کتاب توانمند سازی والدین

کارگاههای گفتگوی والدین

Eltern Stärken

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۶,۵۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 2019
انتشار شمسی 1390
شابک 9789643635466
نوع جلد شومیز
قطع وزیری
تعداد صفحه 299
سری چاپ 1

Array

0/5 (0 دیدگاه)

کتاب توانمندسازی والدین که توسط یک متخصص در‌این زمینه نوشته شده است، دیدگاهی منحصر به فرد در مورد چگونگی توانمندسازی والدین از طریق یک رویکرد گفتگومحور ارائه می‌دهد. خود عنوان، توانمندسازی والدین گوهر اصلی کتاب را در بر می‌گیرد – راهنمای مختص به تقویت قابلیت‌ها و اعتمادبه‌نفس والدین.

همیشه حرفی برای گفتن هست

گفتگو، راه جدیدی برای تعامل سازنده است و به والدین کمک می‌کند تا قلمرو کنش‌هایشان را گسترش دهند و خودشان را برای رفتارهای تازه‌ای که تحوّل‌آفرین است آماده سازند.

از آنجا که پیشرفت کودکان و نوجوانان به میزان زیادی، بستگی به «کیفیتِ رابطه کودک – والدین» دارد، حمایت‌های پیشنهادی والدین زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که به والدین جرئت واردشدن به فرایندی خودانگیخته و خوداندیشیده را بدهند.

این امر مهم زمانی پیش می‌آید که والدین دربارهٔ اقدامات و تدابیر تربیتی با یکدیگر تبادل تجربه کنند و تجربه کسب کنند، آن‌ها را با تجربه‌های خود بسنجند و توّجه و داوری دیگران را در مورد خود بدانند. 

کتاب توانمندسازی والدین نوشته یوهانس شوپ کتابی اقناع‌کننده و روشنگر است که به پیچیدگی‌های آموزش و مشاوره والدین می‌پردازد.

حرف‌زدن اوضاع را بهتر می‌کند

موضوع اصلی کتاب توانمندسازی والدین مفهوم رویکرد گفت‌وگو است. این رویکرد مبتنی بر اصل ارتباط گشوده، محترمانه و همدلانه است. شوپ بر اهمیت درک و تصدیق تجربیات و چالش‌های فردی که والدین با آن‌ها روبرو هستند، تأکید می‌کند.

او استدلال می‌کند که آموزش و مشاوره مؤثر والدین نباید در مورد تحمیل راه‌حل‌های از پیش تعریف‌شده، بلکه باید فضایی باشد که کاوش را برای والدین تسهیل کند.

ساختار کتاب توانمندسازی والدین به گونه‌ای است که علاوه بر بینش‌های نظری، ابزارها و تکنیک‌های عملی را نیز ارائه می‌دهد. شوپ از تجربیات گسترده خود در‌این زمینه برای ارائه مثال‌های واقعی و مطالعات موردی استفاده می‌کند.

این مثال‌ها نشان می‌دهند که چگونه رویکرد گفتگومحور می‌تواند به طور موثر در سناریوهای مختلف پیاده‌سازی شود. این کتاب نه تنها آموزنده، بلکه بسیار کاربردی می‌باشد.

یکی از نقاط قوت توانمندسازی والدین لحن همدلانه آن است. شوپ با درک عمیق و احترام به چالش‌ها و فشارهایی که والدین در جامعه مدرن با آن روبرو هستند این کتاب را نوشته است.

او تصدیق می‌کند که فرزندپروری یک تلاش یکسان برای همه نیست و هر خانواده پویایی و نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. این موضع همدلانه نه تنها یکی از ویژگی‌های سبک نوشتاری اوست، بلکه در رویکرد گفتگومحوری که او از آن دفاع می‌کند نیز نقش اصلی را دارد. 

فرزند سالم در دستان والدین سالم

یکی دیگر از جنبه‌های مهم کتاب تمرکز آن بر سلامت عاطفی والدین است. شوپ بر اهمیت خودمراقبتی و تاب‌آوری عاطفی برای والدین تاکید می‌کند.

او خاطر نشان می‌کند که فرزندپروری با عاطفه درگیر است و والدین باید به استراتژی‌هایی مجهز شوند تا احساسات و استرس خود را مدیریت کنند. این تمرکز بر جنبه عاطفی والدین به ویژه در دنیای پرشتاب و اغلب پر استرس امروزی کاملا ضروری است.

توانمندسازی والدین همچنین به عوامل اجتماعی و فرهنگی که بر فرزندپروری تأثیر می‌گذارد می‌پردازد. شوپ بحث می‌کند که چگونه انتظارات و هنجارهای اجتماعی گاهی اوقات می‌توانند بر فشارهای والدین بیفزایند.

