کتاب خوب گوش نمی‌دهی

چه چیز مهمی از دست می دهی و چرا؟

You're Not Listening

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۲۸,۰۰۰ تومان

موجود

انتشار میلادی 2020
انتشار شمسی 1402
شابک 9786008091981
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 216
سری چاپ 10

Array

0/5 (0 دیدگاه)

گوش دادن در عصر پر سروصدا

کتاب خوب گوش نمی‌دهی نوشته کیت مورفی عمل گوش‌دادن را در دنیای پرشتاب و مدرن امروز بررسی نموده‌ است. 

نویسنده به عنوان روزنامه‌نگاری باتجربه به جنبه‌های روانی، اجتماعی و احساسی گوش دادن می‌پردازد. او نشان می‌دهد که خوب گوش نکردن تأثیر عمیقی بر روابط شخصی و حرفه‌ای ما می‌گذارد و درک ما از دنیای اطرافمان را مختل می‌کند.

مورفی با استفاده از تحقیقات دقیق، مصاحبه‌های تخصصی و حکایات جذاب قدرت گوش دادن را به تصویر کشیده است. او از نقش گوش دادن در تغییر ارتباطات، همدلی و توانمند کردن انسان برای حل مشکلات زندگی صحبت می‌نماید.

چگونه شونده‌ بهتری باشیم؟

نویسنده در نیمه اول کتاب توضیح داده که چرا ما شنونده‌های ضعیفی شده‌ایم. او به دلایلی مثل حواس‌پرتی ناشی از دستگاه‌های دیجیتالی و بیان کردن احساسات به جای درک و شنیدن دیگران اشاره می‌کند.

او در نیمه دوم کتاب چرا خوب گوش نمی‌دهی نقشه راهی به مخاطب داده تا شنونده‌ بهتری شود. مورفی در این مسیر به خوانندگان راهکارهای عملی می‌دهد تا مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنند. گوش دادن انعکاسی و حضور فعال داشتن از جمله این راهبردها هستند.

 این کتاب علاوه بر اینکه افراد را از خواب غفلت بیدار می‌کند، باعث می‌شود که یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های انسانی را کشف کنند.

قدرت گوش دادن

در کتاب خوب گوش نمی‌دهی این فرض وجود دارد که گوش دادن صرفاً عملی غیرفعال نیست. بلکه ابزاری فعال و قدرتمند برای ایجاد ارتباطات و درک بیشتر است. 

مورفی کتاب را با ترسیم تصویری واضح از وضعیت فعلی گوش دادن یا بهتر بگوییم فقدان آن شروع می‌کند. او از منابع مختلفی از جمله تحقیقات جامعه‌شناختی، علوم اعصاب و تجربیات خود به عنوان روزنامه‌نگار استفاده می‌کند تا نشان دهد که ناتوانی در مهارت‌های شنیداری منجر به دو قطبی شدن، تنهایی و سوءتفاهم‌های بیشتر در جامعه می‌شود.

نویسنده مفهومخودمحوری گفتگویی را بررسی می‌کند که به معنای تمایل به تغییر جهت مکالمه به سمت خود به جای نشان دادن علاقه واقعی به حرف‌های دیگران است. 

این موضوع با ایده رقابتی گوش دادن، کنار هم قرار می‌گیرد. در این مدل افراد فقط گوش می‌دهند تا نقطه‌ای پیدا کنند که مکالمه را به سمت داستان‌های خود برگردانند، فرد را نصیحت نمایند یا از تجربه‌ها و دیدگاه‌های او برای بهبود صحبت‌های خود استفاده کنند.

کتاب خوب گوش نمی‌دهی

فواید خوب گوش دادن 

نویسنده سپس از مزایای خوب گوش دادن می‌گوید. او اظهار دارد که شنوندگان خوب فقط دوستان، شرکا و همکاران بهتری نیستند. آن‌ها افرادی با قدرت همدلی و درک بیشتر هستند که می‌توانند احساسات انسانی و مسائل اجتماعی را به طور مؤثرتری هدایت کنند.

به گفته مورفی، گوش دادن با رهبری کردن و الهام‌بخش بودن مرتبط است. یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های کتاب خوب گوش نمی‌دهی مصاحبه‌های آن با افراد حرفه‌ایی است که گوش دادن، برایشان مهارت حیاتی محسوب می‌شود. 

از جمله این اشخاص می‌توان به ماموران سیا، بارمن‌ها، کشیش‌ها و مدیران گروه‌های متمرکز اشاره کرد. این مصاحبه‌ها بینش‌های جذابی را در مورد هنر و علم گوش دادن ارائه کرده‌اند و اهمیت گوش دادن در جنبه‌های مختلف زندگی را اثبات می‌کنند.

بهبود مهارت‌های شنیداری

کتاب با بخش عملی در مورد چگونگی بهبود مهارت‌های شنیداری به پایان می‌رسد. مورفی بر اهمیت سکوت در گفتگوها، نیاز به تمرکز کامل و نشان دادن همدلی و نگرش باز تاکید می‌کند. 

او با تکنیک‌هایی ساده و در عین حال مؤثر به خوانندگان یاد می‌دهد که چگونه شنوندگان بهتری باشند. تمرین تمرکز برای کاهش حواس‌پرتی‌های درونی و بیرونی و سکوت کردن در مکالمات از جمله این راهکارها هستند. 

کتاب خوب گوش نمی‌دهی برای شما است اگر …

  • احساس می‌کنید روابطتان می‌تواند با گفتگو‌های بهتر تعمیق یا بهبود یابد.
  • به دنبال تقویت مهارت‌های رهبری، مذاکره یا فروش خود هستید.
  • به جنبه‌های روانشناختی و جامعه شناختی روابط علاقه دارید.
  • احساس می‌کنید که در گفتگوهای خود درگیر خودمحوری یا گوش دادن رقابتی شده‌اید و می‌خواهید تغییر کنید.
  • به دنبال توصیه‌های عملی برای بهبود همدلی و درک خود از دیگران می‌باشید.
  • نگران تأثیر فناوری بر توانایی ارتباط با بقیه افراد هستید.
  • اعتقاد دارید که گوش دادن قدرت دگرگون کننده‌ای دارد و می‌خواهید آن را به عنوان مهارت پرورش دهید.

شناسه محصول: 9786008091981 دسته:

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «خوب گوش نمی‌دهی» چیه؟

درباره نویسنده