کتاب فنون مدیریت کلاس

رویکرد روان شناختی به بهسازی آموزشی و ارتباطات مدرسه

Maintaining Sanity in the Classroom

نویسنده:
مترجم: ,
ناشر:

۴۲۰,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 2015
انتشار شمسی 1401
شابک 9786005510089
نوع جلد شومیز
قطع وزیری
تعداد صفحه 496
سری چاپ 3

Array

0/5 (0 دیدگاه)

ایجاد احترام و مسئولیت در کلاس درس

کتاب فنون مدیریت کلاس اثری از روان‌پزشک و مربی مشهور، رودولف درایکورس به شمار می‌رود. این نویسنده با نظریه‌های خود تأثیر زیادی بر روی شیوه‌های آموزشی مدرن داشته است. این کتاب در اواسط قرن بیستم نوشته شده و راهکارهای مختلفی برای ایجاد محیط یادگیری مؤثر در اختیار معلمان قرار می‌دهد. 

درایکورس در این اثر خود بر روی اهمیت درک نیازهای اجتماعی و روانی دانش‌آموزان تأکید می‌کند. او رویکردی دموکراتیک برای مدیریت کلاس درس ارائه می‌دهد که باعث تقویت احترام متقابل و همکاری میان معلمان و دانش‌آموزان می‌شود.

ایجاد کلاس درس حمایتی

هسته اصلی فلسفه درایکورس حول این مفهوم است که بدرفتاری دانش‌آموزان اغلب تلاشی نادرست از طرف آن‌ها برای برآورده‌ کردن نیازهای اساسی اجتماعی خود مثل تعلق، آزادی و سرگرمی است. 

مربیان می‌توانند با شناخت این نیازها و رسیدگی به آن‌ها، بسیاری از اختلالات کلاسی را قبل از شروع، متوقف کرده و رفتارهای مثبت دانش‌آموزان را تشویق کنند. کتاب فنون مدیریت کلاس تنها دستورالعملی برای مدیریت رفتار دانش‌آموزان نیست و می‌تواند راهنمای پرورش فرهنگ حمایت در کلاس باشد. 

روان‌شناسی مدیریت کلاس

درایکورس در کتاب خود رفتار دانش‌آموزان را به شکل جامع روان‌شناسی می‌کند. او چارچوب جامعی برای درک چالش‌ها در کلاس و پاسخ‌ دادن به آن‌ها ارائه می‌کند. این اثر با اصول روان‌شناسی آدلری نوشته شده است و بر روی ماهیت اجتماعی رفتار انسان، اهمیت اجتماع و تعلق در کلاس تأکید می‌کند. 

کتاب فنون مدیریت کلاس سنگ بنای ادبیات آموزشی به شمار می‌رود و راه‌حل‌های عملی بی‌شماری را در اختیار معلمان قرار می‌دهد. راه‌حل‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توان پیچیدگی‌های مدیریت کلاس را با ظرافت و اثربخشی مدیریت کرد.

تقویت همکاری و احترام متقابل

درایکورس در این اثر مفهوم کلاس درس دموکراتیک را توصیف می‌کند. در کلاس درس دموکراتیک احترام و همکاری متقابل پایه و اساس محیط مناسب برای یادگیری را تشکیل می‌دهند. 

رویکرد مورد استفاده توسط درایکورس در کتاب فنون مدیریت کلاس با سبک‌های مدیریتی اقتدارگرا یا سهل‌آمیز تضاد دارد. بر اساس گفته‌های درایکورس این سبک‌های مدیریتی باعث ایجاد مقاومت در دانش‌آموزان می‌شوند و عدم مشارکت در آن‌ها را به دنبال دارند.

درک رفتار دانش‌آموزان

ویژگی متمایز کننده این اثر درایکورس، تمرکز آن بر روی پیشگیری به‌ جای واکنش است. در واقع اصرار کتاب فنون مدیریت کلاس بر روی ایجاد جو مثبت در کلاس برای مدیریت رفتارهای نادرست است. مثال‌های عملی، مطالعات موردی و تمرین‌های مختلفی در این کتاب ارائه شده‌اند که معلمان می‌توانند آن‌ها را در محیط کلاس خود به کار بگیرند.

این اثر به‌ عنوان متنی کلاسیک و اثرگذار در زمینه آموزش و مدیریت کلاس شناخته می‌شود. همچنین به دلیل کاربرد علمی خود از روانشناسی آدلری در چالش‌های کلاس درسی امروز مورد تحسین واقع شده است. 

درایکورس در این کتاب نگرانی‌ها و چالش‌های امروزی در کلاس‌های درس را مورد بررسی قرار داده است و سعی کرده برای این چالش‌ها پاسخی ارائه دهد.

برخی از پیام‌های کلیدی کتاب فنون مدیریت کلاس عبارت‌‌اند از:

  • درک هدف از بروز رفتارهای نادرست مثل توجه، قدرت، انتقام و اجتناب از شکست و برخورد مؤثر با آن‌ها
  • ارائه راهکارهایی برای پرورش احساس تعلق در میان دانش‌آموزان و جلوگیری از بروز رفتارهای نادرست در آن‌ها 
  • تأکید بر اهمیت پیامدهای تنبیه دانش‌آموزان و آموزش به آن‌ها در مورد تأثیر اعمالشان به شکلی محترمانه و سازنده
  • ارائه تکنیک‌های تشویق، همکاری و احترام متقابل در میان دانش‌آموزان مثل برگزاری جلسات کلاسی و انجام تصمیم‌گیری‌های مشترک
  • تأکید بر نقش معلم به‌ عنوان رهبر و الگوی رفتار مثبت برای دانش‌آموزان به‌ جای شخصیتی مستبد و ترسناک

کتاب فنون مدیریت کلاس برای شما است اگر …

  • معلم هستید و راهکارهای مؤثری برای مدیریت کلاس درس خود می‌خواهید و قصد توسل به اقدامات تنبیهی را ندارید.
  • به درک روان‌شناسی رفتارهای دانش‌آموزان و نحوه برخورد سازنده با این رفتارها علاقه دارید. 
  • قصد پرورش محیط‌های کلاسی دموکراتیک و تعاونی را دارید.
  • به دنبال تکنیک‌های عملی مختلف برای افزایش تعامل و انگیزه در دانش‌آموزان خود هستید.
  • هدف شما ایجاد فرهنگ کلاسی مبتنی بر احترام و درک متقابل است.
  • به‌ عنوان مربی یا معلم جدید به دنبال راهنمایی اساسی برای مدیریت پویایی کلاس درس خود هستید.
  • به‌ عنوان مربی یا معلمی باتجربه به دنبال بینش‌های تازه‌ای برای ایجاد محیط یادگیری مثبت‌تر هستید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «فنون مدیریت کلاس» چیه؟

درباره نویسنده