کتاب معنا درمانی

The Will to Meaning: Foundations and Applications of Logotherapy

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۶۰,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی
انتشار شمسی 1401
شابک 9786003400801
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 208
سری چاپ 14

Array

0/5 (0 دیدگاه)

معنا درمانی چیست؟

کتاب معنا درمانی اثر ویکتور فرانکل است که تکمیل کننده مباحث روان‌شناختی است که در اثر اصلی این نویسنده به نام انسان در جستجوی معنا معرفی شده بود. او در این کتاب به شکل جامع‌تری به معنا درمانی می‌پردازد. فرانکل معتقد است اصلی‌ترین نیروی انگیزشی فرد یافتن معنای زندگی است.

بر خلاف سایر روش‌های روان‌شناختی که بر لذت یا قدرت به‌ عنوان محرک‌های محوری تأکید می‌کنند، این کتاب بر این باور است که معنای زندگی را می‌توان در هر لحظه حتی در چالش‌برانگیزترین شرایط کشف کرد.

نویسنده با استفاده از گفتمان فلسفی، بینش‌های روان‌شناختی و کاربردهای عملی در مورد انعطاف‌پذیری انسان، ظرفیت تعالی او و دنبال کردن هدف، مطالب مفیدی بیان کرده‌ است.

فراتر از رنج و عقاید

کتاب معنا درمانی علاوه‌ بر توضیحات نظری، راهنمایی عملی برای خوانندگان است تا درک جامعی از اصول معنا درمانی به دست آورند. به این ترتیب می‌توانند از آن در زمینه‌های مختلف استفاده کنند. فرانکل با تشریح سه راه اصلی که از طریق آن‌ افراد می‌توانند معنای زندگی را کشف کنند، کتاب را شروع می‌کند:

  • انجام یک عمل
  • تجربه یا روبرو شدن با چیزی
  • نگرش ما نسبت به رنج‌های اجتناب‌ناپذیر

او استدلال می‌کند که افراد می‌توانند حتی با نداشتن هدف یا در مواجهه با رنج غیرقابل تحمل همچنان نگرش مثبتی اتخاذ کنند. از این طریق آنها می‌توانند معنا و مفهوم زندگی را پیدا کنند.

عبور از خلاء وجودی

نویسنده در کتاب معنا درمانی مفهوم خلاء وجودی را بررسی نموده که پدیده‌‌ بسیار گسترده و‌ شناخته شده‌ای است. او این مفهوم را به‌ عنوان احساس بی‌معنایی و پوچی در جامعه مدرن توصیف می‌نماید. 

فرانکل خلاء وجودی را با از دست رفتن ارزش‌های سنتی، فقدان هدف و مشکلات مرتبط می‌داند. او بیان می‌کند که معنا درمانی به این افراد کمک می‌کند تا ارزش و هدف واقعی خود را پیدا کنند. از نظر فرانکل زندگی مانند جاده‌ای پر پیچ و خم است که هر پیچ داستان مخصوص به خود را دارد. این ما هستیم که در نهایت با نگرش خود به آن‌ها شکل می‌دهیم و تصمیم می‌گیریم که شکست بخوریم یا پیروز شویم.

از خود فراتر رفتن

نویسنده در کتاب معنا درمانی همچنین مفهوم خود فراروندگی را مورد بحث قرار می‌دهد. چیزی که به معنای فراتر رفتن از خود و شرایط موجود برای درگیر شدن در چیزی بزرگتر است.

او این موضوع را با خود باوری متمایز می‌داند و بیان می‌کند که خودباوری هدف نهایی نیست، بلکه یکی از نتایج خود فرا‌روندگی است. فرانکل همچنین بیان می‌کند افراد از طریق درگیر شدن در کارهایی که فراتر از علایق شخصی آن‌ها است می‌توانند با شهامت و وقار با ناملایمات روبرو شده و هدف و معنای زندگی را دریابند. 

کتاب معنا درمانی

کاربرد معنا درمانی

کتاب معنا درمانی شامل بحث‌هایی در مورد کاربرد معنا درمانی در محیط‌های مختلف از جمله مشاوره، درمان افسردگی و اضطراب است. فرانکل از کسانی که با بیماری لاعلاج یا با بحران‌های وجودی مواجه هستند حمایت می‌کند. 

او با مطالعات موردی و مثال‌های مختلف به خوبی نشان داده که معنا درمانی چگونه می‌تواند تاب‌آوری را تقویت کند. بهبودی را ارتقا ببخشد و کیفیت زندگی را حتی در مواجهه با چالش‌های زندگی حفظ نماید.

خواندن این کتاب برای هر کسی که سوالات بی‌شماری در مورد هدف، ظرفیت انعطاف‌پذیری انسان و قدرت معنا درمانی دارد، ضروری است.

کتاب معنا درمانی برای شما است اگر …

  • می‌خواهید درک عمیق‌تری از جستجوی معنای زندگی داشته باشید.
  • از روانشناسان، درمانگران و مشاوران می‌باشید و به دنبال بینشی در مورد تحلیل وجودی و کاربردهای آن در عمل بالینی هستید.
  • با بحران های شخصی، رنج یا اضطراب وجودی مواجه شده‌اید و به راه‌هایی برای تاب‌آوری و هدفمندی نیاز دارید.
  • به فلسفه به ویژه اگزیستانسیالیسم و ​​مفاهیم آن برای روانشناسی و درمان علاقه دارید.
  • جزو متخصصانی هستید که در زمینه مراقبت‌های تسکینی، توانبخشی یا دیگر موارد این چنینی کار می‌کنید و با افرادی سروکار دارید که چالش‌های مهمی در زندگی خود دارند.
  • شیفته تلاقی روانشناسی، معنویت و رشد شخصی می‌باشید.
  • کتاب انسان در جستجوی معنا نوشته فرانکل را خوانده‌اید و می‌خواهید بیشتر در مورد ایده‌های او بدانید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «معنا درمانی» چیه؟

درباره نویسنده

ویکتور فرانکل

ویکتور ای. فرانکل نویسنده، نورولوژیست و روانپزشک برجسته اهل اتریش بود. زندگی و آثار او به شدت تحت تأثیر تجربیات او در طول جنگ جهانی دوم قرار داشتند، زیرا زمان زیادی در اردوگاه‌های نازی‌ها اسیر بود. تجربیات شخصی فرانکل در این اردوگاه‌ها، از جمله زمانی که در آشویتس، داخائو و دیگر مکان‌های مشابه بود، مبنایی برای شکل‌گیری افکار و ایده‌های او درباره انسان‌گرایی و جستجوی معنا بود. علاوه بر این تجربیات فرانکل در اردوگاه‌های نازی‌ها به...