او والدین را تشویق می‌کند که‌ این تأثیرات بیرونی را به طور انتقادی بررسی کنند و سبک فرزندپروری خود را بیابند که با ارزش‌ها و نیازهای فرزندانشان همسو باشد.

به طور خلاصه، توانمندسازی والدین نوشته یوهانس شوپ برای هر کسی که درگیر آموزش و مشاوره والدین است، خواندنی است. تأکید آن بر رویکرد گفتگومحور، دیدگاه تازه و مؤثری را در مورد چگونگی توانمندسازی والدین ارائه می‌دهد.

لحن همدلانه، بینش عملی و تمرکز بر رفاه عاطفی والدین و تأثیر عوامل اجتماعی، کتاب را به راهنمای جامعی برای تقویت والدین تبدیل کرده است. تخصص و تجربه شوپ در سراسر کتاب می‌درخشد و آن را نه تنها آموزنده بلکه منبعی برای حمایت و تشویق برای والدین و متخصصان می‌کند.

کتاب توانمندسازی والدین برای شماست اگر …

  • به دنبال راهبردهای مؤثر و همدلانه برای بهبود پویایی خانواده خود هستید.
  • در چالش‌های فرزندپروری مدرن غرق شده‌اید و به دنبال راهنمایی عملی هستید.
  • علاقه‌مند به یک رویکرد گفتگومحور برای فرزندپروری با تمرکز بر ارتباطات باز و محترمانه هستید.
  • شما در زمینه آموزش یا مشاوره والدین حرفه‌ای هستید و به دنبال روش‌های نوآورانه برای حمایت از مشتریان خود هستید.

فهرست مطالب:

