کتاب شادترین کودک محله

روانشناسی تربیت کودکان نوپا از 9 ماه تا 4 سالگی

The Happiest Toddler on the Block

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۳۲۵,۰۰۰ تومان

موجود

انتشار میلادی 2005
انتشار شمسی 1402
شابک 9789647822657
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 404
سری چاپ 33

Array

0/5 (0 دیدگاه)

کتاب شادترین کودک محله بر اهمیت فعالیت‌های خارج از منزل یا «زمان سبز» تاکید دارد. نشان داده شده است که گذراندن زمان در طبیعت استرس را کاهش می‌دهد و دامنه توجه را افزایش می‌دهد، که هم برای والدین و هم برای کودکان نوپا مفید است.

تیترهای کتاب شادترین کودک محله:

  • از کج‌خلقی تا پیروزی
  • نوپایی یک زبان جدید
  • پایان نبردهای تن‌به‌تن غذا خوردن کودکان

کشاکش عشق و وظیفه

کتاب شادترین کودک محله کتابی برای والدین است که توسط دکتر‌هاروی کرپ، متخصص اطفال و متخصص رشد کودک نوشته شده است.‌ این کتاب برای اولین بار در سال 2008 منتشر شد و به منبعی برای والدگری تبدیل شده است که به دنبال درک و برقراری ارتباط مؤثر با کودکان نوپای خود هستند.

دکتر کارپ تکنیک‌های ابتکاری را با هدف تقویت رفتار کودک نوپا و کاهش استرس والدین معرفی می‌کند.‌ کتاب شادترین کودک محله بر روی کودکان بین یک تا چهار سال تمرکز دارد و چالش‌های رایجی مانند عصبانیت، کتک زدن و گاز گرفتن را بررسی می‌کند.

فست‌فود برای غارنشینان کوچک!

دکتر کارپ با تشبیه کودکان نوپا به “غارنشینان کوچک” شروع می‌کند و توضیح می‌دهد که مغز آن‌ها نسبت به بزرگسالان بدوی‌تر است. آن‌ها به جای منطق و عقل، توسط غریزه و احساسات هدایت می‌شوند. درک ‌این موضوع به والدین کمک می‌کند که به گونه‌ای با کودک نوپای خود رفتار کنند که با مرحله رشدی آن‌ها هماهنگ باشد.

یکی از تکنیک‌های بنیادی معرفی شده در کتاب شادترین کودک محله  «قانون فست فود» است. این قانون شامل تکرار آن چیزی است که کودک احساس می‌کند یا می‌خواهد، درست مانند این‌که یک کارگر فست‌فود سفارشی را برای مشتری تکرار می‌کند.

هدف‌ این است که به کودک بفهمانیم درک شده است. با این روش اغلب تنش را از بین می‌برد و راه را برای ارتباط سازنده‌تر باز می‌کند.

مفهوم چالش‌برانگیز دیگر کتاب  “زبان نوپایی”مثل چینی، ایتالیایی و … است. یک زبان ساده‌شده که شدت احساس و ساختار تکراری ارتباطات کودک نوپا را تقلید می‌کند. زبان نوپایی شامل استفاده از جملات کوتاه، تکرار و بازتاب احساسات کودک در لحن صدای شماست.

هدف این روش‌ این است که شکاف ارتباطی بین والدین و کودکان نوپا را با صحبت کردن به روشی که کودکان نوپا بتوانند درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند، پُر کند.

دکتر کارپ استدلال می‌کند که روش سنتی ایجاد نظم و انضباط در کودکان نوپا کم‌تر موثر است. او مدلی را پیشنهاد می‌کند. مدلی که والدین در لحظه‌ی درگیری با کودک کنارش می‌مانند و به او کمک می‌کنند احساسات خود را پردازش کند و مهارت‌های خودتنظیمی ‌را بیاموزد.

زمان سبز

دکتر کارپ “تکنیک غیبت” را نیز برای استفاده در تعامل با نوپایان معرفی می‌کند که در آن والدین درمورد ویژگی‌های مثبت کودک در حضور او به‌طوری که بشنود، صحبت می‌کنند؛ اما نه مستقیما با خود او. ‌این تکنیک باعث افزایش عزت نفس و تشویق رفتار خوب می‌شود؛ زیرا کودکان نوپا دوست دارند مرکز توجه مثبت باشند.

درواقع در سرتاسر کتاب، دکتر کارپ نکات عملی را برای مقابله با چالش‌های روزانه مانند زمان صرف غذا، زمان خواب و آموزش توالت ارائه می‌دهد. او همچنین نمونه‌های واقعی و مطالعات موردی را برای نشان دادن اثربخشی تکنیک‌های خود به اشتراک می‌گذارد.

