تقویت ارتباطات اجتماعی دانش آموزان کم بینا
کتاب آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با آسیب بینایی (از نظریه تا عمل) اثری کاربردی از شارون ساکس است. این کتاب به چالشها و استراتژیهای منحصر به فرد مربوط به پرورش شایستگیهای اجتماعی در بین دانشآموزان کمبینا میپردازد. این راهنمای جامع، تحقیقات تئوری و توصیههای عملی را با هم ترکیب میکند.
به این ترتیب نویسنده معلمان، والدین و متخصصان را با ابزارهای لازم برای حمایت از رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان دارای اختلالات بینایی، آشنا میکند. ساکس، با اقتباس از تجربیات و تحقیقات گسترده خود در این زمینه، بر اهمیت مهارتهای اجتماعی در رشد کلی و کیفیت زندگی این دانش آموزان تأکید میکند.
تأثیر آسیب بینایی بر رشد اجتماعی
کتاب آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با آسیب بینایی (از نظریه تا عمل) به طیف وسیعی از موضوعات، از درک تأثیر آسیب بینایی بر رشد اجتماعی گرفته تا اجرای استراتژیهای آموزشی مؤثر و… میپردازد.
این استراتژیهای آموزشی میتوانند با تنظیمات و نیازهای مختلف، تطبیق داده شوند. این اثر ساکس، به شناخت چالشهای اجتماعی ظریفی که دانشآموزان کم بینا با آن مواجه هستند، کمک میکند. همچنین راهحلهای عملیای برای افزایش یکپارچگی اجتماعی و استقلال آنها معرفی میکند.
این اثر به جنبهای مهم از آموزش دانشآموزان کمبینا، یعنی توسعه مهارتهای اجتماعی میپردازد. ساکس بررسی کاملی در مورد تأثیر اختلالات بینایی بر تعاملات اجتماعی دانش آموزان ارائه میدهد. او تأکید میکند همانطور که مهارتهای تحصیلی ضروری هستند، مهارتهای اجتماعی نیز به همان اندازه برای بهزیستی کلی دانشآموزان و موفقیت آنها در آینده، ضروری هستند.
توانمندسازی دانش آموزان کم بینا
کتاب آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با آسیب بینایی (از نظریه تا عمل)، به گونهای طراحی شده که ابتدا درکی اساسی از رابطه بین آسیب بینایی و رشد اجتماعی ارائه میدهد. ساکس به این موضوع میپردازد که چگونه فقدان نشانههای بصری، میتواند مانع کسب طبیعی هنجارهای اجتماعی، رفتارها و تفسیر موقعیتهای اجتماعی شود.
سپس نویسنده جهت تمرکز خود را به راهکارهای تدریس عملی و مداخلات طراحی شده برای غلبه بر این موانع تغییر میدهد. این استراتژیها بر اساس تحقیقات مبتنی بر شواهد هستند و برای پاسخگویی به نیازهای متنوع دانشآموزان در گروههای سنی و سطوح مختلف اختلال بینایی طراحی شدهاند.
این کتاب به اهمیت مهارتهای حمایتی اشاره کرده و دانشآموزان را قادر میسازد تا موقعیتهای اجتماعی را به طور مستقل هدایت کنند. ساکس بر نقش اعتماد به نفس و عزت نفس در رشد شایستگیهای اجتماعی تأکید میکند. تو راهکارهایی برای تقویت این ویژگیها در دانش آموزان کم بینا ارائه میدهد.
راهنمای معلمان دانش آموزان کم بینا
ساکس از رویکردی چند رشتهای که معلمان، والدین و سایر متخصصان را در زندگی کودک درگیر میکند، دفاع میکند. او استدلال میکند که همکاری، کلید آموزش مؤثر مهارتهای اجتماعی است. ساکس همچنین ابزارها و منابع نوآورانهای از جمله فناوری، ایفای نقش و روایتهای اجتماعی را معرفی میکند که میتوانند فرآیند یادگیری را تسهیل کنند.
علاوه بر این، کتاب آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با آسیب بینایی (از نظریه تا عمل) به اهمیت ایجاد محیطهای فراگیر که تعاملات اجتماعی مثبت را در بین همه دانش آموزان تشویق میکند، میپردازد.
ساکس رهنمودهایی را برای تقویت فرهنگ کلاس درس فراگیر و ارتقای شبکههای حمایت از همتایان ارائه میدهد. او رویکردهای نوآورانهای برای تدریس ارائه میکند که میتواند شکاف ناشی از اختلال بینایی را پر کند.
در سراسر کتاب، از مثالهای واقعی و مطالعات موردی برای نشان دادن کاربرد مفاهیم و تکنیکها استفاده شده است. این موضوع نه تنها محتوای تئوری را غنی میکند، بلکه درک واضحتری از نحوه اجرای این استراتژیها در سناریوهای دنیای واقعی به خوانندگان ارائه میدهد.
کتاب آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با آسیب بینایی (از نظریه تا عمل) برای شما است اگر …
- به دنبال راهکارهای مؤثر برای آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان کم بینا هستید.
- پدر و مادر کودکی کم بینا هستید و به دنبال راهنمایی برای حمایت از رشد اجتماعی او میباشید.
- در زمینه اختلالات بینایی کار میکنید و به آخرین تحقیقات و اقدامات در این زمینه علاقهمند هستید.
- علاقهمندید تا چالشهای اجتماعی منحصر به فردی که دانش آموزان دارای اختلالات بینایی با آن مواجه هستند را بیشتر درک کنید.
- به دنبال رویکردهای عملی و مبتنی بر شواهد برای افزایش حضور اجتماعی دانش آموزان کم بینا هستید.
- به اهمیت مهارتهای اجتماعی برای ادغام موفقیت آمیز افراد کم بینا در جامعه اعتقاد دارید.
نقد و بررسیها