کتاب دنیای تاریک روشن

The Twilight World

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۷۹,۰۰۰ تومان ۶۳,۲۰۰ تومان

انتشار میلادی 2022
انتشار شمسی 1401
شابک 9786222544102
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 111
سری چاپ 2

Array

0/5 (0 دیدگاه)

داستان بقا و باور

کتاب دنیای تاریک روشن اثری از فیلمساز افسانه‌ای، ورنر هرتسوک است که با فراتر رفتن از داستان‌سرایی سنتی به اکتشاف اعماق انعطاف‌پذیری انسان و مرزهای میان واقعیت و تخیل می‌پردازد.

این اثر که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده، به داستان سربازی ژاپنی به نام هیرو اونودا می‌پردازد. اونودا بعد از جنگ جهانی دوم به مدت ۲۹ سال در جنگل‌های فیلیپین پنهان می‌ماند و باور ندارد که جنگ به پایان رسیده است. هرتسوک با استفاده از روایت اونودا به بررسی ظرفیت تحمل روح انسان و تعاملات پیچیده میان باور و بقا می‌پردازد.  

این اثر تنها بازگویی واقعه تاریخی نیست و می‌توان آن را تاملی عمیق در مورد ماهیت زمان، انزوا و اراده تسلیم ناپذیر افراد در مقابله با شرایط فوق دشوار محسوب کرد. بینش دقیق نویسنده باعث شده است که کتاب دنیای تاریک روشن به اثری عمیق در مورد باورها و ساختار واقعیت تبدیل شود. به طوری که می‌تواند باعث رهایی روح انسان از زندان تعصبات شود.

اراده تسلیم ناپذیر

این کتاب خوانندگان را به جنگل‌های متراکم جزیره لوبانگ می‌برد، جایی که ستوان هیرو اونودا مدت‌ها پس از تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم در حال مبارزه در جنگی انفرادی است.

کتاب دنیای تاریک روشن به همان اندازه که بقای فیزیکی در محیط‌های خصمانه و خشن را مورد بررسی قرار می‌دهد، به نبرد روانی افراد در شرایط دشوار هم می‌پردازد. وفاداری اونودا به امپراطوری ژاپن که مدتهاست از بین رفته و تعهد تزلزل ناپذیر او به دستورات مافوق‌های خود، شخصیت این کاراکتر را تعریف می‌کند. این امر مرز میان وظیفه و توهم را محو می‌کند.

هرتسوک از دید سینمایی خود برای توصیف دقیق و همراه با جزئیات فضا استفاده می‌کند. او شرایط زندگی اونودا در جنگ سرسبز را به شکلی خارق‌العاده برای خوانندگان توصیف می‌کند. سرعت روایت نشان‌دهنده روزها و سال‌هایی است که اونودا با گمراهی سپری می‌کند. او بر روی سورئال بودن وجود انسانی مثل اونودا تاکید می‌کند.

قدرت وفاداری و تعهد

داستان کتاب دنیای تاریک روشن با رویارویی اونودا و دنیای خارج که شامل روزنامه‌نگاران، مردم محلی و دشمنان قبلی اوست، شروع می‌شود. این رویارویی باعث آزموده شدن عزم و انعطاف‌پذیری این کاراکتر در برابر واقعیت می‌شود که هرتسوگ این لحظات را به شکل ماهرانه‌ای به تصویر می‌کشد.

این اثر ماهیت سلامتی روانی و هزینه گزافی که باورهای تزلزل‌ناپذیر می‌توانند برای افراد داشته باشند را مورد بررسی قرار می‌دهد. با جلو رفتن داستان مرز میان دوستی و دشمنی از بین می‌رود و مفاهیمی مثل معنای انسان بودن و ارزش واقعی زندگی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

کتاب دنیای تاریک روشن در ادامه، عواقب بازگشت اونودا به ژاپن را در شرایطی بررسی می‌کند که ژاپن با کشوری که اونودا به آن خدمت می‌کرده، تفاوت‌های زیادی دارد.

نویسنده این کتاب ورود اونودا به این محیط جدید را با حساسیت بالا و بینش خاصی بررسی می‌کند. او چالش‌های شروع دوباره در جامعه‌ای کاملا جدید و ناآشنا را موشکافی می‌کند. این رمان با درهم شکستن دیدگاه جهان‌بینانه اونودا به تفسیری عمیق در مورد ظرفیت انسان برای جست‌وجوی معنا می‌پردازد.  

جنگ بی‌پایان درون

این کتاب خوانندگان را دعوت می‌کند که در مورد ساختارهای واقعیت که به آن‌ها وابسته شده‌اند، تفکر کنند تا بتوانند به حقیقت گسترده‌تر برسد. کتاب دنیای تاریک روشن به دلیل بینش عمیق فلسفی خود نسبت به مقاومت انسانی مورد تحسین واقع شده و به خاطر توانایی بالای نویسنده آن در تصویرسازی شناخته می‌شود.

این اثر هرتسوک مضامینی مثل وظیفه، شرافت و ادراک واقعیت را با تفکرات فلسفی غنی می‌کند. در نهایت داستانی فراتر از روایتی تاریخی و ساده را برای تامل بیشتر در مورد انعطاف‌پذیری روح انسانی در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد.  

کتاب دنیای تاریک روشن برای شما است اگر … 

  • به داستان‌های واقعی بقا و استقامت انسانی علاقه‌مند هستید.
  • برای داستان‌هایی که مرز میان فلسفه، تاریخ، واقعیت و ادراک را مورد بررسی قرار می‌دهند، ارزش قائل هستید.
  • به تحقیق در مورد چگونگی شکل گرفتن جهان از درک و باورهای افراد علاقه دارید.
  • از طرفداران سبک داستان‌سرایی هرتسوک هستید و مهارت او برای ارائه روایت‌های جذاب را تحسین می‌کنید.
  • به دنبال داستان‌هایی هستید که بینش عمیقی را در مورد وضعیت انسانی و در شرایط دشوار ارائه می‌دهند.
  • به آثاری که تاثیرات روانی جنگ و چالش‌های ورود دوباره به اجتماع را مورد بررسی قرار می‌دهند، علاقه دارید.
  • به دنبال آثاری هستید که علاوه بر بازگو کردن وقایع تاریخی، پرسش‌های وجودی عمیق را مطرح کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «دنیای تاریک روشن» چیه؟

درباره نویسنده