کتاب در جست‌وجوی آلاسکا

Looking for Alaska

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۲۳۹,۰۰۰ تومان ۱۹۱,۲۰۰ تومان

انتشار میلادی 2005
انتشار شمسی 1402
شابک 9786008812531
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 252
سری چاپ 25

Array

0/5 (0 دیدگاه)

هزارتوی شایدها

کتاب در جست‌وجوی آلاسکا اولین رمان جان گرین است که خوانندگان را با وضوح و همدلی تمام به سفری به درون زندگی متلاطم نوجوانان می‌برد. این اثر که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است، مضامینی مثل دوستی، عشق، فقدان و جست‌وجوی معنا را در هزارتوی رنج موشکافی می‌کند.

گرین از دیدگاه نوجوانی به نام مایلز پاج هالتر برای ارائه روایتی دردناک و در عین حال طنزآمیز استفاده می‌کند. این کتاب تجربه گذر از دوره نوجوانی را به شکلی به تصویر می‌کشد که خوانندگان در هر سنی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.  

کتاب در جست‌وجوی آلاسکا بیشتر از داستانی معمولی در مورد ماجراجویی‌های نوجوانانه است. می‌توان گفت این اثر سفری عمیق به پیچیدگی‌های احساسات انسانی و پویایی روابط در دنیای کوچک دبیرستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در جست‌وجوی معنا

پاج با ورود به دبیرستان مقدماتی کالور کریک با چالش‌های این محیط جدید روبرو می‌شود. آشنایی او با شخصیت دیگری به نام آلاسکا یانگ باعث ایجاد تغییرات غیرقابل بازگشتی در روابط او با سایر دوستان خود می‌شود. گرین در این اثر خود، سعی می‌کند به مفاهیمی مثل تاثیرات اندوه، ماهیت بخشش و تعقیب بی‌وقفه شایدها بپردازد.

نویسنده به شکل پیچیده‌ای احساسات شخصیت‌های خود را در حالی ترسیم می‌کند که آنها در مدرسه‌ای شبانه روزی زندگی می‌کنند. این نوجوانان اغلب وقت خود را به شوخی کردن و شرکت در گفت‌وگوهایی در مورد روند اجتناب‌ناپذیر بزرگ‌شدن می‌گذرانند.

داستان این رمان به دو بخش قبل و بعد رویدادی دگرگون کننده برای شخصیت‌های اصلی تقسیم می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که تعلیق و عمق داستانی کتاب در جست‌وجوی آلاسکا افزایش پیدا کند. 

همچنین استفاده از این ساختار خاص، به این موضوع اشاره می‌کند که زندگی می‌تواند در کوچک‌ترین لحظه‌ای تغییر کند و کاملا دگرگون شود.

عشق، فقدان و یادگیری

در بخش قبل این کتاب با زندگی پاج در فلوریدا آشنا می‌شویم. پاج برای دنبال کردن رویاهای خود از فلوریدا فرار می‌کند و به دبیرستان کالور کریک در آلاباما می‌رود. او در آنجا با دوستان خود یعنی چیپ مارتین، تاکومی هیکوهیتو و آلاسکا یانگ آشنا می‌شود.

پاج از طریق این دوستی‌ها تجارب مختلفی را پشت سر می‌گذارد. اولین بار الکل می‌خورد، اولین بار شوخی می‌کند و برای اولین بار عاشق می‌شود. همه این اتفاقات به نحوی شادی‌ها و رنج‌های دوران نوجوانی را به تصویر می‌کشند. پویایی درونی این گروه هم طیف گسترده‌ای از موضوعات مثل وفاداری، خیانت، جست‌وجوی هویت و احساس تعلق را منعکس می‌کنند.

اهمیت دوستی و بخشش

بخش بعد در این کتاب به عواقب تراژدی ناگهانی و دردناکی می‌پردازد که باعث آسیب‌ دیدن حلقه دوستی پاج می‌شود. مهارت گرین در نویسندگی و حرکت استادانه او در دنیای غم و احساس گناه در این قسمت نمایان می‌شود. 

در این قسمت شخصیت‌ها به دنبال یافتن معنا در پی از دست دادن معصومیت خود هستند. در ادامه نویسنده نشان می‌هد که چگونه جست‌وجو به دنبال حقیقت می‌تواند سوالات بیشتری را به همراه داشته باشد. 

در بخش بعدی کتاب، به شکل عمیقی پرسش‌ها در مورد رنج، زندگی پس از مرگ و راه‌های کنار آمدن با اندوه بررسی می‌شود. تلاش هر کدام از شخصیت‌های داستان برای خروج از هزارتوی احساسی خود به تمرکز اصلی نویسنده، در این بخش از روایت تبدیل می‌شود.

کاراکتر آلاسکا در این کتاب به شکل ویژه‌ای ترسیم شده است. شخصیتی که پر از تناقض بوده و نشان‌دهنده غیرقابل پیش‌بینی بودن و پیچیدگی‌های واقعی انسان‌هاست. نهفته بودن اسرار زندگی آلاسکا باعث درگیر شدن خوانندگان می‌شود. به طوری که آن‌ها را به تفکر در مورد اینکه تا چه حد می‌توانند دیگران را بشناسند، وادار می‌کند.

کتاب در جست‌وجوی آلاسکا سرشار از ارجاعات ادبی و فلسفی مختلفی است که باعث غنی شدن متن می‌شوند و لایه‌هایی از معنا را به روایت اضافه می‌کنند.

کتاب در جست‌وجوی آلاسکا برای شما است اگر … 

  • به سفر پر فراز و نشیب نوجوانی علاقه دارید و به دنبال درک بیشتر آن هستید.
  • از رمان‌هایی که به پرسش‌های عمیق فلسفی دوران بلوغ پاسخ می‌دهند، لذت می‌برید.
  • به داستان‌هایی که دوستی افراد و تاثیرات آن‌ بر زندگی یکدیگر را بررسی می‌کنند، علاقه دارید.
  • برای روایت‌هایی که به شکل ماهرانه‌ای کمدی و تراژدی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و تصویری واقع‌بینانه از فراز و فرودهای زندگی ارائه می‌دهند، ارزش فائل هستید.
  • مجذوب شخصیت‌های داستانی پیچیده، معیوب و عمیق هستید.
  • به دنبال کتاب‌هایی هستید که موضوعاتی مثل غم و اندوه، بخشش و جست‌وجوی معنا را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • به داستان‌هایی که شما را به تفکر در مورد سوالات بزرگ زندگی تشویق می‌کنند، علاقه‌مند هستید.

جوایز، افتخارات و دستاوردهاکتاب در جست‌وجوی آلاسکا توسط مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ کتاب برتر نوجوانان در تمام دوران انتخاب شده است.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «در جست‌وجوی آلاسکا» چیه؟

درباره نویسنده