بسیاری از افراد مهارت های توسعه فردی‌شان را از طریق آموزش، مشاوره و توصیه‌های خودیاری، ارتقا می‌دهند. شناخت بهترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌های توسعه فردی می‌تواند به شما کمک کند به پتانسیل کامل شغلی‌تان برسید.

در این مقاله، مهارت‌های توسعه فردی و اینکه چگونه می‌توانید این مهارت‌ها را در راستای موفقیت شغلی بسط دهید، مورد بحث قرار می‌دهیم.

مهارت های توسعه فردی چیست؟

مهارت‌های توسعه فردی، ویژگی‌ها و توانایی‌هایی هستند که به رشد فردی و حرفه‌ای شما کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها مهارت هایی هستند که به شما کمک می کنند تا پیشرفت فردی تان را پرورش دهید. درک و بهبود این مهارت ها، فرآیندی است که به نام خودسازی یا رشد فردی نیز شناخته می شود.

چرا مهارت های توسعه فردی، حائز اهمیت هستند؟

مهارت‌های توسعه فردی، اهمیت دارند زیرا به شما اجازه می‌دهند برنامه‌های راهبردی و تاکتیکی برای رشد فردی و حرفه‌ای جهت دستیابی به اهدافتان ایجاد کنید. تقویت مهارت‌های توسعه شخصی می‌تواند مفید باشد، بنابراین می‌توانید به طور طبیعی آنها را در برنامه‌های روزمره‌تان بگنجانید و از آنها برای موارد زیر استفاده کنید:

  • دستیابی به اهداف شخصی و شغلی
  • دستیابی به پیشرفت شغلی
  • بهبود نقاط قوت و استعدادهایتان
  • کسب خشنودی و رضایت

چگونه می توانید مهارت های توسعه فردی خودتان را بهبود بخشید

شما می توانید مهارت های توسعه فردی خودتان را به روش های مختلفی ارتقا دهید؛ روش‌هایی مانند شرکت در کلاس ها و یادگیری از افراد اطرافتان. در اینجا هفت راهبرد را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند مهارت هایتان را توسعه دهید:

1. با ترس هایتان روبرو شوید

ترس می تواند مانع از رشد و پیشرفتتان شود. اگر از سخنرانی در جمع می ترسید، در کلاسی شرکت کنید یا به گروهی بپیوندید که به افراد کمک می کنند سخنرانان عمومی بهتری شوند. اگر از ریسک کردن می ترسید، مشاوری بیابید که بتواند به شما کمک کند تصمیمات خوبی بگیرید و اعتماد به نفستان را تقویت کند. با امتحان کردن کارهایی که ممکن است انجام دادنشان برایتان راحت نباشد، رشد کنید و یاد بگیرید. اگر خجالتی هستید، سعی کنید گفتگویی را شروع کنید یا خودتان را به افراد جدید در مهمانی یا کارگاه آموزشی معرفی کنید.

2. مطالعه

مطالعه می تواند میزان دانش و دایره واژگان شما را گسترش داده و شما را در جریان اطلاعات قرار دهد.  همچنین می تواند ذهن‌تان را تحریک کند و مهارت های تفکر انتقادی تان را بهبود بخشد. سعی کنید در روز، حداقل یک مقاله آموزشی یا انگیزشی یا در ماه، یک کتاب بخوانید.

3. چیز جدیدی یاد بگیرید

چه خودتان اقدام به یادگیری کنید یا در کلاسی ثبت نام کنید، درهرحال مهارت یا موضوع جدیدی یاد بگیرید. مثلا ممکن است دوره‌های یادگیری زبان دیگر، برنامه نرم‌افزاری جدید یا نحوه نوشتن خلاقانه را بگذرانید. تماشای یک وبینار در مورد موضوعات توسعه حرفه ای مانند کارآفرینی یا بازاریابی رسانه های اجتماعی را هم در نظر بگیرید.

4. پذیرای بازخورد باشید

از یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار یا مدیرتان درخواست کنید درباره پروژه یا دستاورد اخیرتان به شما بازخورد بدهند. از نظرات مثبت و همچنین انتقاد سازنده آنها برای یافتن راه هایی برای بهبود استفاده کنید. گاهی اوقات برای به دست آوردن دیدگاهی متفاوت، به نظر بیرونی و بی طرفانه نیاز دارید.

