کتاب شکل گیری نماد در کودکان
Play, Dreams and Imitation in Childhood
۱۲۴,۰۰۰ تومان
ناموجود
انتشار میلادی | 1959 |
---|---|
انتشار شمسی | 1394 |
شابک | 9789643126711 |
نوع جلد | شومیز |
قطع | رقعی |
تعداد صفحه | 414 |
سری چاپ | 3 |
Array
Play, Dreams and Imitation in Childhood
۱۲۴,۰۰۰ تومان
ناموجود
انتشار میلادی | 1959 |
---|---|
انتشار شمسی | 1394 |
شابک | 9789643126711 |
نوع جلد | شومیز |
قطع | رقعی |
تعداد صفحه | 414 |
سری چاپ | 3 |
Array
کتاب شکل گیری نماد در کودکان اثر ژان پیاژه کاوشی عمیق در رشد روانی کودکان از طریق بازی، رویاها و تقلید است. پیاژه، روانشناس مشهور سوئیسی و پیشگام در روانشناسی کودک است.
وی در این کتاب به این موضوع میپردازد که چگونه این عناصر به رشد شناختی و عاطفی کودکان کمک میکنند. او این پژوهش علمی دقیق را با مشاهدات روشنگرانه ترکیب کرده و آن را به سنگ بنای حوزه روانشناسی رشد تبدیل می کند.
کتاب شکل گیری نماد در کودکان به عنوان متنی جامع در روانشناسی رشد، مشهور است. این کتاب به دلیل تأثیر قابل توجه آن بر شیوههای آموزشی و تحقیقات روانشناسی کودک شناخته شده است.
همچنین بسیاری آن را به خاطر تجزیه و تحلیل عمیق و بینشهای پیشگامانه تحسین کردهاند.
پیاژه با بررسی نقش بازی در دوران کودکی شروع میکند. وی میگوید که بازی فقط نوعی سرگرمی نیست، بلکه جنبهای حیاتی از رشد است.
او توضیح میدهد که چگونه بازی با رشد کودکان تکامل مییابد و از بازیهای حسی-حرکتی در دوران نوزادی به بازیهای نمادین در مراحل بعدی تغییر میکند.
کتاب، دنیای رویاهای کودکان را بررسی کرده و نشان میدهد که چگونه این رویاها رشد عاطفی و شناختی آنها را منعکس میکنند. پیاژه به تشابهات بین عناصر غیرواقعی در رویاها و جنبههای تخیلی بازی اشاره میکند.
تقلید یک مکانیسم اساسی است که از طریق آن کودکان رفتارها و هنجارهای محیط خود را یاد میگیرند و آنها درونی میکنند. پیاژه انواع مختلف تقلید و ارتباط آنها را در مراحل مختلف رشد مورد بحث قرار میدهد.
محور اساسی ایده پیاژه مفهوم رشد شناختی است. او توضیح میدهد که بازی، رویاها و تقلید رفتارهایی منزوی نیستند، بلکه جزئی از فرآیند یادگیری و درک جهان میباشند.
کتاب شکل گیری نماد در کودکان همچنین به این موضوع میپردازد که چگونه این فعالیتها به کودکان اجازه میدهند تا احساساتشان را پردازش و بیان کنند. همچنین بینشهایی در خصوص دنیای درونی و شکلگیری هویت آنها ارائه میدهد.
نویسنده تأثیر محیط اجتماعی-فرهنگی را بر بازی، رویاها و تقلید کودکان بسیار زیاد میداند. وی نشان میدهد که این تجربیات نتاثر از محیط اجتماعی کودک شکل میگیرد.
این کتاب همچنین به دلیل تکنیکهای روششناختی قابل توجه است. پیاژه مشاهده را با روشهای تجربی و بالینی ترکیب میکند و دیدگاهی جامع از روانشناسی کودک ارائه میدهد.
پیاژه درباره پیامدهای یافتههایش برای آموزش بحث میکند. وی در ادامه با حمایت از یادگیری مبتنی بر بازی به اهمیت تخیل و خلاقیت را در کلاس درس میپردازد.
این کتاب نظریههای قبلی در روانشناسی کودک را مورد ارزیابی و انتقاد قرار میدهد و تأثیر یافتههای پیاژه را بر تحقیقات و نظریههای بعدی توضیح میدهد.
پیاژه با افکاری درباره جهتگیریهای تحقیقاتی آینده، کتاب شکل گیری نماد در کودکان را به پایان میرساند. وی بر اهمیت درک ارتباط پیچیده بین بازی، رویاها و تقلید در رشد کودکی تأکید میکند.
موضوع: تخصصی, فرزندپروری
مهشید توفیق –
خیلی خوبه پیشنهاد میکنم