سوپرمامان شدن ذهنیتی‌ست که مثل یک مار خوش‌خط‌وخال گریبان مادرها را می‌گیرد؛ زیبا و بسیار وسوسه‌کننده است اما در عین حال زهرآلود و کشنده! کشنده‌ی احساس خوب مادری و تبدیل آن به یک مسئولیت پرفشار و نگران‌کننده که مدام احساس بی‌کفایتی و ناکافی بودن را به مادرها تزریق می‌کند. درست است که فضای مجازی، مطبوعات و … همگی در ایجاد این ذهنیت موثرند؛ اما آن‌چه تعیین‌کننده است، فاعلیت خود مادرهاست. یک مادر خودش می‌تواند ورودی‌های احساس و تفکرش را کنترل کند و تصمیم بگیرد بهتر و درست‌تر ببیند.

از همین رو تلاش کرده‌ایم برای کمک به مادران کتاب‌هایی را برای فرار از سوپرمامان شدن معرفی کنیم که به بهتر شدن آن‌ها کمک می‌کند. برخی از کتاب‌ها ممکن است راجع به اصل مادرانگی صحبت نکنند؛ اما چیزی که در همه این کتاب‌ها مورد بحث است به طرز فکر «سوپرمامان شدن» مربوط است. همه این کتاب‌ها نقش موثری در سازماندهی افکار و بازسازی نوع نگاه مادران برای بهبود حال مادرانگی‌شان دارند.

کتاب موهبت کامل نبودن

«موهبت کامل نبودن» نوشته برنه براون، افراد را دعوت می‌کند تا نواقص خود را در آغوش بگیرند و به‌دنبال کامل بودن نباشند. براون با رویکردی دلسوزانه و رویکرد بینشی این مفهوم رهایی‌بخش را بررسی می‌کند که آسیب‌پذیری‌ها و نقص‌های ما مانع نیستند، بلکه منبع قدرت و اعتبارند.

در این کتاب، براون افراد را تشویق می‌کند تا استانداردها و انتظارات غیرواقعی جامعه را کنار بگذارند و ذهنیتی داشته باشند که نقص‌ها را به عنوان جنبه‌های ارزشمند و ضروری تجربیات انسانی بپذیرند. او به این ایده می‌پردازد که پذیرش آسیب پذیری و نقص منجر به زندگی رضایت بخش‌تر و صمیمانه‌تر می‌شود.

«موهبت کامل نبودن» راه‌هکارهایی ارائه می‌دهد و ابزارهایی را برای پرورش خودشفقتی و انعطاف‌پذیری ارائه می دهد. در این کتاب بخش‌های «پرورش اصالت و شفقت به خود»، «پرورش روحیه تاب‌آوری و شادی و شکرگزاری»، «پرورش خلاقیت و آرامش و سکون» و «پرورش کار معنادار» چگونگی لذت بردن از زندگی را با رعایت چند اصول ساده و کاربردی بیان می‌کند.

درواقع «موهبت کامل نبودن» راهی برای رها کردن خود آرمانی و پذیرش خود واقعی است که شامل راهکارهایی برای رهایی از کمال‌گرایی(کامل‌گرایی)، قضاوت و مقایسه است.

براون با روایتی جذاب، تجربیات شخصی و یافته‌های تحقیقاتی را با مادرانی که به دنبال گذر از چالش‌های مادری بدون بار کامل‌خواهی هستند، به اشتراک می‌گذارد.

مادر کافی

مادر کافی کتابی برای مادرانی است که به تازگی وارد چالش‌های فرزندپروری شده‌اند. جو فراست نویسنده این کتاب به دلیل تخصصش به عنوان یک پرستار بچه‌ی حرفه ای مشهور است. مادر کافی بینش‌ها و استراتژی‌های ارزشمندی را برای توانمندسازی مادران بدون فشار بی مورد برای کامل‌بودن ارائه می دهد.

جو فراست از تجربه خود در کار با خانواده‌ها استفاده می‌کند تا راه حل‌های واقع بینانه برای مشکلات والدین ارائه دهد. این کتاب مادران را تشویق می‌کند که افسانه کامل بودن یا سوپرمامان شدن را کنار بگذارند. و به جای آن بر ایجاد ارتباطات قوی و محبت آمیز با فرزندان خود تمرکز کنند. رویکرد فراست مبتنی بر درک این است که هر خانواده منحصر به فرد است و هیچ فرمول یکسانی برای فرزندپروری وجود ندارد.

هدف مادر کافی کاهش فشار بر روی مادران است که از طریق برجسته کردن اهمیت ارتباط واقعی، تعیین مرزها و پذیرش رویکردی واقع بینانه برای فرزندپروری آن را بیان می‌کند. او برای یافتن شادی و رضایت در ماجراجویی ناقص و در عین حال زیبای تربیت فرزندان، مادران را همراهی می‌کند.

