چالش‌های دوران نوجوانی، مدرسه، دوستی‌ها و مسئولیت پیچیده‌ی داشتن خواهر یا برادری با نیازهای ویژه را بررسی می‌کند.

همین‌طور که هستی، دوستت دارم…

همانطور که خانواده پیچیدگی نیازهای پزشکی بن و استرس مالی و عاطفی آن را دنبال می‌کنند، آنا بیشتر درگیر مراقبت از برادرش می‌شود. او با درک معنای عمیق‌تر خانواده و عشق بی‌قید و شرط،  از فردی خودمحور فاصله می‌گیرد و فردی همدل‌تر و بالغ‌تر می‌شود.
کتاب آسمان سرخ در سپیده‌دم از صفحه اول تا آخر خوانندگان را درگیر خود می کند. چشم انسان را به پیچیدگی های عشق، وظیفه و رشد شخصی باز می‌کند. این کتاب به عنوان دریچه‌ای عمل می کند که از طریق آن می توان مضامین گسترده‌تری از انعطاف‌پذیری و مقابله با چالش‌هایی که گاه ممکن است در ابتدا ناشناخته باشند را کشف کرد.

دریای مواج زندگی

جالب است بدانید، عنوان آسمان سرخ در سپیده‌دم اشاره ای به ضرب المثل ملوانی قدیمی است که برای پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا به کار می‌رفته است:
Red sky at night, sailor’s delight; red sky in the morning, sailors take warning

این ضرب‌المثل به این معنی است که: “آسمان سرخ در شب، حاکی از این است که فردا آب‌و هوا خوب است و آسمان سرخ در سپیده‌دم هشداری برای وضعیت بد آب‌و هوایی یا حتی طوفان خواهد بود.”

این ضرب‌المثل به صورت استعاری دوران پرتلاطمی را که آنا و خانواده‌اش می گذرانند را به تصویر می‌کشد که انعطاف پذیری آن‌ها را آزمایش می‌کند که چگونه از این دریای مواج جان سالم به در می‌برند.

کتاب آسمان سرخ در سپیده دم اغلب به دلیل نمایش شگفت‌انگیز ناتوانی و تأثیر آن بر خانواده، نقد نوع نگاه اجتماع به معلولیت و همچنین رشد هیجانی دختر جوانی که در شرایط سخت به سن بلوغ می رسد، مورد تحسین قرار می‌گیرد.

کتاب آسمان سرخ در سپیده دم برای شماست اگر …

  • فردی با نیازهای ویژه در نزدیکی شما وجود دارد.
  • به‌دنبال تقویت حس همدلی خود هستید.
  • دوست دارید رشد از دل رنج را بچشید.
  • علاقه‌مند به داستان‌هایی هستید که جنبه‌های عاطفی داشتن یک عضو خانواده با نیازهای ویژه را بررسی می‌کند.

گفت‌وگویی که می‌توانید بعد از خواندن کتاب آسمان سرخ در سپیده دم با نوجوان خود داشته باشید:

از او بپرسید:

  • واکنش اولیه آنا به وضعیت برادرش بن چگونه بود؟ آیا فکر می کنی در چنین شرایطی داشتن احساسات متناقض یا پیچیده طبیعی است؟
  • آنا در ایجاد تعادل بین زندگی مدرسه، روابط دوستانه و مسئولیت‌های خانوادگی خود با چه چالش‌هایی مواجه است؟
  • آیا شخصیت خاصی بود که خیلی دوستش داشته باشی؟
  • آنا چگونه با احساس مسئولیت و گناه کنار می‌آيد؟

نظر افراد برجسته درمورد کتاب آسمان سرخ در سپیده دم:

“یک حماسه خانوادگی اقناع‌کننده و احساسی” – گاردین

“نگاهی روشنگر به قلب یک خانواده” – بوک‌لیست

جوایز و افتخارات کتاب آسمان سرخ در سپیده دم:

  • جایزه کتاب کودک شورای هنر اسکاتلند
  • برگزیده‌ی ibby دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان
  • برنده‌ی جایزه کتاب کودک انگلستان
  • نامزد جایزه‌ی کارنگی

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «آسمان سرخ در سپیده دم» چیه؟

درباره نویسنده

الیزابت لرد

الیزابت لیرد نویسنده برجسته بریتانیایی است که به خاطر مجموعه گسترده داستان‌های کودک و ادبیات سفر شهرت دارد. او که در سال 1943 در نیوزیلند از پدر و مادری اسکاتلندی به دنیا آمد، بیش از 150 کتاب در طول زندگی حرفه ای پربار خود نوشته است که از تجربیات غنی خود به عنوان یک مسافر مشتاق استفاده کرده است. داستان سرایی الیزابت لرد اغلب مضامین و موقعیت‌هایی را در بر می‌گیرد که از زندگی خود او الهام گرفته‌اند و به خوانندگان جوان نگاهی اجمالی به...