کتاب غول مدفون

The Buried Giant

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۲۵,۰۰۰ تومان ۱۰۰,۰۰۰ تومان

انتشار میلادی 2015
انتشار شمسی 1401
شابک 9786007845066
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 272
سری چاپ 5

Array

0/5 (0 دیدگاه)

عشق، صلح و فراموشی

کتاب غول مدفون اثری از کازوئو ایشی گورو است که مفاهیمی مثل خاطرات، عشق و زخم‌های جنگ را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب تفاوت بسیاری با آثار معمولی ایشی گورو دارد و برای کشف حقایق در مورد طبیعت انسانی، خوانندگان را به سفری در قلمروهای فانتزی می‌برد.

ایشی گورو از سفر اکسل و بئاتریس که زوجی مسن هستند، استفاده می‌کند تا روایتی ارائه دهد که اساس صلح را زیر سوال می‌برد. و ضرورت یادآوری جنایات گذشته را مطرح می‌کند.  

نویسنده از تلاش بئاتریس و اکسل برای یافتن پسرشان در سرزمینی فراموش شده به عنوان استعاره‌ای برای مبارزه انسان‌ها برای آشتی دادن گذشته و حال استفاده می‌کند. داستان این اثر تعادل ظریفی از فانتزی و تمثیل است که به تحقیقات عمیق فلسفی در مورد حافظه جمعی و بخشش می‌پردازد.

بئاتریس و اکسل در سفر خود با شخصیت‌های متنوعی مثل شوالیه‌ها، راهبان و مسافران آشنا می‌شوند. به این ترتیب پیچیدگی‌های عشق آن‌ها که در طول زمان بارها مورد آزمون واقع شده است نمایش داده می‌شود.  

روایتی عاشقانه

کتاب غول مدفون خوانندگان را دعوت می‌کند در مورد قدرت حافظه جمعی و هزینه‌های رسیدن به صلح تفکر کنند. این کتاب می‌تواند اثری جذاب برای کسانی باشد که به روایت‌هایی تاریخی و ظریف علاقه دارند.

داستان این کتاب در بریتانیا جریان دارد و این کشور را در شرایطی به تصویر می‌کشد که پس از ویران شدن در جنگ میان ساکسون‌ها و بریتانیایی‌ها در حال بهبودی است.

این اثر به داستان بئاتریس و اکسل می‌پردازد که زوجی مسن هستند و تصمیم می‌گیرند که برای پیداکردن پسرشان روستای خود را ترک کنند. آن‌ها به دلیل جریان پیدا کردن بیماری فراگیری که باعث از دست رفتن حافظه مردم می‌شود، پسر خود را به سختی به یاد می‌آورند.

ایشی گورو از این مه به عنوان استعاره‌ای برای فراموشی دسته‌جمعی استفاده می‌کند. او چگونگی برخورد جوامع با آسیب‌های گذشته خود را موشکافی می‌کند.

در جست‌وجوی حقیقت

زمانی که دو شخصیت اصلی این اثر سفر خود را شروع می‌کنند با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شوند که هر کدام از آن‌ها خاطرات و رازهای مدفون خود را در سر دارند. وستان از جنگجویان ساکسون، سر گاواین که شوالیه‌ای سال‌خورده و وفادار به شاه آرتور است و پسری که دارای زخمی مرموز است، برخی از این شخصیت‌ها به شمار می‌روند.

بئاتریس و اکسل در سفر خود با موجودات افسانه‌ای هم مواجه می‌شوند که یکی از آن‌ها اژدهایی است که در مه زندگی می‌کند. روایت با تعامل این شخصیت‌ها با یکدیگر ادامه پیدا می‌کند و در این مسیر به مضامینی مثل وفاداری، خیانت، انتقام و عدالت می‌پردازد.

ایشی گورو از سبکی رویاگونه برای روایت داستان غول مدفون استفاده می‌کند که باعث محو شدن خطوط میان واقعیت و افسانه می‌شود. این موضوع به او اجازه می‌دهد که به پرسش‌های عمیقی در مورد ماهیت عشق و لزوم به خاطر آوردن خاطرات فراموش شده، بپردازد.

گذشته فراموش شده

عشق بئاتریس و اکسل در طول این سفر هم از طریق چالش‌های فیزیکی و هم از طریق بازگشت تدریجی خاطرات آن‌ها آزموده می‌شود. خاطراتی که شادی‌ها و غم‌های زندگی طولانی آن‌ها را آشکار می‌کند.

داستان کتاب غول مدفون به نوعی منعکس‌کننده جوامعی است که سعی می‌کنند بعد از گرفتاری در جنگ، خودشان را دوباره پیدا کنند. جوامعی که معمولا بر سر دوراهی یادآوری گذشته خشونت بار خود و فراموش کردن این گذشته برای دستیابی به صلح قرار می‌گیرند.

این کتاب پاسخ‌های آسانی برای این چالش‌ها فراهم نمی‌کند. اما در عوض خوانندگان را وادار می‌کند که در مورد ضرورت و هزینه فراموشی تلخی‌های گذشته چه در سطح شخصی و چه در سطح اجتماعی تفکر کنند. کتاب غول مدفون این ایده را به چالش می‌کشد که صلح تنها از طریق فراموشی حاصل نمی‌شود. نویسنده نشان می‌دهد که صلح واقعی در گروی پذیرش گذشته و رویارویی با آن است.

کتاب فول مدفون برای شما است اگر … 

  • به رمان‌هایی که وقایع تاریخی را با عناصر فانتزی ترکیب می‌کنند، علاقه دارید.
  • برای داستان‌هایی که سوالات عمیق را به کمک تمثیل بررسی می‌کنند، ارزش قائل هستید.
  • در مورد پویایی حافظه و فراموشی در سطح شخصی و اجتماعی کنجکاو هستید.
  • به دنبال روایت‌هایی هستید که ماهیت عشق و انعطاف‌پذیری آن در طول زمان را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • از خواندن داستان‌هایی که برداشت‌های متفکرانه از موضوعات تاریخی ارائه می‌دهند، لذت می‌برید.
  • به رمان‌هایی که خوانندگان خود را به تفکر در مورد پیچیدگی‌های اخلاقی صلح و عدالت تشویق می‌کنند، جذب می‌شوید.
  • به دنبال داستان‌هایی هستید که واکنش‌های عاطفی عمیق را برمی‌انگیزند و تامل در مورد وضعیت انسانی را تشویق می‌کنند.

جوایز، افتخارات و دستاوردهای کتاب غول مدفون

  • کتاب غول مدفون در فهرست نهایی جایزه بوکر قرار داشت و به خاطر داستان غنی و مضامین عمیق خود تجلیل شد.
  • این کتاب به خاطر داستان‌سرایی استادانه و کاوش در موضوعات جهانی توسط گاردین مورد تحسین واقع شده است.
  • این اثر توسط آکادمی سوئد با عنوان رمانی با عمق و ظرافت قابل توجه توصیف شده است.
  • کازوئو ایشی گورو به دلیل نوشتن آثار قدرتمندی مثل غول مدفون، برنده جایزه نوبل ادبیات شده است.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «غول مدفون» چیه؟

درباره نویسنده