کتاب سرزمین پدری

Benvenuto Heisst Willkommen

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۳۱,۱۵۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 1973
انتشار شمسی 1400
شابک 9786003531253
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 160
سری چاپ 7

Array

0/5 (0 دیدگاه)

کتاب سرزمین پدری نوشته‌هانس-گئورگ نواک روایتی جذاب است که خوانندگان را به دنیایی دعوت می‌کند که در آن مضامین پذیرش، دوستی و رسیدن به تفاهم، در خط مقدم قرار دارند. ‌کتاب سرزمین پدری، اگرچه در همه محافل ادبی به طور گسترده شناخته نشده است؛ اما حامل پیامی جهانی ‌ست؛ به ویژه برای دنیای مدرن و به هم پیوسته ما.

مهاجرت برای رویاها

«وقتی آدم به دنیا می‌آید، فوری نامی‌ برایش انتخاب می‌کنند. نامی‌ که تا پایان عمر باید همراه داشته باشد. هیچ‌کس هم از او نمی‌پرسد ‌آیا آن را می‌پسندد یا نه.»

کتاب سرزمین پدری نوشته‌ی هانس گئورگ نواک، داستان‌نویس فقید آلمانی، با این جملات تکان‌دهنده آغاز می‌شود. قهرمان این اثر پسربچه‌ای به نام «بن ونوتو»ست. او اهل ایتالیاست، و مثل هر پسر ایتالیاییِ دیگر، نورچشمیِ خانواده‌اش به شمار می‌رود.

پدرش به او می‌بالد و مادرش عاشقانه دوستش دارد. سایر اعضای خانواده نیز به چشم تحسین در او می‌نگرند. خصوصاً آن‌که این پسرک ایتالیایی، خیلی زود، از همان آغاز سنین کودکی، جنم و لیاقت خود را به طرق گوناگون به اطرافیانش نشان داده است.

بن ونوتو استعدادهای فراوانی دارد. او باهوش، سرزنده، بلندپرواز، و مهم‌تر از همه، جسور و باهمت است. به همین خاطر نیز هر جا می‌رود دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به قول معروف، به راحتی آب خوردن در دل‌ها جا باز می‌کند.

اوضاع بن ونوتو امّا با افزایش سن، به مرور وخیم و وخیم‌تر می‌شود. دلیلش ساده است. واقعیت این است که خانواده‌ی بن ونوتو استطاعت مالی چندانی ندارد، و او اگر خواهان یک زندگی خوب و مرفه است. چاره‌ای جز این ندارد که روی پای خودش بایستد و به تنهایی گلیمش را از آب بیرون بکشد.

بزرگ آرزو کن

اصل داستان کتاب سرزمین پدری زمانی آغاز می‌شود که قهرمان اثر، با هزار امید و آرزو در سر، از خانه و کاشانه دل می‌بُرد و عزم کشور آلمان می‌کند . رویایی که می‌خواهد محقق شود: مهاجرت به آلمان، کار کردن، پس‌اندازا کردن، بازگشت به ایتالیا و شروع زندگی دوباره با ثروت و خوشبختی.

و آرزوی پدر: ساختن هتلی در روستای محل تولدش که به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب در آلمان کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده…

هانس گئورگ نواک که به دلیل کاوش دقیق و روشنگرش در موضوعات پیچیده‌ی اجتماعی از دریچه‌ی ادبیات نوجوانان شناخته شده است. در سرزمین پدری، بار دیگر داستانی را روایت می‌کند که اگرچه ریشه در یک زمینه‌ی فرهنگی خاص دارد؛ اما راجع‌ به موضوع گسترده‌تری از تجربه‌های انسانی می‌پردازد.

داستان در مورد اهمیت پذیرش تفاوت‌ها نیز حرفی برای گفتن دارد. کتاب سرزمین پدری که حول محور شخصیت بن ونوتو، پسری‌ایتالیایی‌تبار در کشوری آلمانی‌زبان است. تضاد بین فرهنگ زادگاه و وطنش و دنیای جدیدی که باید در آن بماند را به تصویر می‌کشد.

داستانی که در آن چالش‌ها و زیبایی برخوردهای چندفرهنگی را برجسته می‌کند. خوانندگان در سفری با بن ونوتو همراه می‌شوند که او آزمایش‌ها و پیروزی‌های متعددی را در جامعه‌ای تجربه می‌کند که در ابتدا برای او بیگانه است.

