کتاب مغز و تاریخ

رابطه پی کردشناسی و روانشناسی در پژوهش شوروی

Brain and History

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۲۰۰,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 1979
انتشار شمسی 1402
شابک ‭9786004904018‬
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 220
سری چاپ 1

Array

0/5 (0 دیدگاه)

حقایقی از گذشته بشریت

کتاب مغز و تاریخ اثری از لوچانو مکاچی است که در آن بررسی می‌کند چگونه رشد مغز انسان تحت تاثیر وقایع تاریخی قرار گرفته است. مکاچی که روانشناس و مورخی مشهور است در این کتاب به رابطه میان تکامل بیولوژیکی و پیشرفت‌های فرهنگی انسان‌ها می‌پردازد. او دیدگاهی منحصر به‌ فرد از گذشته بشریت ارائه می‌دهد.

این کتاب خوانندگان را به چالش می‌کشد تا نقش فرآیندهای عصبی را در شکل‌دهی به ساختارهای اجتماعی، ایدئولوژی‌ها و انقلاب‌ها در نظر بگیرند. به عبارتی این کتاب نمایی کلی از چگونگی هدایت تاریخ، توسط توانایی‌های مغز ما ارائه می‌دهد.

این روایت با بررسی نقاط عطف در تکامل آغاز می‌شود، نقاطی که تغییرات قابل توجهی را در ساختار و عملکرد مغز انسان ایجاد می‌کنند. مکاچی در ادامه به مطالعات موردی مختلفی می‌پردازد که نشان می‌دهند چگونه این تغییرات بیولوژیکی به موازات تغییرات فرهنگی و اجتماعی حرکت کرده‌اند.

سفر در دنیای اعصاب

کتاب مغز و تاریخ بینش‌هایی از رشته‌های مختلف مثل انسان‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ و علوم اعصاب را ترکیب می‌کند. این موضوع به عنوان گفتمانی پیچیده برای بررسی تعامل میان زیست‌شناسی انسان و دنیای بیرون عمل می‌کند.  

این کتاب سفر انسان در طول تاریخ را از دیدگاه علوم اعصاب و تاریخ مورد بررسی قرار می‌دهد. در حقیقت کتاب به گونه‌ای نوشته شده است که خوانندگان را به تدریج از مبانی تکامل مغز تا تحلیل‌های پیچیده در این مورد راهنمایی می‌کند. 

نویسنده نشان می‌دهد که چگونه این دوره‌های تکاملی، رویدادهای تاریخی مهم را منعکس می‌کنند. مکاچی با دقت بالا استدلال می‌کند که برای درک کامل مسیر تاریخ بشریت باید زیربنای عصبی آن را در نظر داشت. همچنین برای این منظور باید تاثیر آن بر شناخت، رفتار و ساختارهای اجتماعی انسان‌ها را به رسمیت شناخت.

یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این اثر نوروپلاستیسیته و نقش آن در سازگاری انسان و تکامل فرهنگی است.

شکل‌گیری تاریخ بشر

مکاچی در این کتاب بررسی می‌کند که مغز انسان چه ظرفیتی برای سازماندهی مجدد خود در پاسخ به تجربیات جدید دارد. او این ظرفیت را عاملی مهم در توانایی بشریت برای توسعه زبان‌های پیچیده، خلق هنر، خلق جوامع و جعل ایدئولوژی‌ها می‌داند.

کتاب مغز و تاریخ از طریق مجموعه‌ای از مثال‌های قانع‌کننده نشان می‌دهد که چگونه دوره‌های تاریخی مختلفی مثل رنسانس یا انقلاب صنعتی با تغییراتی در فرآیندهای شناختی و شیوه‌های آموزشی همراه بوده‌اند.

مکاچی همچنین به بررسی تاثیر شخصیت‌های تاریخی خاصی می‌پردازد که تفکرات نوآورانه یا ایده‌های انقلابی آن‌ها را می‌توان تا حدی به ساختار عصبی منحصر به‌ فرد آن‌ها نسبت داد. او استدلال می‌کند که ساختار و عملکرد مغز می‌تواند باعث ایجاد توانایی‌های شناختی استثنایی شود و پیشرفت‌هایی را در علم، هنر و فلسفه به دنبال داشته باشد.

این کتاب دیدگاهی خاصی برای نگاه به مشارکت شخصیت‌های تاریخی ارائه می‌دهد. او نشان می‌دهد که تاثیر آن‌ها بر تاریخ، ممکن است کاملا به ویژگی‌های ساختار عصبی آن‌ها مربوط بوده باشد.  

اسرار تکامل جوامع بشری

یکی دیگر از جنبه‌های مهم این کتاب، صحبت کردن آن در مورد تاثیرات عصبی آسیب‌های تاریخی مثل جنگ‌ها، قحطی‌ها و بیماری‌های همه‌گیر بر رفتار جمعی انسان‌هاست. مکاچی بررسی می‌کند که چگونه این رویدادها نه تنها روان‌شناسی انسان را در مقیاس توده‌ای شکل می‌دهند، بلکه تغییرات ناشی از آن‌ها در رفتارها و نگرش‌های اجتماعی افراد هم قابل مشاهده هستند.

کتاب مغز و تاریخ ملاحظات اخلاقی مختلفی که با پیشرفت تکنولوژی ایجاد شده‌اند و بر هنجارهای اجتماعی و چارچوب‌های قانونی تاثیر گذاشته‌اند را نیز بررسی می‌کند. این کتاب با بررسی ارتباط میان علم اعصاب و تاریخ نشان می‌دهد که چگونه اکتشافات علم مدرن، درک ما از روایات تاریخی را غنی‌تر می‌کنند.

برای مثال مکاچی نشان می‌دهد که چگونه سیستم پاداش مغز توانسته است مکانیسم‌های اقتصادی و رفتارهای مصرف‌کنندگان را در طول تاریخ تغییر دهد.

کتاب مغز و تاریخ برای شما است اگر … 

  • در مورد علوم اعصاب کنجکاو هستید و می‌خواهید تلاقی آن با سایر رشته‌ها به خصوص تاریخ را بیشتر درک کنید.
  • از خواندن کتاب‌هایی تامل‌برانگیز که دیدگاه‌های مرسوم در مورد توسعه انسانی و پیشرفت اجتماعی را به چالش می‌کشند، لذت می‌برید.
  • در مورد نوروپلاستیسیته کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید که چگونه این موضوع بر تکامل انسان و پیشرفت‌های فرهنگی او تأثیر گذاشته است.
  • برای آثاری که با روش‌های چند رشته‌ای سعی می‌کنند پدیده‌های پیچیده را مورد بررسی قرار دهند، ارزش قائل هستید.
  • در مورد پشتوانه‌های عصبی شخصیت‌ها و رویدادهای مهم تاریخی، کنجکاو هستید.
  • به دنبال کتاب‌هایی هستید که نشان می‌دهند چگونه آسیب‌های تاریخی بر روانشناسی جمعی انسان و تغییرات اجتماعی تاثیر گذاشته‌اند.
  • در مورد پیامدهای اخلاقی پیشرفت‌های علوم اعصاب و تاثیرات آن بر هنجارهای اجتماعی و سیستم‌های حقوقی کنجکاو هستید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «مغز و تاریخ» چیه؟

درباره نویسنده