کتاب راهنمای عملی درمان حل مسئله‌ مدار افسردگی و اضطراب

Problem-solving Treatment for Anxiety and Depression

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۱۴۰,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 2005
انتشار شمسی 1396
شابک 9782000293538
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 264
سری چاپ 2

Array

0/5 (0 دیدگاه)

درمان افسردگی و اضطراب

کتاب راهنمای عملی درمان حل مسئله مدار افسردگی و اضطراب اثر لارنس مینورز والیس، با رویکردی عمل‌گرایانه و درمانی، در مورد مدیریت دو مورد از رایج‌ترین شرایط سلامت روان صحبت می‌کند. این کتاب استراتژی درمانی مختصر و مبتنی بر شواهد را ترسیم می‌کند. این استراتژی به افراد قدرت می‌دهد تا از طریق تکنیک‌های حل مسئله ساختار یافته، با اضطراب و افسردگی خود مقابله کنند.

نویسنده با استفاده از تجربه بالینی گسترده خود، راهنمایی قابل دسترس ارائه می‌دهد. این راهنما هم برای پزشکان آموزنده است و هم کسانی که مستقیماً تحت تأثیر این شرایط قرار دارند. این کتاب برای ابهام‌زدایی از فرآیندهای پشت اضطراب و افسردگی طراحی شده است. 

همچنین کتاب پیش‌رو مهارت‌های لازم برای شناسایی، مقابله و حل مشکلات مربوط به سلامت روان را به خوانندگان ارائه می‌دهد. 

مدیریت مؤثر سلامت روان

کتاب راهنمای عملی درمان حل مسئله مدار افسردگی و اضطراب بر این اصل استوار است که مدیریت مؤثر مسائل سلامت روان، اغلب نیازمند رویکردی ساختار یافته است. مینورز والیس با شکستن موانع روانشناختی پیچیده، خوانندگان را به ارتقای خودمختاری، انعطاف‌پذیری و بهبودی طولانی‌مدت تشویق می‌کند.

نویسنده کتاب خوانندگان را با چارچوب حل مسئله گام به گام که برای مقابله با پیچیدگی‌های اضطراب و افسردگی طراحی شده، آشنا می‌کند. این چارچوب افراد را تشویق می‌کند تا به صورت مرحله به مرحله با مشکلات خود برخورد کنند. 

نویسنده در ابتدا مشکل مورد نظر را به وضوح تعریف می‌کند. در مرحله بعدی تمام راه‌حل‌های امکان‌پذیر را ارزیابی کرده و در نهایت بابهترین گزینه را اجرا کنند.

مدل درمان حل مسئله (PST)

کتاب راهنمای عملی درمان حل مسئله مدار افسردگی و اضطراب با تحلیل دقیق در مورد ماهیت اضطراب و افسردگی، از جمله علل، علائم و راه‌هایی که می‌توانند زندگی را مختل کنند، آغاز می‌شود. 

نویسنده بر نقش حل مسئله در افزایش خودکارآمدی، کاهش احساس درماندگی و تقویت حس کنترل بر زندگی خود تاکید می‌کند. در فصل‌های مقدماتی، مینورز والیس به ویژگی‌های مدل درمان حل مسئله (PST) می‌پردازد.

او اساس نظری PST را با تکیه بر اصول درمان شناختی-رفتاری و شواهد تحقیقاتی که از اثربخشی آن حمایت می‌کند، تشریح می‌کند. هسته اصلی این روش، شامل آموزش به افراد برای به کارگیری روشی سیستماتیک به منظور مقابله با چالش‌های زندگی است. در نتیجه نویسنده از این طریق ناراحتی روانی مرتبط با اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد.

ذهن خود را توانمند کنید

در تمام بخش‌های کتاب راهنمای عملی درمان حل مسئله مدار افسردگی و اضطراب، تمرینات عملی و مطالعات موردی زندگی واقعی وجود دارند. ارائه این مطالب نشان می‌دهند که چگونه می‌توان PST را در موقعیت‌های مختلف به کار برد. 

مینورز والیس راهنمایی‌هایی را در مورد چگونگی انطباق رویکرد حل مسئله با شرایط مختلف و نیازهای افراد مختلف ارائه می‌دهد. او به مشکلات و چالش‌های رایج در فرآیند حل مسئله می‌پردازد و راه حل‌هایی را برای کمک به خوانندگان در غلبه بر این موانع ارائه می‌دهد.

این کتاب بر این فرض استوار است که علائم روانشناختی اضطراب و افسردگی، به دلیل مشکلاتی که فرد در زندگی روزمره‌اش با آن‌ها مواجه است، بروز می‌کنند. به همین دلیل، ایجاد ارتباط بین مشکلات و علائم مورد نظر، می‌تواند آغاز مسیری درست برای درمان باشد. 

فرد مضطرب و افسرده، می‌تواند با یادگرفتن روش‌های حل مسئله، تا حد زیادی در کاهش علائم خود موثر باشد. یکی از جنبه‌های اساسی کتاب تمرکز آن بر توانمندسازی و عمل کردن است. 

PST به جای اینکه صرفاً بر دارو یا درمان سنتی تکیه کند، بر مشارکت فعال در بهبودی تأکید دارد. نویسنده استدلال می‌کند که با توسعه مهارت‌های حل مسئله، افراد نه تنها می‌توانند علائم خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند، بلکه در برابر دوره‌های بعدی اضطراب و افسردگی نیز انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کنند.

کتاب راهنمای عملی درمان حل مسئله مدار افسردگی و اضطراب برای شما است اگر …

  • با اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال راهکارهای عملی برای مدیریت علائم خود هستید.
  • متخصص سلامت روان هستید و به گنجاندن روش درمان حل مسئله در درمان خود علاقه‌مند هستید.
  • رویکردهای مبتنی بر شواهد را برای بهبود سلامت روان ترجیح می‌دهید.
  • به دنبال تقویت استراتژی‌های مقابله‌ای و انعطاف‌پذیری خود در مواجهه با چالش‌های زندگی هستید.
  •  در مدیریت سلامت روان خود به استقلال اهمیت می‌دهید و به دنبال ابزارهایی برای توانمندسازی خود هستید.
  •  به درمان شناختی- رفتاری و کاربردهای آن علاقه دارید.
  • شما به دنبال مکملی برای درمان سنتی یا دارویی هستید که بر مهارت‌سازی و رشد شخصی تمرکز دارد.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «راهنمای عملی درمان حل مسئله‌ مدار افسردگی و اضطراب» چیه؟

درباره نویسنده