کتاب روان شناسی وجودی

Existential psychology

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۷۵,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 1956
انتشار شمسی 1401
شابک 9786002502865
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 144
سری چاپ 2

Array

0/5 (0 دیدگاه)

روان شناسی در قلمرو هستی

کتاب روان شناسی وجودی نوشته رولو می در رابطه با فلسفه و روانشناسی وجودی انسان است. این کتاب به اعماق حقیقت انسان، آزادی و اضطراب وجودی می‌رود. این اثر معنای انسان بودن را موشکافی کرده و با توجه به پیچیدگی‌های روحی و ذهنی دیدگاه‌های روانشناسی سنتی را به چالش می‌کشد. 

نویسنده در این کتاب با تحلیل‌های خود، توانسته شکاف بین تفکر اگزیستانسیالیستی و عملکرد روان‌شناختی را پر کند. او به مخاطب دیدگاه جدیدی برای درک رفتار ، احساسات و جستجوی معنا ارائه می‌دهد.

رولو می در این کتاب به خوبی پیچیدگی‌های وجود انسان را به تصویر کشیده‌ است. او استدلال می‌کند که ما زمانی می‌توانیم حقیقت وجودی خود را درک نماییم که با انتخاب‌‌ها، مسئولیت‌ها و حضور اجتناب‌ناپذیر مرگ، دست و پنجه نرم کنیم. 

نویسنده با استفاده از بحث‌های نظری، مطالعات موردی و تأملاتی درباره هنر و ادبیات به مخاطب کمک می‌کند تا خود و دیگران را بهتر بشناسد. رویکرد درمانی رولو می به نحوی است که فرد از بودن خود در جهان احساس ارزشمندی کند.

مضامین اصلی اگزیستانسیالیسم

این کتاب به عنوان سنگ بنای حوزه روانشناسی عمل کرده و دیدگاه‌های جبرگرایانه گذشته را نقض نموده‌ است. آثار این نویسنده کاملا تحت تأثیر فیلسوفان اگزیستانسیالیستی مانند سورن کی‌یر کگور، ژان پل سارتر و مارتین هایدگر می‌باشد.

 این کتاب حول مضامین اصلی اگزیستانسیالیسم مثل اضطراب، مرگ، انزوا، آزادی و جستجوی معنا نوشته شده و هرکدام از نظر روانشناختی تجزیه و تحلیل شده‌اند.

رولو می در کتاب روان شناسی وجودی با فرض اصلی اگزیستانسیالیسم یعنی وجود، مقدم بر ذات شروع می‌نماید. این اصل به معنی این می‌باشد که انسان‌ها ابتدا وجود دارند و بعد از طریق دنیای اطراف خود تعریف می‌شوند. 

این موضوع با این تصور که شخصیت یا هدف یک فرد از پیش تعیین شده، کاملاً در تضاد است. رولو می با این مفهوم، اضطراب و بیگانگی را که اغلب با درک آزادی فرد و بار انتخاب‌، همراه است، بررسی می‌کند.

نویسنده استدلال می‌کند که این اضطراب‌های وجودی آسیب‌شناختی نیستند؛ بلکه ذاتی هستند و انگیزه می‌دهند تا فرد رشد کند و به جستجوی اصالت خویش بپردازد.

اهمیت ارتباط و تعامل

می سپس مفهوم روابط را بررسی نموده و تعاملات واقعی بین افراد را مورد بحث قرار می‌دهد. او معتقد است که درک واقعی و تغییرات درمانی، زمانی اتفاق می‌افتد که درمانگر و بیمار هر دو درگیر کنکاش یکسانی در هستی باشند. 

این رویکرد از مدلی حمایت می‌کند که بر همدلی، حضور و ارتباط وجودی تأکید دارد. رولو می در کتاب روان شناسی وجودی معتقد است انرژی درمانی به عنوان یکی از مکمل‌های ارزشمند درمان پزشکی است. به طوری که به نتایج سودمندی منجر می‌شود.

بحران‌های وجودی

کتاب روان شناسی وجودی همچنین به بحران وجودی می‌پردازد. اصطلاحی که نویسنده برای توصیف لحظاتی استفاده کرده کهفرد با پرسش‌های اساسی هستی مواجه می‌شود. پرسش‌هایی که اغلب از تجربه‌هایی مثل از دست دادن، ناامیدی یا قطع رابطه نشأت می‌گیرند.

رولو می نشان می‌دهد که چگونه این بحران‌ها، در عین اینکه کاملا چالش برانگیز هستند، می‌توانند فرصت‌هایی را برای دگرگونی شخصی نیز ارائه دهند. او بر نقش شجاعت و خلاقیت در رویارویی با دوراهی‌های وجودی تأکید می‌کند. نویسنده در ادامه پیشنهاد داده که این ویژگی‌ها برای غلبه بر پیچیدگی‌های زندگی انسان ضروری هستند.

نویسنده در سرتاسر کتاب، تحلیل‌هایی از هنر، ادبیات و مطالعات موردی را به تصویر می‌کشد تا نکات خود را تأیید کند. او نشان می‌دهد که چگونه مضامین وجودی در بیان خلاق و زندگی فردی تأثیر می‌گذارند. 

رولو آثار هنرمندان و نویسندگانی مانند ونسان ون گوگ و فئودور داستایوفسکی را تفسیر کرده و استدلال می‌نماید که کاوش‌های آن‌ها در مورد شرایط انسانی به بینش‌های ارزشمندی در مورد جنبه‌های روان‌ شناسی وجودی منجر شده‌است.

کتاب روان شناسی وجودی برای شمااست اگر …

  • به تلاقی فلسفه و روانشناسی علاقه دارید.
  • به عنوان روانشناس و درمانگر به دنبال درک عمیق‌تری از مضامین وجودی در عمل خود هستید.
  • بینش‌هایی در مورد وضعیت انسان و جستجوی معنا می‌خواهید.
  • با ابهامات یا بحران‌های وجودی روبرو شده‌اید و به دنبال راهنمایی و دیدگاه می‌باشید.
  • از دانشجویان روانشناسی یا فلسفه هستید که می‌خواهید از رویکردهای جایگزین برای درک رفتار انسان استفاده کنید.
  • از متخصصان خلاق (نویسندگان، هنرمندان) هستید و به زیربنای روانی خلاقیت و مضامین وجودی آن علاقه دارید.
  • در مواجهه با معضلات وجودی می‌خواهید همچنان با اصالت زندگی کنید.

شناسه محصول: 9786002502865 دسته:

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «روان شناسی وجودی» چیه؟

درباره نویسنده

رولو می

رولو می یکی از برجسته‌ترین روانشناسان جهان است که در تاریخ ۲۱ آوریل سال ۱۹۰۹ در کشور آمریکا و ایالت اوهایو متولد شد. دوران کودکی او در مارین سیتی میشیگان سپری شده و به دلیل درگیر شدن در یکسری مشکلات خانوادگی به روانشناسی و مشاوره علاقمند شد. طبق نظر این روانشناس بزرگ بهترین روشی که میتوان به مردم کمک کرد علم روانشناسی است نه الهیات. او در سال ۱۹۳۰ از دانشگاه هنرهای زیبا در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شد و سپس کار خود را به عنوان یک معلم و به...