کتاب بی منطقی های هر روز ما

نیرو های پنهان که به جای ما تصمیم می گیرند

Predictably irrational

نویسنده:
مترجم:
ناشر:

۸۵,۰۰۰ تومان

ناموجود

انتشار میلادی 2007
انتشار شمسی 1401
شابک 9786001301698
نوع جلد شومیز
قطع رقعی
تعداد صفحه 264
سری چاپ 25

Array

0/5 (0 دیدگاه)

تحقیقات پیشرفته در روان‌شناسی و اقتصاد رفتاری

کتاب بی منطقی های هر روز ما توسط دن آریلی، اقتصاددان رفتاری نوشته و در سال 2008 منتشر شده است. در این کتاب این موضوع به چالش کشیده شده است که ما موجوداتی عاقل هستیم و بر اساس تحلیل منطقی تصمیم می‌گیریم. 

آریلی با استفاده از آزمایش‌ها و مطالعات موردی نشان می‌دهد که انتخاب‌های ما اغلب غیرمنطقی، احساسی و حتی ویران‌گر هستند. اما این انتخاب‌های غیرمنطقی تصادفی نیستند و قابل پیش‌بینی می باشند. 

درک این نیروهای پنهان به ما در تصمیم‌گیری بهتر در جنبه‌های مختلف زندگی، از امور مالی شخصی گرفته تا روابط کمک می‌کند.

رمزگشایی الگوهای قابل پیش‌بینی بی منطقی انسان

کتاب بی منطقی های هر روز ما مقدمه‌ای جامع بر اقتصاد رفتاری است و نگرش‌های ارزشمندی درباره رفتار انسان ارائه می‌دهد که می‌توانند برای سیاست‌گذاران، مشاغل و افراد مختلف مفید باشند. 

این کتاب به بررسی موقعیت های مختلفی که در آن انسان‌ها در زندگی روزمره خود تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرند، می‌پردازد. 

برخلاف نظریه‌های کلاسیک که معتقد هستند افراد برای به حداکثر رساندن عملکرد مطلوب خود، انتخاب‌های درستی می‌کنند، آریلی با استفاده از ترکیبی از آزمایش‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و حکایت‌ها استدلال می‌کند که انسان‌ها به‌طور مداوم و قابل پیش‌بینی، غیرمنطقی هستند، به‌گونه‌ای که با رفتارشان عملکرد منطقی را به چالش می‌کشند. 

این کتاب در هر فصل بر حوزه متفاوتی از انتخاب‌های غیرمنطقی در زندگی افراد می پردازد. اریلی بیان می‌کند که مردم بیش از حد، جذب پیشنهادات رایگان می‌شوند. تا جایی که ممکن است به‌ دلیل هزینه صفر برخلاف منافع خود تصمیم بگیرند. 

علاوه بر این معرفی مشوق‌های پولی می‌تواند باعث اختلال در هنجارهای اجتماعی شود و عملکرد سیستم‌های اجتماعی را کاهش دهد. یکی‌دیگر از مشکلات رایج، به تعویق انداختن کارها است. ما حتی زمانی‌که می‌دانیم چه چیزی در بلند مدت بهترین است، جذابیت و مزایای نتایج کوتاه مدت بر تصمیم‌گیری منطقی ما غلبه می‌کنند. 

راهکارهایی برای بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری شما

اریلی معتقد است که تصمیم‌گیری در حالت احساسی یا برانگیختگی کاملا با تصمیم‌گیری در حالت آرام متفاوت است. همچنین معتقد است که درکی که ما از ارزش داریم، تحت تاثیر قدرت قیمت است. 

کتاب بی منطقی های هر روز ما به بررسی این موضوع می‌پردازد که انتخاب‌های اخلاقی ما ثابت نیستند، بلکه به شدت تحت تاثیر موقعیت‌هایی هستند که در آن قرار داریم. رفتارهای افراد در محیط‌های معاملات پولی با رفتارشان در محیط‌های اجتماعی یا عاطفی  متفاوت است. 

اریلی تاکید می‌کند که مردم در بیشتر مواقع گزینه‌های زیادی را برای خود در نظر می گیرند، تا در مواقع مناسب از آنها استفاده کنند. 