مقدمه
پیشگفتار
درآمد
مسیر شخصى من در گفتگو
مدرسه بدون معلم
این کتاب براى چه کسانى تدوین شده؟
دشوارى توصیف یک فرآیند پردامنه
کلیدواژه «اعتیاد»
واپسین اندیشه
فصل 1: والدین چگونه مى‌توانند توانایی‌هاى پنهان خود را کشف کنند
پرسش به عنوان کلید نیروها و استعدادها
از تمرکز بر کمبودها به سوى توجه به منابع درونى
بحران‌ها باعث توانمندى مى‌شوند
از رفتار منفعل تا رفتار فعال زندگى‌ساز
فصل 2: ماهیت گفتگو
گفتگو فقط نوعى ارتباط نیست
دیگربودنِ دیگرى تأیید و پذیرفته مى‌شود
اصالت مهمتر از تظاهر است
چگونه مى‌توان اخلاق و رفتار گفتگو را آموخت
مهارت‌ها و قابلیت‌هاى اصلى گفتگو
موضعِ یادگیرنده
نشان دادن احترام کامل
باز بودن ذهن نسبت به دیدگاه‌ها و باورهاى دیگر
از صمیم قلب سخن گفتن
گوش دادن بالنده و تمایل به درک متقابل
کاستن از شتابِ گفتگو یا پرهیز از شتاب
به تعلیق درآوردنِ فرضیات، قضاوتها و ارزیابى‌ها
باز گذاشتن فرآیندِ اندیشیدن یا حمایت سازنده
جویندگى و کاوشگرى
خود را به عنوان راهنماى گفتگو با دقت نگریستن یا نظاره‌گر را نظاره کردن
محدوده‌هاى گفتگو
چکیده
فصل 3: پنج سطح فراگیرى در کار گفتگوى والدین
پنج سطح یادگیرى
سطح یادگیرى 1
انتقال دانایى صِرف و خالص
کسب اطلاعات و تقویت شخصیت
چکیده
سطح یادگیرى 2
مشارکت گروهى براى پاسخ‌یابى
ایجاد چهارچوب‌هایى براى گفتگو
رابطه و شکوفایى شخصیت
سطح یادگیرى 3
«من» چه ارتباطى با موضوع دارم؟
بازتاب خود در حکم راهِ خودشناسى
معرفت نفس یا خودشناسى، بخشى از رشد و تحول فردى است
«تکالیف خانگىِ» خود نهاده
چکیده
سطح یادگیرى 4
از کجا آمده‌ام؟
شناخت مسائل مهم فردى
والدین کامل نیستند، اما کافى است همه تلاش خود را به کار گیرند
تاریخچه زندگى به عنوان «تاریخچه فراگیرى»
سطح یادگیرى 5
با والدین در جستجوى «امرِ توضیح‌ناپذیر»
ما مى‌توانیم از کودکان بیاموزیم
مرزها و محدوده‌هاى فهم متقابل
معنویت و حس معنادهى و جهت‌یابى
جستجوى معنا در گفتگو
چکیده
فصل 4: راهنماى گفتگو و وظایفش
ایجاد فضاى یادگیرى
تحقق و امکان رها کردن و دگرگونى خود
ترسها را بپذیریم و اطمینان خاطر و احترام به وجود آوریم
استفاده از قدرت گروه بزرگ
با گفتگو، با والدینى که دغدغه مسائل تربیتى را ندارند، هم ارتباط پیدا کنیم
«هنرِ» امکان‌پذیر ساختن گفتگو
جمع‌بندى
فصل 5: روند کارگاه
یک پیشنهاد و نه دستورالعمل کارى
چهارچوب کارگاه
استقبال از والدین به عنوان مهمان
اهداف
تهیه فهرستِ کارها براى برنامه‌ریزى
ایجاد فضاى کارگاه
هدف
پیش از شروع کارگاه
اصالت به‌جاى کار صحنه‌اى (نمایش دادن)
پیشرفتهاى آموزشى خودبه‌خود ارزش‌گذارى مى‌شوند
زمانى که اوضاع «بحرانى» مى‌شود چه باید بکنیم؟
اجراى کارگاه والدین 1
درآمد
گفتگو
بازنگرى یا سنجش چرخه گفتگو
سؤالات جرقّه‌آور براى گفتگو
عینک طلایى
ارزیابى عینک طلایى
سفرخیالى: «شیوه خاص کنار آمدن با زندگى»
هدف
ارزیابى سفر تخیلى
«تکلیف خانه»
مثال‌ها
هدف
جمع‌بندى نهایى افراد
«چیزى در جیب»
اجراى کارگاه والدین 2
خوشامدگویى
تصاویر بیانگر احساسات
اجرا
ارزیابى تصاویر بیانگر احساسات
بررسى «تکالیف خانه»
سنجش و بازنگرى «عینک طلایى»
سفر خیالى به سوى «کودکِ خود»
ارزیابى سفر خیالى
کودکان توانمند
توصیف تمرین
نتیجه‌گیرى شخصى
فصل 6: مواد کمکى براى شروع کار و تمرینات کار گفتگو
اشکال و صورت‌هایى براى دو کار گاه
قواعد گفتگو
«انرژى‌دهنده‌ها»
تمرین: مشاهده یا ارزیابى؟
تمرین‌هایى براى تشخیص سرچشمه‌ها و براى گفتگو
پنج ستون تربیت
گلگشت کوتاه در دوران کودکى افراد
گنجینه
یاد مى‌گیرم «هسته طلایى» کودکم را دوباره ببینم
«خطاى دوست‌داشتنى» / «شوک روحى مورد علاقه من»
داستان‌هایى براى با هم خواندن 1 (خواندن مشترک)
یک معجزه
منبعى که از آن نیرو مى‌گیرم 1
منبعى که از آن نیرو مى‌گیرم 2
نظریاتى در باب سرچشمه‌هاى استقامت و احساس همگرایى و احساس پیوند
پیوست‌هاى 1 و 2 براى اجراى کارگاه
پیوست 1: نامه به والدین
پیوست 2: سؤالاتى در خصوص چرخه گفتگو
پیوست 3: سؤالات اساسى و جرّقه‌برانگیز در خصوص گفتگو
پیوست 4: شابلون [قالب] «پیکره کودک»
پیوست 5 الف: الف) سفر تخیلى 1
پیوست 5 ب: ب) سفر خیالى 2
پیوست 6: «تکلیف خانه» برگه سؤالات و انگیزه‌ها
پیوست 7: تصاویر بیانگر احساسات
پیوست 8: سفر خیالى به «کودکى من» [کودکى خود]
پیوست 9: نمونه کپى شده دو کودک قوى
پیوست 10: مثال‌هایى براى «سؤالاتِ نامتعارفِ سنجیده»
پیوست 11: تمرین گفتگو در سطح پنجم
یادگیرى در سطح پنجم
شروع
کتابشناسى

نقد و بررسی‌ها

  1. اسدالله هامون

    اشتباه اوردن باشگاه مغز پلاس توجه و تمرکز رو اوردن که خود اون هم زدگی داشت

  2. اسماعیل رضا

    خوب بود …..

نظر شما چیه؟

درباره نویسنده

یوهانس شوپ

یوهانس شوپ  یک ویولن و آهنگساز آلمانی بود که به دلیل مهارت و خواسته های فنی اش در ساخته های ویولن خود مورد تحسین قرار گرفت. آثار او به قدری پیشرفته بود که حتی لئوپولد موتسارت نیز در مورد سختی تریل در یکی از قطعات شوپ اظهار نظر کرد. موسیقی شوپ در وقایع تاریخی نقش داشت و برخی از قطعات در جشن صلح وستفالیا اجرا شد. قابل ذکر است که ملودی او "Werde munter, mein Gemüte" از سال 1641 توسط یوهان سباستین باخ در کانتاتا خود "Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147" استفاده شد که...