به عنوان یک شخصیت، بن ونوتو شخصیتی عمیق و بااصالت ساخته شده است. تصویری که نواک از منظره احساسی قهرمان داستانش دارد غنی و ظریف است و به خوانندگان ‌این امکان را می‌دهد که عمیقاً با موقعیت او همدلی کنند.‌

این روایت به پیچیدگی‌های هویت و تعلق می‌پردازد و آن را برای هر کسی که تا به حال با چالش‌های فردی حضور در  یک جامعه جدید، روبه‌رو شده است، به کتابی جذاب و تکان‌دهنده تبدیل می‌کند.

همدلی از هم‌زبانی بهتر است

بدون نادیده گرفتن داستان، به جرات می‌توان گفت که سرزمین پدری به همان اندازه که رویدادهای در حال وقوع را توضیف می‌کند، به همان اندازه رشد درونی شخصیت‌هایش را نیز نشان می‌دهد. داستان شاهدی بر تاب‌آوری روح انسان و قدرت مهربانی است؛ پیوندهایی که با یکدیگر، صرف نظر از زبان یا پیشینه، ‌ایجاد می‌کنیم.

برای کسانی که به دنبال روایتی هستند که گوهر ارتباط انسانی و زیبایی تبادل فرهنگی را دربرگیرد، کتاب سرزمین پدری یک انتخاب عالی است و به ما یادآوری می‌کند، در حالی که ممکن است متعلق به مکان‌های مختلفی باشیم و به زبان‌های مختلفی صحبت کنیم، میل به ارتباط و درک یکدیگر یک رشته مشترک است که همه ما را به هم پیوند می‌دهد.

کار نواک تجربه‌ای‌ست که خوانندگان را تشویق می‌کند تا فراتر از دیدگاه‌های خود نگاه کنند و انسانیت را در هر کسی که ملاقات می‌کنند، بیابند.‌

سرزمین پدری گویای این است که اگرچه سفرهای ما ممکن است مملو از چالش باشد. اما در کنار چالش‌ها مملو از لحظات ارتباط و درک عمیق است – مضامینی که جاودانه می‌مانند و برای همه جذابیت دارند.

کتاب سرزمین پدری برای شماست اگر …

  • احساس می‌کنید به جایی که هستید تعلق ندارید و جامعه‌ی موجود شما را نمی‌پذیرد.
  • به دنبال درک چالش‌های یکپارچگی فرهنگی هستید.
  • علاقه مند به داستان‌هایی هستید که به روایت دوران نوجوانی می‌پردازد.
  • به‌دنبال ادبیاتی راجع‌إه همدلی هستید.

گفت‌وگویی که می‌توانید بعد از خواندن کتاب سرزمین پدری با نوجوان خود داشته باشید:

از او بپرسید:

  • تصمیمی که بن برای مهاجرت می‌گیرد صحیح است؟
  • تفاوت فرهنگی چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد؟
  • آیا آرزوهای ما باید در حد وسعمان و با توجه به شرایطمان باشند؟
  • بن ونوتو چه جاهایی از نظر شما اشتباه کرد؟
  • اگر تو جای بن وتونو بودی چه می‌کردی؟

موضوع:

دسته:

نقد و بررسی‌ها

  1. علی رضا اکبری

    از هر نظر عالیه

نظر شما چیه؟

درباره نویسنده

هانس گئورگ نواک

هانس گئورگ نواک نویسنده و روزنامه‌نگار آلمانی است. او به خاطر کتاب‌هایی  که در زمینه‌های تاریخ، سیاست، و مسائل اجتماعی نوشته مشهور است. هانس گئورگ نواک اغلب به عنوان نویسنده مقالات تحلیلی و نقدی در موضوعات متنوع شناخته می‌شود. یکی از آثار معروف هانس گئورگ نواک، کتاب "پیروزی و ناپیروزی: تاریخ معاصر جهان از جنگ جهانی دوم تا روز ما" (Victory and Defeat: World History since World War II) است که به بررسی تاریخ جهان پس از جنگ جهانی دوم می‌پردازد. این کتاب به تحلیل...