همچنین انتظارات ما بر تجربیات و ادراکات واقعی ما تاثیرگذار هستند. پیام اساسی تمام موضوعات کتاب این است که تصمیم‌گیری ما نه تنها ناقص است، بلکه به شیوه‌ای قابل پیش‌بینی نیز می توان چنین انتظاری داشت. این کتاب منبعی ارزشمند برای افرادی است که به‌دنبال بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری خود هستند.

سفر در چشم‌انداز رفتار انسان

آیا تا‌ به‌ حال به این فکر کرده‌اید که چرا خریدهای غیرضروری انجام می‌دهید؟
آیا از تصمیمات خود گیج شده‌اید و نمی‌دانید که چرا برخلاف منافع خود عمل می‌کنید؟ 

کتاب بی منطقی های هر روز ما ابزاری برای شناخت پیچیدگی‌های رفتار و زندگی بهتر است. 

با آشکار کردن نیروهای پنهانی که شما را در تصمیم‌گیری هدایت می‌کنند و درک الگوهای غیرمنطقی، می‌توانید تله‌هایی را که در هزینه‌ها، مدیریت زمان یا روابط بین فردی، منجر به انتخاب‌های ضعیف می‌شوند، پیش‌بینی کنید.

دلایل علمی انتخاب‌های روزمره شما

بسیاری از ما با انتخاب‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنیم که غیرمنطقی به نظر می‌رسند. کتاب  بی منطقی های هر روز ما با تشخیص مشکلات و ارائه راهکاری جدید، برای گرفتن تصمیم‌های روزمره، تفاوت خود را با دیگر کتاب‌های اقتصاد رفتاری نشان می‌دهد. 

دن آریلی در مورد این‌که چرا ما کاری را انجام می‌دهیم، پاسخ‌های منطقی ارائه می‌کند. همین‌طور معتقد است که غیرمنطقی بودن ما قابل پیش‌بینی و قابل مدیریت است. 

این کتاب رازهای تصمیم‌گیری انسانی را آشکار می‌کند و به شما یاد می‌دهد که چگونه با دانش خود انتخاب‌های بهتر داشته باشید.

کتاب بی منطقی های هر روز ما برای شماست اگر …

  • شما علاقه‌مند به درک روان‌شناسی تصمیم‌گیری هستید.
  • با وجود این‌که بهتر می‌دانید، انتخاب‌های غیرمنطقی می‌کنید.
  • در حوزه بازاریابی، سیاست‌گذاری یا هر نقشی که مستلزم تاثیر گذاشتن  بر رفتار انسانی است، کار می‌کنید.
  • به‌عنوان دانشجوی اقتصاد، روان‌شناسی یا علوم اجتماعی می‌خواهید دیدگاه تازه‌ای در مورد نظریه‌های سنتی داشته باشید.
  • مجذوب آزمایش‌های رفتاری و مطالعات موردی در دنیای واقعی هستید که طبیعت انسان را روشن می‌کنند.
  • متوجه شده‌اید که اغلب تصمیم‌های خود را به تعویق می‌اندازید و می‌خواهید دلیل آن را متوجه شوید.
  • به‌ دنبال بینش‌های عملی هستید که می‌توانند به بهبود زندگی شخصی و حرفه‌ای شما کمک کنند.
  • طرفدار نویسندگانی مانند مالکوم گلدول، ریچارد تالر، یا دانیل کانمن هستید و از کتاب‌هایی که خرد متعارف را به چالش می ‌کشند،د لذت می‌برید.

موضوع:

دسته:

نقد و بررسی‌ها

  1. علیرضا

    سلام من تازه این کتاب بی منطقی های هر روز ما رو تموم کردم و تاثیرات اولیه خوندنش رو دارم میبینم این کتاب برای کسایی که مثل من با مشلات تصمیم گیری دارن این کتاب می تونه بهشون کمک کنه

نظر شما چیه؟

درباره نویسنده

دن آریلی

دن آریلی چهره ای برجسته در اقتصاد رفتاری است که به عنوان استاد در دانشگاه دوک خدمت می کند. آریلی که در نیویورک متولد شده و در اسرائیل بزرگ شده است، رفتارهای غیرمنطقی مردم را بررسی می کند. او چندین کتاب در این زمینه نوشته است که "قابل پیش بینی غیر منطقی" یکی از آنها است.