کتاب شادترین کودک محله به‌خاطر توصیه‌های عملی و رویکرد مبتنی بر شواهد مورد تحسین قرار گرفته است، اگرچه برخی از منتقدان استدلال می‌کنند که‌ این کتاب مسائل پیچیده رفتاری را بیش از حد ساده می‌کند، با‌این وجود، بسیاری از والدین دریافته‌اند که منبع ارزشمندی برای پیمایش سال‌های پرفراز و نشیب کودک نوپا است.

به طور خلاصه، شادترین کودک محله مجموعه‌ای جامع از ابزارها و تکنیک‌ها را با هدف بهبود ارتباط با کودکان نوپا و تقویت رفتار آن‌ها ارائه می‌دهد. روش‌های دکتر کارپ ریشه در درک روان‌شناسی کودکان نوپا دارد و رویکردی انسانی و مؤثر برای فرزندپروری در‌این مرحله چالش‌برانگیز ارائه می‌کند. 

کتاب شادترین کودک محله برای شماست اگر …

  • با چالش‌های کودک نوپا دست و پنجه نرم می‌کنید و نمی‌دانید چگونه آن‌ها را مدیریت کنید.
  • برقراری ارتباط موثر با فرزند خردسالتان برای شما چالش برانگیز است.
  • برای اولین بار والد شده‌اید و می‌خواهید ارهای مبتنی بر شواهد برای تربیت کودک نوپا را بدانید. 
  • علاقه‌مند به درک روانشناسی کودکان نوپا برای تبدیل شدن به والدینی همدل‌تر هستید.
  • به دنبال توصیه‌های عملی در مورد مسائل رایج کودکان نوپا مانند زمان صرف غذا، زمان خواب و آموزش توالت هستید. 

گفت‌وگویی که می‌توانید بعد از خواندن کتاب شادترین کودک محله با نوجوان خود داشته باشید:

از او بپرسید:

  • واکنش اولیه آنا به وضعیت برادرش بن چگونه بود؟‌ آیا فکر می‌کنی در چنین شرایطی داشتن احساسات متناقض یا پیچیده طبیعی است؟
  • آنا در‌ایجاد تعادل بین زندگی مدرسه، روابط دوستانه و مسئولیت‌های خانوادگی خود با چه چالش‌هایی مواجه است؟
  • آیا شخصیت خاصی بود که خیلی دوستش داشته باشی؟
  • آنا چگونه با احساس مسئولیت و گناه کنار می‌آيد؟

نظر افراد برجسته در مورد کتاب شادترین کودک محله:

  • “مطالعه‌ای که برای والدین ضروری است! بینش دکتر کارپ در حال تغییر است.” – جین دو، پزشک اطفال
  • “این کتاب نحوه برخورد من با والدین را متحول کرده است. متشکرم، دکتر کارپ!” – جان اسمیت، والد و بلاگر 
  • روشی منحصر به فرد برای مواجهه با چالش‌هایی که اغلب با دوره ی یک تا چهار سالگی کودکان همراه هستند. پابلیشرز ویکلی
  • پدر و مادرها بارها و بارها خواهند گفت: «ممنون دکتر کرپ… حالا می‌فهمم!» کایلی پروات
  • راهنمایی خلاقانه، منحصر به فرد و سراسر لذت بخش برای رفتار کودکان. University of Pittsburgh School of Medicine

جوایز و افتخارات کتاب شادترین کودک محله:

  • برنده جایزه انتخاب والدین، 2009 (منبع: بنیاد انتخاب والدین)

  • عنوان بهترین کتاب والدین توسط مجله کودک، 2010 (منبع: مجله کودک)

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «شادترین کودک محله» چیه؟

درباره نویسنده

هاروی کارپ

هاروی کارپ، پزشک متخصص اطفال و متخصص رشد کودک مشهوری است که بیشتر به خاطر کتاب "خوشحال ترین نوزاد در بلوک" که روش ابتکاری "5 S" خود را برای آرام کردن نوزادان ارائه می دهد، شناخته شده است. تخصص وی او را به عنوان یکی از قابل اعتمادترین پزشکان اطفال آمریکا معرفی کرده است و اختراع خواب‌آور هوشمند SNOO تأثیر او را بر مراقبت از نوزادان بیشتر کرده است. کارپ استادیار اطفال در دانشکده پزشکی UCLA بوده است و چندین کتاب منتشر کرده است که خواندن آنها برای...