5. با افرادی که شغلی مشابه شما دارند در ارتباط و تعامل باشید

با تعامل با افراد زیاد می توانید ایده های جدیدی یاد بگیرید و نحوه برقراری ارتباط و کار با تیپ های شخصیتی مختلف را درک کنید. همچنین می توانید به وسیله ملاقات با افراد مختلف،روابطی ایجاد کنید که ممکن است در آینده به شما کمک کند. از طریق سازمان‌های صنعتی و گروه‌های ذینفع مشترک، شبکه‌سازی کنید یا در کنفرانس‌ها و رویدادهایی که در مورد موضوعات مورد علاقه‌تان است، شرکت کنید.

6. یک دفترچه ثبت وقایع داشته باشید

نوشتن روزانه یا هفتگی در دفترچه ثبت خاطرات می تواند کمکتان کند تا خودآگاهی داشته باشید و در مورد رویدادها، تصمیمات و گفتگوهای اخیرتان فکر کنید. ممکن است دفترچه‌ای دست نویس و خصوصی داشته باشید یا تصمیم بگیرید که افکار و تجربیاتتان را با وبلاگ نویسی به اشتراک بگذارید. از این کار برای تعیین و ارزیابی اهداف و پیشرفت استفاده کنید.

7. یک مشاور پیدا کنید

اگر برای شناسایی راه هایی جهت ایجاد مهارت های خودسازی به کمک نیاز دارید، با یک مشاور صحبت کنید. این فرد می تواند مدیر، استاد، شخصی که تحسینش می کنید یا مشاور حرفه ای رشد شخصی باشد.

مهارت های توسعه فرد در محل کار

با اینکه مهارت‌های توسعه شخصی می‌تواند برای تمام بخش‌های زندگی‌تان مفید باشد، اما این شیوه‌های خاص ممکن است در محل کار مفیدتر بوده و به شما در پیشرفت شغلی کمک کند:

  • شنونده فعالی باشید. بخشی از ارتباط خوب داشتن، توجه به آنچه دیگران می گویند است. بر درک آنچه همکاران و مراجعانتان می گویند تمرکز کنید تا بتوانید آن اطلاعات را به خاطر بسپارید و به خوبی پاسخ دهید. از مهارت های گوش دادن و ارتباط موثر و حرفه ای، چه در مکالمات تلفنی و چه در مصاحبه های شغلی استفاده کنید.
  • برای دیگران، فرد کارآمدی باشید. مهارت های اجتماعی خوب شما را به عضوی ارزشمند در تیم تبدیل می کند. شما باید بتوانید با دیگران همکاری کنید و به آنها انگیزه دهید. مهارت های اجتماعی‌تان را برای ایجاد روابط با همکاران، مراجعان، مشتریان و آشنایان از هر نوعی و با داشتن هر پیشینه ای، پرورش دهید.
  • زمان، کار و اطلاعاتتان را سازماندهی کنید. برای وظایفی که برعهده دارید برنامه ریزی کنید تا بتوانید آنها را به سرعت و به راحتی انجام دهید. اگر بیش از یک پروژه را مدیریت می کنید، باید ترتيب اولویت‌بندی آنها را بدانید. اگر کارهای‌تان به خوبی سازماندهی کنید، به احتمال زیاد بهتر می‌توانید ضرب الاجل ها را رعایت کرده و به طور مؤثری با دیگران همکاری کنید.
  • در موقعیت های چالش برانگیز کار کنید. هنگام برخورد با یک مشکل، گزینه هایی که دارید را ارزیابی کنید و بهترین راه حل را بیابید. بدانید چه زمانی باید از دیگران مشاوره بخواهید یا در مورد سناریوهای مختلف تحقیق کنید. افرادی که می توانند تفکر انتقادی داشته باشند و مشکلات پیچیده را حل کنند، احتمالاً هم در زندگی و هم در محیط کار، تصمیمات خوبی می گیرند.
  • خودتان را باور کنید. اگر به تصمیماتتان اطمینان داشته باشید، به احتمال زیاد دیگران هم به شما اعتماد خواهند کرد. این انرژی مثبت می تواند به ایجاد انگیزه و القای اعتماد به اطرافیان کمک کند. اگر به جای شک و تردید، با اعتماد به نفس به دیگران نزدیک شوید، می‌توانید چالش ها را مدیریت کنید و بهتر به اهدافتان برسید.
  • با تغییرات سازگار شوید. انعطاف‌پذیر باشید تا بتوانید به راحتی با تغییرات کار و زندگی کنار بیایید. افراد سازگار می توانند هم به تنهایی و هم در گروه به خوبی کار کنند، چندین پروژه را مدیریت کنند، تحت شرایط مختلف کار کنند، ایده های جدید را بپذیرند و غیره. همچنین، توانایی پاسخگویی مناسب به تغییرات می‌تواند دشواری این موقعیت‌ها را برای همه افراد درگیر کم‌تر کند
  • صادق باشید. صداقت، پایه و اساس رابطه مثبت با همکاران و ناظران است. خوش اخلاق بودن را تمرین کنید و به ارزش هایتان پای‌بند باشید. صداقت می تواند برایتان احترام، رضایت و شهرت خوبی در کار به ارمغان بیاورد.
  • نسبت به شغلتان متعهد و مشتاق باشید. افرادی که اخلاق حرفه‌ای خوبی دارند، معمولاً سازنده، قابل اعتماد و مصمم برای انجام کار با کیفیت هستند. این تعهد می تواند کمکتان کند وظایف را به موقع انجام داده و به همتایان خودتان انگیزه دهید.
  • اطرافیانتان را راهنمایی کنید. رهبر خوب بودن مستلزم داشتن اعتماد به نفس، بینش و ارتباط است. افرادی که این مهارت‌های رهبری را دارند می‌توانند به پیشرفت تیم‌شان کمک کنند و بدون اِعمال کنترلگری، سازنده باشند.

