کتاب هنر سریع فکر کردن

پانزده درس برای پانزده روز

The 5-Day Course in Thinking

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۷۰,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 1967
انتشار شمسی 1399
شابک 9789649317045
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 141
سری چاپ 5

Array

0/5 (0 دیدگاه)

کارگاه تفکر ادوارد دوبونو: چالشی کوتاه مدت

کتاب هنر سریع فکر کردن: پانزده درس برای پانزده روز، عنوان اثری از از ادوارد دوبونو است. او در این کتاب راه‌حلی ابتکاری و عملی برای تقویت توانایی‌های شناختی و همچنین حل مسئله و تصمیم‌گیری معرفی می‌کند. 

دوبونو که مبتکر اصطلاح تفکر جانبی است، در این اثر تلاش می‌کند تا برنامه‌ای مختصر با هدف توسعه‌ مهارت‌های تفکر در ابعاد مختلف ارائه کند. این کتاب حول برنامه‌ کوتاه‌مدتی تنظیم شده است که هر روز بر جنبه‌های متفاوتی از تفکر، از جمله تفکر جانبی، تفکر استراتژیک و تفکر انتقادی تمرکز دارد. 

دوبونو از طریق یک سری تمرین‌ها، چالش‌ها و آزمایش‌های فکری، خوانندگان را تشویق می‌کند تا از الگوهای فکری متعارف رهایی یابند. او پیشنهاد می‌کند راه‌های جدید و خلاقانه برای برخورد با مشکلات را امتحان کنید.

گشودن قفل تفکر

کتاب هنر سریع فکر کردن را می‌توان به عنوان ابزاری برای هر کسی که به دنبال تقویت مهارت‌های تفکر خود است، دانست. چرا که بینش‌ها و تکنیک‌های آن، در زمینه‌های شخصی و حرفه‌ای قابل اجرا هستند. 

دیدگاه دوبونو هم قابل فهم و هم متحول‌کننده است. این امر، کتاب را به منبعی ارزشمند برای افرادی تبدیل می‌کند که به‌ دنبال ارتقای قابلیت‌های شناختی‌ خود هستند و قصد دارند که پیچیدگی‌های دنیای مدرن را به‌طور مؤثرتر هدایت کنند. 

در واقع این کتاب، دعوتی برای مشارکت فعالانه و تقویت فرآیندهای تفکر است. دوبونو می‌کوشد تا با کمک برنامه‌ای ساختار یافته و در عین‌ حال منعطف، مخاطبان خود را با ابزارها و تکنیک‌های لازم برای حرکت در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، مجهز کند.

تفکر جانبی

اگر چالشی پیش روی شما باشد، چگونه به آن نگاه می‌کنید؟ 

راه‌حل شما برای مواجهه با مسائل چیست؟ 

اگر از روش‌های منطقی  و متعارف برای رسیدن به راه‌حل نهایی استفاده نمی‌کنید، پس موضوع تفکر جانبی برای شما جالب توجه خواهد بود. دوره‌ پیش رو، با تفکر جانبی آغاز می‌شود. مفهومی ابداع شده توسط دوبونو، که برای توصیف راهی برای درک مشکلات از طریق رویکرد غیرمستقیم و خلاقانه استفاده می‌شود. 

این بخش شامل تمرین‌هایی است که به خوانندگان کمک می‌کند تا خارج از چارچوب فکر کنند و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای حل مشکلات ارائه کنند.

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک چیزی است که می‌توان آن را در هر جایگاهی به کار برد. اما در برخی موقعیت‌ها، نیاز به مهارت تفکر استراتژیک افزایش می‌یابد. این نوع تفکر، یک عادت است نه بخشی از تقویم روزانه‌ ما. 

در واقع تفکر استراتژیک شامل برنامه‌ریزی و آینده‌نگری برای دستیابی به اهداف بلند‌مدت است. دوبونو با تأکید بر اهمیت انعطاف‌پذیری و سازگاری، ابزارها و تکنیک‌هایی را برای توسعه‌ رویکردهای استراتژیک در موقعیت‌های پیچیده معرفی می‌کند.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی چیست و چه اهمیتی دارد؟ 

اگر شخصی بتواند اطلاعات را به شکلی عینی و بی‌طرفانه تحلیل کند و سپس دست به قضاوتی معقولانه بزند، می‌گوییم او مهارت تفکر انتقادی دارد. در این بخش از کتاب  هنر سریع فکر کردن، از تفکر انتقادی صحبت می‌شود. 