نویسنده در کتاب مادر کافی سعی کرده تا راهکارهایی عملی برای مراقبت از فرزند بدهد تا استرس ناشی از ابهام روش‌های نگهداری را کمتر کند. او همچنین سعی کرده تا با پاسخ دادن به سوالات مادرها یک دید کلی نسبت به این مسیر بدهد. این کتاب، راهکار درک و حل مشکلات مربوط به کودکان (غذا خوردن، زمان خواب، شب ادراری، رقابت‌های حسادت آمیز، رفتارهای پرخاشگرانه و بسیاری چیزهای دیگر) را به والدین شرح می‌دهد.

مادر خوب، مادر بد

کتاب مادر خوب و مادر بد بخش اول از مجموعه‌ٔ فرزندپروری است که به منظورآگاه‌سازی والدین طراحی نوشته شده است.
مطالعه‌ی این کتاب درباره احساساتی که وجود دارند؛ اما شما اطلاعی از وجود آن‌ها ندارید، به شما اطلاعات اولیه‌ای می‌دهد. دامنه‌ی طبیعی احساساتی را که تجربه می‌کنید؛ اما به دنبال آن احساس بدبودن و عذاب‌وجدان دارید، به شما نشان می‌دهد. راهکارهایی برای تنظیم و مدیریت درباره‌ی احساساتی که تجربه می‌کنید اما نمی‌دانید با آن‌ها چه کنید، ارائه می‌دهد. همچنین درباره‌ی عواملی که بر شدت احساسات شما اثر می‌گذارند، به شما اطلاعات می‌دهد تا بتوانید کنترل بیشتری بر احساسات خود پیدا کنید.

مطالعات روانشناسی نشان دادند که آگاه شدن به احساسات امکان مدیریت و کنترل آن‌ها را بسیار بیشتر می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت که این کتاب برای آگاه شدن مادران از احساساتی است که نسبت به آن آگاهی ندارند یا نمی‌دانند با آن چه کنند، کمک‌کننده است.

هفته چهل و چند

هفته‌ چهل و چند؛ بیست ناداستان یا روایت دربارهٔ مادری، هراس‌ها، دل‌مشغولی‌ها و شیرینی‌های این دوران، به قلم بیست مادر نویسندهٔ ایرانی هم عصر خودمان است.

هدف این کتاب ارائه‌ی الگویی برای مادر نمونه یا کامل نیست؛ بلکه شامل لحظات، صداهای درونی و دل‌مشغولی‌های متفاوتی است که با سبک زندگی و اندیشه‌ی بیست مادر گره خورده و در کتاب منعکس شده است و در نهایت متن چهل‌تکه‌ای آفریده که تصویر دقیق و زنده‌ای از تجربه‌ی تربیت فرزند در دنیای معاصر را بازسازی می‌کند.

درواقع ویژگی مثبت این کتاب همین است که از دریچه‌ی بیست مادر با شرایط مختلف آن را می‌بیند و یک قالب غیرقابل تغییر و غیرمنعطف برای فرزندپروری و بهترین مادر بودن ارائه نمی‌دهد.

آگاهی از تأثیر الگوهای رفتاری اولیه با فرزندان باعث شده مادران خود را تحت فشار قرار دهند تا مبادا خطا کنند. این کتاب قصد دارد نشان دهد که می‌توان آرام آرام به مَنِشی شخصی در شیو‌ه‌ی مادری دست یافت که برای مادر و فرزند مناسب‌تر است و بهتر از قالب‌های پیش‌ساخته جواب می‌دهد.

کتاب “هفته ی چهل و چند” این بار با عبور از ابعاد سمبلیک نقش مادر، تجربیات و واقعیت های زندگی آنان را بدون اسطوره سازی و ایده آل گرایی و حرکت به سمت سوپرمامان شدن بررسی می کند. این هدف، حتی فارغ از محتوای جالب و خواندنی آن، امری تامل برانگیز است؛ چرا که به‌جای صحبت کردن از مادرها، تریبون دست خود مادرهاست. 

پدرهایی که از کتاب‌خانه به امانت گرفتم

پدر جوزف دست‌پختش وحشت‌ناک است! کمکی به انجام تکالیف مدرسه نمی‌کند و فراموش‌کار است! جوزف با خستگی از این وضعیت در دلش آرزو می‌کند که کاش پدری منظم‌تر و باهوش‌تر داشته باشد. در همین اثنا کتابخانه‌ی پدر را کشف می‌کند که مملو از انواع و اقسام پدرهای فوق‌العاده است. پدرهای ورزشکار، خلاق، منظم و … که آدم دلش می‌خواهد همه آن‌ها را امتحان کند!

