کتاب تمرکز

Focus

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۶۴,۵۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 2014
انتشار شمسی 1401
شابک 9786006895703
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 279
سری چاپ 907

Array

0/5 (0 دیدگاه)

هدایت زندگی با وضوح و هدف

کتاب تمرکز نوشته دانیل گلمن مهارت تمرکز کمتر از ارزش‌گذاری شده و در عین حال حیاتی را بررسی می‌کند. گلمن، روانشناس و نویسنده کتاب پرفروش هوش عاطفی، در علم توجه پژوهش می‌کند تا نشان دهد که چگونه این موضوع زندگی، شغل و روابط ما را شکل می‌دهد. 

در دنیایی که به طور فزاینده‌ای مملو از حواس پرتی است، گلمن استدلال می‌کند که توانایی تمرکز بیش از هر زمان دیگری برای دستیابی به موفقیت و رفاه مهم است. این کتاب به انواع مختلف تمرکز – درونی، دیگر، و بیرونی – و نحوه تأثیرگذاری آنها بر توانایی ما برای هدایت چالش‌های زندگی، افزایش بهره‌وری و دستیابی به اهدافمان کمک می‌کند. 

نویسنده در این کتاب از طریق ترکیبی از یافته‌های تحقیقاتی، بینش‌های متخصص و استراتژی‌های کاربردی، خوانندگان را به ابزارهایی که برای استفاده از قدرت توجه در همه جنبه‌های زندگی‌شان نیاز دارند، تجهیز کند.

سه بعد تمرکز: درونی، دیگر و بیرونی

کتاب تمرکز دانیل گلمن با تمایز بین سه نوع اصلی تمرکز آغاز می‌شود: تمرکز درونی یا خودآگاهی، تمرکز دیگر، یا همدلی و تمرکز بیرونی. آشنایی با این سه نوع تمرکز برای پیمایش در جهان بزرگتر ضروری است. 

نویسنده متنی قانع کننده ارائه می‌دهد که برای مهارت توجه متعادل به منظور موفقیت شخصی و حرفه‌ای بسیار مهم است. 

تمرکز درونی ما را با شهود، ارزش‌ها و فرآیندهای تصمیم‌گیری هماهنگ می‌کند. تمرکز دیگر ارتباطات ما را با افراد اطرافمان تقویت می‌کند و تمرکز بیرونی به ما کمک می‌کند تا سیستم‌ها و الگوهای پیچیده‌ای را که زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، درک کنیم.

توجه در عصر دیجیتال

گلمن بینش‌های علوم اعصاب را ادغام می‌کند تا توضیح دهد که چگونه مدار مغز از انواع مختلف تمرکز پشتیبانی می‌کند. او در مورد عصبی بودن مغز صحبت می‌کند و نشان می‌دهد که با تمرین، می‌توان توانایی‌های تمرکز آنها را افزایش داد، بسیار شبیه به رشد عضله. 

کتاب تمرکز همچنین چالش‌های ناشی از عصر دیجیتال را بررسی می‌کند، جایی که حواس‌پرتی‌ها حضور دائمی دارند، توجه ما را پراکنده می‌کنند و توانایی ما را برای تمرکز، تضعیف می‌کنند.

نقش حیاتی تمرکز در موفقیت

مفهوم توجه از بالا به پایین در مقابل از پایین به بالا نکته کلیدی دیگری است. تمرکز از بالا به پایین توسط اهداف عمدی هدایت می‌شود و می‌توان آن را از طریق تمرین‌های تمرکز حواس و تعیین اولویت‌های واضح پرورش داد. 

از سوی دیگر، تمرکز پایین به بالا، خودکار است و توسط محرک‌های بیرونی هدایت می‌شود که اغلب منجر به حواس‌پرتی می‌گردد. گلمن از روشی آگاهانه برای مدیریت توجه ما دفاع می‌کند. او روش‌هایی را پیشنهاد می‌کند که می‌توانند تمرکز ذهنی ما را تقویت کنند و از خطرات بار اطلاعاتی محافظت کنند.

کلید دستیابی به تعالی

کتاب تمرکز همچنین نقش تمرکز را در رهبری بررسی می‌کند و استدلال می‌کند که رهبران مؤثر به ترکیبی قوی از هر سه نوع تمرکز نیاز دارند. 

رهبران باید خودآگاهی برای مدیریت احساسات و انگیزه‌های خود (تمرکز درونی)، همدلی برای درک و ایجاد انگیزه در دیگران (تمرکز دیگر) و توانایی هدایت و نفوذ بر سیستم‌های سازمانی و اجتماعی بزرگتر (تمرکز بیرونی) داشته باشند. 

گلمن از مثال‌هایی از ورزش، آموزش و تجارت استفاده می‌کند تا نشان دهد چگونه افراد با موفقیت بالا از تمرکز برای برتری در زمینه‌های خود استفاده می‌کنند.

کتاب تمرکز

مسیرهای موفقیت در دنیایی از حواس پرتی

در قسمت آخر کتاب تمرکز، گلمن راهکارهایی را برای بهبود تمرکز در افراد و سازمان‌های مورد بحث قرار می‌دهد. او بر اهمیت پرورش هوش هیجانی، تمرین ذهن آگاهی و ایجاد محیط‌هایی که حواس پرتی را به حداقل سانده و تمرکز را تشویق می‌کنند، تاکید می‌کند. 

برای سازمان‌ها، نویسنده طراحی کاری را پیشنهاد می‌کند که ذاتاً جذاب باشد و با نقاط قوت و علایق کارکنان همسو باشد. همچنین نویسنده کتاب فرهنگی را تقویت می‌کند که به کار عمیق و توجه پایدار ارزش می‌دهد.

کتاب تمرکز برای شما است اگر …

  • به دنبال بهبود تمرکز و بهره‌وری خود در عصر حواس‌پرتی هستید.
  • به دنبال افزایش مهارت‌های رهبری خود از طریق تمرکز بهتر هستید.
  • مربی و والدینی هستید که علاقه‌مند به پرورش مهارت‌های توجه در کودکان می‌باشید.
  • در مورد عصب شناسی توجه و تأثیر آن بر موفقیت شخصی و حرفه‌ای کنجکاو هستید..
  • از طرفداران کتاب قبلی گلمن در مورد هوش هیجانی هستید که به گسترش درک خود از توانایی‌های شناختی علاقه دارید.
  • فردی حرفه‌ای هستید که به دنبال کسب مزیت رقابتی با تسلط بر مهارت تمرکز می‌باشید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «تمرکز» چیه؟

درباره نویسنده