کتاب روان شناسی وجودی

راهنمای درمان معنامحور وجودی

Meaning-Centered Therapy Workbook: Based on Viktor Frankl's Logotherapy & Existential Analysis

۱۰۰,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی
انتشار شمسی 1402
شابک 9786003512009
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 208
سری چاپ 1

Array

0/5 (0 دیدگاه)

گذر از چالش‌های زندگی، با معنا و هدف

کتاب روان شناسی وجودی؛ راهنمای درمان معنامحور وجودی، عنوان نوشته‌ای از ماری اس. دزلیک و گابریل قانوم است. این منبع ارزشمند و مفید، برای درمانگران، مشاوران و افرادی است که علاقه‌مند به کشف قدرت درمانی معنا هستند. 

در واقع اثر پیش رو، با تکیه بر اصول بنیادی معنادرمانی و تحلیل وجودی ویکتور فرانکل نوشته شده است. این کتاب تمرین‌های عملی و مطالعات موردی را در برمی‌گیرد. این موضوعات، برای تسهیل رشد شخصی، انعطاف‌پذیری و پیروی از معنا در شرایط چالش‌برانگیز زندگی طراحی شده‌اند. 

نویسندگان کتاب به طور ماهرانه‌ای، خوانندگان را با مفاهیم اصلی معنادرمانی آشنا می‌کنند. همچنین آنها را تشویق می‌کنند تا با  سؤالات وجودی و توسعه مهارت‌های درمانی درگیری عمیق داشته باشند.

نگاهی به معنای زندگی

در زندگی با سوالات گوناگون و مهمی مانند فایده‌ این زندگی چیست؟ 

معنای آن چیست؟ 

چرا من اینجا هستم؟ 

و… مواجه هستیم. 

از این رو کتاب روان شناسی وجودی؛ راهنمای درمان معنامحور وجودی، به عنوان پلی میان بینش عمیق ویکتور فرانکل در مورد طبیعت انسان و پاسخ به این دسته از سوالات در زندگی روزمره و عملکرد درمانی عمل می‌کند. 

در واقع این کتاب کار، از طریق مجموعه‌ای از تمرین‌های دقیق، خوانندگان را به تجربه‌ای دگرگون‌کننده دعوت می‌کند. خوانندگان با مطالعه این اثر می‌توانند اعماق وجودی خود را کشف کرده و معنای منحصر به فرد زندگی‌شان را دریابند.

درمان معنامحور؛ میراثی از فرانکل

معنادرمانی شکلی از روان درمانی است که بر جستجوی معنای زندگی به عنوان نیروی انگیزشی اصلی انسان تمرکز دارد. کتاب روان شناسی وجودی؛ راهنمای درمان معنامحور وجودی، به گونه‌ای طراحی شده است که هم به درمانگران و هم به افراد، درک جامعی از کاربرد معنادرمانی ارائه ‌می‌دهد. 

نویسندگان بحث را با معرفی اصول اساسی نظریه‌ ویکتور فرانکل شروع می‌کنند. آنها اهمیت یافتن هدف و معنا در زندگی، حتی در مواجهه با رنج و ناملایمات را بیان می‌کنند. مرکز اصلی این کتاب، سه راه اصلی برای کشف معنا است: 

  • خلق یک اثر یا انجام یک کار
  • تجربه‌ چیزی یا برخورد با کسی
  • نگرش ما نسبت به رنج اجتناب ناپذیر

به کمک تعدادی تمرین‌ ساختاریافته، از خوانندگان دعوت می‌شود تا در تجربیات زندگی، ارزش‌های شخصی و نگرش‌های خود برای کشف و تقویت هدف، تفکر کنند.

از خلأ وجودی تا کامل بودن زندگی

خلاء وجودی، حالتی از احساس بی‌معنا و بی‌هدف است که فرانکل آن را به عنوان وضعیتی رایج در جامعه معاصر معرفی می‌کند. کتاب روان شناسی وجودی؛ راهنمای درمان معنامحور وجودی، با دقتی مثال زدنی به مفهوم خلاء وجودی اشاره دارد. 

نویسندگان تکنیک‌هایی برای رویارویی با این چالش وجودی معرفی می‌کنند و خوانندگان را در فرآیند کشف مجدد معنا در زندگی‌شان راهنمایی می‌کنند. آنها از ابزارها و تکنیک‌های مختلفی برای درمان معنامحور، از جمله درمان‌های هنری خلاق، روایت‌درمانی و راهکارهای شناختی-رفتاری برای حمایت از فرآیند درمانی استفاده می‌کنند. 

هر فصل شامل تمرین‌هایی مانند نوشتن، تکنیک‌های تجسم و سؤالاتی برای تأمل است. این کتاب با هدف به منظور کمک به افراد برای شناسایی مسیرهای منحصر به‌ فرد خود برای رسیدن به معنا نوشته شده است.

با معنا و هدف، از چالش‌های زندگی گذر کنیم

یکی از ویژگی‌های متمایز کتاب روان شناسی وجودی؛ راهنمای درمان معنامحور وجودی، کاربرد آن در طیف گسترده‌ای از موقعیت‌های زندگی، از جمله غم و اندوه و از دست دادن، تروما، اعتیاد و بیماری‌های مزمن است. 

نویسندگان نشان می‌دهند که چگونه می‌توان این اصول را برای کمک به افراد برای عبور از این تجربیات دشوار به کار برد. علاوه بر تمرین‌های درمانی، این کتاب مطالعات موردی را نیز در بر دارد که کاربرد درمان معنا‌محور را در عمل بالینی نشان می‌دهند. 

این مثال‌های واقعی نشان می‌دهند که چگونه درمانگران می‌توانند مراجعان خود را به سمت یافتن معنا و هدف هدایت کنند. آنها از توانایی تحول‌بخش معنادرمانی، رونمایی کنند.

کتاب روان شناسی وجودی؛ راهنمای درمان معنامحور وجودی برای شما است اگر …

  • درمانگر یا مشاوری هستید که به دنبال ادغام منطق درمانی و تحلیل وجودی در عمل خود می‌باشید.
  • به رشد شخصی و جستجوی ابزارهای عملی برای یافتن معنای زندگی علاقه‌مندید.
  • با چالش‌های زندگی مانند غم و اندوه، تروما یا بیماری روبرو هستید و می‌خواهید راه‌های درمانی برای انعطاف‌پذیری و رشد کشف کنید.
  • مجذوب فلسفه ویکتور فرانکل هستید و می‌خواهید از مفاهیم او برای افزایش رفاه خود استفاده کنید.
  • به دنبال کتابی هستید که بینش‌های نظری را با تمرین‌های عملی برای رسیدن به خودکاوی ترکیب کند.
  • به نقش معنا و هدف در سلامت روانی اهمیت می‌دهید و به دنبال راهکارهایی برای پرورش این عناصر در زندگی یا تمرین خود هستید.
  • اهمیت استفاده از تکنیک‌های خلاقانه و بازتابی برای رشد شخصی و حرفه‌ای را می‌دانید.

نقد و بررسی‌ها

نظرت در مورد «روان شناسی وجودی» چیه؟