«پدرهایی که از کتابخانه به امانت گرفتم» داستانی جذاب و کوتاه راجع به مسئله‌ای است که کودکان و نوجوانان و یا حتی خود والدین حداقل یکبار به آن فکر کرده‌اند؛ تعویض والدین!

داستان با زبانی کودکانه به بیان نقاط ضعف و قدرت والدین می‌پردازد و به خواننده می‌آموزد خوبی‌ها و بدی‌های والدین را با هم در نظر بگیرد. زیرا همان‌طور که یک دوست، معلم، مادربزرگ و پسردایی کامل و بی‌نقص نداریم، پدر یا مادر کامل هم نداریم.

همان‌طور که اشاره شد کتاب، مصور است که تیم آرچبلد آن را تصویرگری و کتاب را خواندنی‌تر کرده‌است. درواقع «پدرهایی که از کتابخانه به امانت گرفتم.» قصه‌ای شاد است که می‌تواند تمامی بچه‌هایی را که والدینی بی‌نقص ندارند و یا والدینی که خودشان را بی‌نقص نمی‌بینند، خوشحال کند.

سعی کردیم در معرفی این مجموعه کتاب، داستان و ناداستان و سایر سبک‌ها را بگنجانیم تا کمکی همه‌جانبه و مناسب برای بیشتر سلیقه‌ها باشد. اگر کتاب مفید دیگری را در این راستا مطالعه کرده‌اید خوشحال می‌شویم اگر با ما درمیان بگذارید.

سوالات پرتکرار

معروف‌ترین کتاب‌ها با موضوع کمال‌گرایی در مادران، که هر زنی باید مطالعه کند،کتاب موهبت کامل نبودن، کتاب مادر کافی، کتاب مادر خوب، مادر بد، کتاب هفته چهل و چند، کتاب پدرهایی که از کتاب‌خانه به امانت گرفتم است. در این کتاب‌ها، راه‌حل‌های فرار از تبدیل به سوپر مامان بیان شده‌است.هدف اصلی کتاب‌ها با موضوع کمال‌گرایی در مادران، بازسازی نگاه مادران برای بهبود حس مادری و سازماندهی افکار آنها است.
سوپر مامان شدن، ذهنیتی است که مانند مار خوش‌رنگ،گریبان مادران را گرفته، اما این ذهنیت وسوسه‌کننده و زیبا است. اما ذهنیت سوپر مامان شدن، کشنده و زهر آلود است. در این حالت حس مادران از مادر خوب به حس مادر بی‌کفایت و ناکافی تبدیل می‌شود که مسئولیتی نگران کننده و پرفشار را تحمل می‌کند. مهمترین عامل در سوپر مامان شدن و کمال‌گرایی در مادران، فاعلیت مادر است. زیرا مادران می‌توانند ورودی‌های تفکر و احساس خود را کنترل و بهتر و درست‌تر تصمیم‌گیری کنند.
کتاب موهبت کامل‌نبودن به عنوان یکی از بهترین کتاب‌ها برای درمان کمال‌گرایی مادران، نوشته برنه براون، مادران را تشویق به پذیرش نواقص خود کرده و اینکه به فکر کامل‌بودن نباشند. برنه براون در این کتاب، راهکارها و ابزارهایی برای پرورش انعطاف‌پذیری و خود مهربانی را ارائه کرده‌است.هدف اصلی کتاب موهبت کامل‌نبودن، رهایی مادران از حس کمال‌گرایی در تربیت فرزندان است. برنه براون، تجربیات مادران کمال‌گرا را در این کتاب با روایتی جذاب به تصویر کشیده‌است.
کتاب مادر کافی و کتاب مادر خوب و مادر بد، یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه درمان کمال‌گرایی در مادران است.کتاب مادر کافی، نوشته جو فراست، استراتژی‌ها و بینش‌های ارزشمند برای توانمند شدن مادران برای رهایی از کمال‌گرایی در فرزندپروری است. همچنین کتاب مادر خوب و مادر بد، مادران را در مورد احساساتی که آگاهی یا اطلاعی در مورد آن ندارند، کمک می‌کند. در این کتاب راهکارهای مهم برای مدیریت احساسات مادرانه بیان شده است.
کتاب هفته چهل و چند، به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های درمان کمال‌‌گرایی مادران، بیست داستان در مورد مادران، ترس‌ها، دل مشغولی‌ها و تجربیات بیست مادر ایرانی را به تصویر کشیده‌است. هدف این کتاب، ارائه راهکارهایی برای مادر کامل یا نمونه نیست. هدف اصلی این کتاب، روایت تجربه‌ها، صدای درونی،‌لحظات و دل مشغولی‌ مادرانی است که با سبک و طرز تفکر متفاوت زندگی می‌کنند. در این کتاب تربیت فرزندان در دنیای معاصر بیان شده‌است.
AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *