پای روابط عاطفی که به میان می‌آید، در اغلب مواقع از آن دست که می‌دهیم از همان دست هم پس می‌گیریم. هرچه زمان و تلاش بیشتری را به خوشحال کردن شریک عاطفی‌مان اختصاص بدهیم، رابطه‌ی عاطفی بهتری هم خواهیم داشت! با رسیدگی کردن به خواسته‌های شریک عاطفی، در آغوش کشیدن آنها و وقت گذاشتن برایش، به سرعت خواهید آموخت که چطور عشق را در رابطه‌تان تقویت کنید.

عشق می‌تواند مثل شکلات باشد -معمولاً از آن سیر نمی‌شویم!

پس، چه رابطه‌تان با مشکل روبرو شده باشد و چه در شادترین دوران زندگی‌تان باشید، هر زوجی می‌تواند جای بیشتری برای عشق در رابطه‌ پیدا کند. به همین خاطر است که در این مقاله روش‌هایی را برای تقویت عشق در رابطه و شادتر بودن از قبل در اختیار شما می‌گذاریم.

عشق در رابطه به چه معناست؟

تعریف عشق در رابطه شامل ارتباطی عمیق و پیچیده میان دو فرد است؛ حسی که از صرف علاقه و گرایش فراتر رفته و پیوند عاطفی، روانی و فیزیکی را شامل می‌شود.

عشق اغلب با پذیرش، درک متقابل و حمایت، در حریمی که دو شریک عاطفی به سلامتی و شادی یکدیگر اهمیت می‌دهند، شناخته می‌شود. عشق شامل اعتماد، صداقت و معاشرت موثر است که محیطی را برای پرورش امنیت و عدم نیاز به تدافع فراهم می‌کنند.

اصلاً عشق در رابطه یعنی چه؟

عشق یعنی در فراز و نشیب‌های زندگی کنار یکدیگر باشیم و آرامش، تشویق و همراهی را به یکدیگر ارزانی کنیم. عشق شامل احترام متقابل، مصالحه، و تمایل به رشد در کنار یکدیگر است. عشق در رابطه در نهایت تعهدی عمیق و دیرپا به شادی و رضایت هر دو طرف است.

چرا تقویت عشق در رابطه اهمیت دارد؟

تقویت عشق در رابطه به این خاطر حائز اهمیت است که صمیمیت عاطفی را رشد می‌دهد، پیوند میان دو شریک عاطفی را قوی‌تر می‌کند، و تعهد را در دراز مدت زنده نگاه می‌دارد.

عشق اغلب بعنوان پایه‌ای عمل می‌کند که اعتماد، احترام و درک متقابل روی آن بنا می‌شوند. همانطور که عشق رشد می‌یابد، در عمق رابطه‌ی میان دو طرف ریشه دوانده و به آنها حس حمایت شدن، ارزش داشتن و عزیز بودن را می‌دهد. عشق حس همدلی و شفقت را تقویت می‌کند و به زوجین این توانایی را می‌دهد که چالش‌های زندگی را با شکیبایی و محبت پشت سر بگذارند.

افزایش عشق حس امنیت و تعلق را تغذیه کرده و محیطی امن را برای کنار گذاشتن حالت تدافعی و ارتباط آزاد ایجاد می‌کند. در نهایت، رابطه‌ای رضایت‌بخش و همدل را پرورش می‌دهد که در آن هر دو طرف رابطه می‌توانند لذت، رضایت و رشد فردی را در کنار هم تجربه کنند.

۱۱ نکته برای تقویت عشق در رابطه

عشق جنبه‌ی مهمی از یک رابطه‌ی سالم و پایدار است. به همین خاطر است که بیشتر زوجین تلاش می‌کنند عشق را در رابطه‌ی خود پرورش دهند.

در ادامه به چند نکته می‌پردازیم که می‌توانند به شما کمک کنند عشقی را که شما و شریک عاطفی‌تان نسبت به یکدیگر حس می‌کنید، افزایش دهید:

1. تلفن همراه را کنار بگذارید

از آنجا که آمار جدید نشان می‌دهند یکی از هر ده زوج به نگاه کردن به تلفن همراهشان حین رابطه‌ی جنسی اعتراف کرده‌اند، تعجبی ندارد که ۴۶٪ از زوجین اعتیاد همسرشان به تلفن همراه را توهینی به خودشان تلقی می‌کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش عشق در رابطه، ساعتی دور از تکنولوژی در کنار همسر عزیزتان است.

در ابتدا نیم ساعت (یا بیشتر) از روز را به بی‌صدا کردن تلفن‌های همراه و گذاشتن آنها در کشو اختصاص دهید.

این بازه‌ی زمانی می‌تواند در آغاز روز باشد، زمانی که می‌توانید در کنار هم قهوه‌ی صبحگاهی میل کنید، می‌تواند در انتهای شب باشد، زمانی که در کنار هم روی مبل نشسته‌اید، و یا در زمان صرف شام.

کنار گذاشتن تلفن همراه عشق را افزایش می‌دهد زیرا به شریک عاطفی‌تان نشان می‌دهد که توجه شما کاملاً متوجه اوست.

2. بطور منظم معاشرت کنید

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چطور می‌توانید عشق را در رابطه‌تان افزایش دهید، باید توانایی معاشرت با شریکتان را داشته باشید.

معاشرت کردن اساس عشق و رابطه‌ی موفق است. با ارتباط موثر است که زوج‌ها یکدیگر را می‌شناسند، توانایی حل مسئله را می‌آموزند و بعنوان یک زوج در کنار یکدیگر رشد پیدا می‌کنند.