هدف این بخش افزایش توانایی تجزیه و تحلیل عینی اطلاعات، ارزیابی استدلال‌ها و تصمیم‌گیری منطقی است. در واقع تمرین‌های این قسمت، بر شناسایی سوگیری‌ها، ارزیابی شواهد و بهبود مهارت‌های استدلال منطقی تمرکز دارند.

تفکر خلاق

چگونه بعضی از افراد همیشه در حال ساختن ایده‌های جدید هستند و اندیشه‌های خلاقانه دارند؟ 

پاسخ این سوال، در توانایی آنها در استفاده از تفکر خلاق نهفته است که همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 

تفکر خلاق، موضوع مورد تاکید بخش بعدی از کتاب  هنر سریع فکر کردن است. 

دوبونو راهکارهایی را برای پرورش خلاقیت پیشنهاد می‌کند، از جمله دانسته‌های چالش‌برانگیز، ایجاد ارتباط بین نظریه‌های متفاوت و تشویق تفکر واگرا.

تفکر ادراکی

مهارت‌های ادراکی، به توانایی‌هایی گفته می‌شوند که به فرد اجازه می‌دهند تا سناریوهای پیچیده را بهتر درک کند و به راه‌حل‌های مناسبی دست پیدا کنند. بخش پایانی کتاب، به تفکر ادراکی اختصاص دار. تفکر ادراکی، به درک دیدگاه‌های مختلف و راه‌هایی که در آن زمینه و دیدگاه می‌تواند بر حل مسئله و تصمیم‌گیری تأثیر بگذارد اشاره دارد. 

هدف تمرین‌های این بخش، افزایش توانایی مخاطب برای دیدن موقعیت‌ها از زوایای مختلف و درک تأثیر ادراک بر تفکر است.

چالشی کوتاه مدت در کارگاه تفکر ادوارد دوبونو

در سراسر کتاب، دوبونو از اهمیت تمرین و تفکر عمدی در راه رسیدن به توسعه‌ مهارت‌های تفکر صحبت می‌کند. او خوانندگان را تشویق می‌کند که با ذهنی باز ، از امتحان کردن روش‌های جدید تفکر استقبال کنند. 

در حقیقت می‌توان گفت ادوارد دوبونو کتاب را با هدف ارائه‌ راهنمایی خلاصه و عملی برای بهبود مهارت‌های تفکر تالیف کرده است. 

این کتاب به چندین بخش تقسیم شده است که هر بخش به نوع خاصی از فرآیند تفکر اختصاص دارد. در واقع رویکرد دوبونو ریشه در این نظریه دارد که تفکر به جای اینکه توانایی ذاتی باشد، مهارتی است که می‌تواند توسعه یابد و اصلاح شود.

کتاب هنر سریع فکر کردن: پانزده درس برای پانزده روز برای شما است اگر …

  • به دنبال بهبود مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری خود هستید.
  • به روش‌های خلاقانه‌ تفکر علاقه‌مندید.
  • به دنبال ایجاد ذهنیتی استراتژیک برای رشد شخصی و حرفه‌ای می‌باشید.
  • می‌خواهید توانایی‌های تفکر انتقادی خود را برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی عینی‌تر، تقویت کنید.
  • هدف شما، درک دیدگاه‌های مختلف است.
  • یادگیرنده‌ای مادام‌العمر هستید که متعهد به توسعه‌ مداوم مهارت‌های شناختی خود می‌باشید.
  • در نقش مربی، به دنبال روش‌شناسی موثر برای آموزش مهارت‌های تفکر هستید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «هنر سریع فکر کردن» چیه؟

درباره نویسنده

ادوارد دوبونو

ادوارد دو بونو پزشک، روانشناس مالتی و یکی از برجسته‌ترین متخصصان تفکر خلاق و آموزش مستقیم مهارت‌های تفکر بود. او متولد 19 می 1933 و مبتکر اصطلاح «تفکر جانبی» بود. مفهومی که با حمایت از رویکردهای غیر متعارف و خلاقانه، توانست رویکرد مردم در مورد حل مسئله را تغییر دهد. دی بونو بیش از 60 کتاب از جمله کتاب تاثیرگذار «شش کلاه تفکر» را نوشت و زندگی خود را وقف تشویق آموزش سیستماتیک تفکر در مدارس کرد. فعالیت های ادوارد دوبونو با استفاده از روش‌ها...