چگونه بر مهارت های توسعه فردی تاکید کنیم

مهارت های توسعه فردی تان را در رزومه ای که از خودتان ارائه می‌دهید بیان کنید و هنگام مصاحبه برای کسب شغل، به کارفرمایان نشان دهید که می توانید در آن موقعیت موفق شوید.

1. مهارت های توسعه فردی را در رزومه تان مورد تاکید قرار دهید.

در رزومه تان بخشی با عنوان «مهارت‌ها» ایجاد کنید که شامل مهارت های فنی و تعاملی باشد. فقط آن دسته از مهارت‌های توسعه فردی که در آن شغل کاربرد دارند را فهرست کنید. اگر انواع زیادی مهارت دارید، می توانید آنها را بر اساس دسته بندی در بخش مهارت های رزومه تان گروه بندی کنید.

مثال: مهارت های مرتبط

مدیریت زمان: به طور مداوم بیش از شش پروژه را در یک زمان انجام داده و 100٪ از ضرب الاجل ها را رعایت کرده است.

سازمان: یک سیستم آنلاین کارآمد برای گروه بزرگی از مشتریان با استفاده از پوشه ها و اسناد رنگی و همچنین برچسب ها ایجاد کرده است.

سازگاری: گردش کار متناسب برای پاسخگویی به مسئولیت های اضافی، از جمله برنامه ریزی دقیق کاری و ردیابی زمان

2. در انگیزه‌نامه تان بر مهارت های توسعه فردی تاکید کنید.

چند مهارت توسعه فردی را انتخاب کنید که احساس می کنید در آنها قوی هستید و مرتبط با شغل شما هستند. در متن انگیزه‌نامه تان به طور مختصر توضیح دهید که چگونه می‌توانید هر یک از آن مهارت‌ها را برای مسئولیت‌های شغل موردنظرتان اعمال کنید یا مثالی از این که چگونه آن مهارت در گذشته برایتان مفید بوده است ذکر نمایید.

مثال: من به عنوان کسی که میتوانم مشکلات را به نحو موثری حل کنم، به مراجعانم کمک کردم تا به سرعت مشکلاتشان در برنامه نویسی را عیب یابی کنند. مراجعانی که با آنها کار کردم، 92% درصد موفقیت در حل مشکلات کامپیوتری تحت راهنمایی من گزارش کردند.

3. در طول مصاحبه، بر مهارت های توسعه فردی تاکید کنید.

قوی ترین مهارت های توسعه فردی تان را هنگام پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه، مانند «نقاط قوت و ضعف شما چیست؟» یا «اهدافتان چیست؟» مورد تاکید قرار دهید. مهارت های برتری که دارید، برنامه‌ای که برای پیشرفت بیشتر خود در نظر گرفته‌اید و مواردی که به نظر خودتان در آنها جای پیشرفت دارید را شرح دهید. همچنین می توانید از مثال هایی برای نشان دادن مهارت های توسعه فردی تان استفاده کنید.

مثال: «در طول دوره تنش در محل کار، مهارت‌های بین فردی و توانایی من در ایجاد روابط، به یکپارچگی بخش ما کمک کرد. ما به یک تیم منسجم تر و سازنده تر تبدیل شدیم.»

اینها فقط چند مهارت رشد شخصی هستند که می توانند برای زندگی و کارتان مفید باشند. خودسازی، فرآیندی مادام العمر است که بر اساس آن می توانید به پیشرفتتان ادامه دهید. روی توسعه مهارت هایی تمرکز کنید که به بهترین نحو به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند.

منبع: Indeed

AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *