کتاب خوب گوش نمیدهی
چه چیز مهمی از دست می دهی و چرا؟
You're Not Listening
۱۲۸,۰۰۰ تومان
موجود
انتشار میلادی | 2020 |
---|---|
انتشار شمسی | 1402 |
شابک | 9786008091981 |
نوع جلد | شومیز |
قطع | رقعی |
تعداد صفحه | 216 |
سری چاپ | 10 |
Array
چه چیز مهمی از دست می دهی و چرا؟
You're Not Listening
۱۲۸,۰۰۰ تومان
موجود
انتشار میلادی | 2020 |
---|---|
انتشار شمسی | 1402 |
شابک | 9786008091981 |
نوع جلد | شومیز |
قطع | رقعی |
تعداد صفحه | 216 |
سری چاپ | 10 |
Array
کتاب خوب گوش نمیدهی نوشته کیت مورفی عمل گوشدادن را در دنیای پرشتاب و مدرن امروز بررسی نموده است.
نویسنده به عنوان روزنامهنگاری باتجربه به جنبههای روانی، اجتماعی و احساسی گوش دادن میپردازد. او نشان میدهد که خوب گوش نکردن تأثیر عمیقی بر روابط شخصی و حرفهای ما میگذارد و درک ما از دنیای اطرافمان را مختل میکند.
مورفی با استفاده از تحقیقات دقیق، مصاحبههای تخصصی و حکایات جذاب قدرت گوش دادن را به تصویر کشیده است. او از نقش گوش دادن در تغییر ارتباطات، همدلی و توانمند کردن انسان برای حل مشکلات زندگی صحبت مینماید.
نویسنده در نیمه اول کتاب توضیح داده که چرا ما شنوندههای ضعیفی شدهایم. او به دلایلی مثل حواسپرتی ناشی از دستگاههای دیجیتالی و بیان کردن احساسات به جای درک و شنیدن دیگران اشاره میکند.
او در نیمه دوم کتاب چرا خوب گوش نمیدهی نقشه راهی به مخاطب داده تا شنونده بهتری شود. مورفی در این مسیر به خوانندگان راهکارهای عملی میدهد تا مهارتهای شنیداری خود را تقویت کنند. گوش دادن انعکاسی و حضور فعال داشتن از جمله این راهبردها هستند.
این کتاب علاوه بر اینکه افراد را از خواب غفلت بیدار میکند، باعث میشود که یکی از اساسیترین مهارتهای انسانی را کشف کنند.
در کتاب خوب گوش نمیدهی این فرض وجود دارد که گوش دادن صرفاً عملی غیرفعال نیست. بلکه ابزاری فعال و قدرتمند برای ایجاد ارتباطات و درک بیشتر است.
مورفی کتاب را با ترسیم تصویری واضح از وضعیت فعلی گوش دادن یا بهتر بگوییم فقدان آن شروع میکند. او از منابع مختلفی از جمله تحقیقات جامعهشناختی، علوم اعصاب و تجربیات خود به عنوان روزنامهنگار استفاده میکند تا نشان دهد که ناتوانی در مهارتهای شنیداری منجر به دو قطبی شدن، تنهایی و سوءتفاهمهای بیشتر در جامعه میشود.
نویسنده مفهومخودمحوری گفتگویی را بررسی میکند که به معنای تمایل به تغییر جهت مکالمه به سمت خود به جای نشان دادن علاقه واقعی به حرفهای دیگران است.
این موضوع با ایده رقابتی گوش دادن، کنار هم قرار میگیرد. در این مدل افراد فقط گوش میدهند تا نقطهای پیدا کنند که مکالمه را به سمت داستانهای خود برگردانند، فرد را نصیحت نمایند یا از تجربهها و دیدگاههای او برای بهبود صحبتهای خود استفاده کنند.
نویسنده سپس از مزایای خوب گوش دادن میگوید. او اظهار دارد که شنوندگان خوب فقط دوستان، شرکا و همکاران بهتری نیستند. آنها افرادی با قدرت همدلی و درک بیشتر هستند که میتوانند احساسات انسانی و مسائل اجتماعی را به طور مؤثرتری هدایت کنند.
به گفته مورفی، گوش دادن با رهبری کردن و الهامبخش بودن مرتبط است. یکی از جذابترین جنبههای کتاب خوب گوش نمیدهی مصاحبههای آن با افراد حرفهایی است که گوش دادن، برایشان مهارت حیاتی محسوب میشود.
از جمله این اشخاص میتوان به ماموران سیا، بارمنها، کشیشها و مدیران گروههای متمرکز اشاره کرد. این مصاحبهها بینشهای جذابی را در مورد هنر و علم گوش دادن ارائه کردهاند و اهمیت گوش دادن در جنبههای مختلف زندگی را اثبات میکنند.
کتاب با بخش عملی در مورد چگونگی بهبود مهارتهای شنیداری به پایان میرسد. مورفی بر اهمیت سکوت در گفتگوها، نیاز به تمرکز کامل و نشان دادن همدلی و نگرش باز تاکید میکند.
او با تکنیکهایی ساده و در عین حال مؤثر به خوانندگان یاد میدهد که چگونه شنوندگان بهتری باشند. تمرین تمرکز برای کاهش حواسپرتیهای درونی و بیرونی و سکوت کردن در مکالمات از جمله این راهکارها هستند.
نقد و بررسیها