چه درگیر مشاجراتی در رابطه‌تان هستید یا خبری دارید که می‌خواهید با شریکتان در میان بگذارید، خودداری کردن به رابطه آسیب می‌زند، و همیشه توصیه شده که احساساتتان را به شریکتان انتقال دهید، حتی در زمان‌هایی که دلتان نمی‌خواهد این کار را بکنید.

3. برای صمیمیت فیزیکی وقت بگذارید

برخورداری از صمیمیت فیزیکی با شخصی دیگر از عمیق‌ترین تجربیات پیوستگی است که می‌توانید تجربه کنید.

اعمال محبت‌آمیز فیزیکی، همچون در آغوش کشیدن، رابطه‌ی جنسی و حتی گرفتن دستان یکدیگر، ارتباط عمیقی با رضایت شریک عاطفی دارند. علت اصلی آن اوکسی‌توسین، هورمون دلبستگی، است که آزاد می‌شود.

4. ازدواج‌تان را به‌آزمایی کنید

بسیاری از زوجین به‌آزمایی نسبتاً منظم ازدواج را بسیار مفید می‌دانند.

می‌توانید ماهی یکبار یا هر چندماه یکبار این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید هر دو طرف رابطه احساس می‌کنند طرف مقابل گوش شنوایی برای خواسته‌های آنها دارد.

به‌ازمایی ازدواج چیست؟ یک عصر دل‌انگیز است که زوجین نیم ساعت، یا کمتر، از وقتشان را به صحبت کردن درمورد رابطه‌شان اختصاص می‌دهند. ممکن است زوجین در این به‌آزمایی درمورد هر مشکلی که در رابطه پیش آمده صحبت کنند. همچنین می‌توانید از این زمان برای صحبت کردن از بخش‌های عالی رابطه و ابراز قدردانی از یکدیگر استفاده کنید.

5. بیشتر فی البداهه عمل کنید

یکی از راه‌های افزایش عشق در رابطه این است که نسبت به شریکتان خودجوش‌تر عمل کنید. برای همین آخر هفته برنامه‌ی سفر بریزید، همسرتان را با آماده کردن ناهار سورپرایز کنید یا بی‌مناسبت برای عشق زندگی‌تان هدیه‌ای بخرید.

رفتار فی البداهه نوعی حس هیجان را به رابطه تزریق می‌کنند که عشق را تقویت می‌کند.

6. هرگز از قرارهای عاشقانه دست نکشید

تحقیقات نشان می‌دهند که زوجین با یک شب قرار گذاشتن منظم در هفته ارتباط عمیق‌تری را ایجاد می‌کنند. این کار همچنین تعهد زوجین را بازیابی می‌کند، استرس را کاهش داده و رضایت جنسی را افزایش می‌دهد.

برای اینکه از زمانی که در کنار یکدیگر می‌گذرانید لذت ببرید نیازی به بیرون رفتن از خانه ندارید. وقت گذراندن با کیفیت در خانه هم می‌تواند رضایت از رابطه و زندگی جنسی را بهبود ببخشد.

تحقیقاتی که پروژه‌ی ملی ازدواج به انجام رساند نشان می‌دهند که «همسرانی که حداقل یکبار در هفته با شوهران خود دونفره وقت می‌گذرانند، در مقایسه با زوج‌هایی که کمتر از هفته‌ای یکبار باهم وقت می‌گذرانند، ۳.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که از رضایت جنسی بالاتر از حد متوسط بهره ببرند.»

7. بخشیدن را تمرین کنید

اگر در رابطه‌ی دراز مدتی هستید، احتمالاً تجربه‌ی خشمگین شدن از دست شریک عاطفی‌تان را داشته‌اید. حتی ممکن است گاهی احساساتتان را شدیداً جریحه‌دار کرده باشند.

چطور در رابطه، عشق بسازیم؟

برای آنکه عشق را در رابطه تقویت کنید، می‌بایست هنر بخشیدن را بیاموزید.

بخشیدن واقعی یعنی پذیرش بخشش خالصانه و گذر کردن از رنجش. انجام چنین کاری قدرت زیادی می‌طلبد، خصوصاً اگر از سوی شریکتان خیانت دیده باشید. اما فواید بخشیدن بی‌پایان هستند.

8. اعتماد ایجاد کنید

اعتماد برای افزایش عشق در رابطه ضروری، و یکی از نشانه‌های کلیدی عشق در رابطه است.

شما می‌توانید اعتماد همسرتان را با معاشرت منظم، تعیین و حفظ حریم و حرمت، به عهده گرفتن مسئولیت رفتارهایتان، و متعهد ماندن جلب کنید. پایبند ماندن به حرف‌هایتان راه دیگری‌ست که به شریکتان نشان دهید می‌توانند به شما اعتماد کنند.

زمانی که زوج‌‌ها به یکدیگر اعتماد می‌کنند، می‌توانند از جبهه‌گیری پرهیز کرده و از حالت تدافعی خود خارج شوند که منجر به ایجاد عشق و افزایش رضایت از رابطه می‌شود.

9. از کلمات لطفاً و متشکرم استفاده کنید

همیشه از باریستایی که برایتان قهوه آماده می‌کند تشکر می‌کنید، اما آیا از همسرتان هم تشکر می‌کنید؟ آخرین باری که همسرتان کاری برایتان کرد و شما مودبانه پاسخ کارشان را دادید کی بود؟

با ابراز قدردانی و سپاسگزاری مستمر عشق را در رابطه‌تان تقویت کنید. این کار به شریکتان حس دوست داشته شدن و قدردانی می‌دهد، حتی بعد از انجام دادن کار ساده‌ای مثل آماده کردن قهوه‌ی صبحگاهی.

10. باهم جشن بگیرید

یکی از راه‌های خوب برای افزایش عشق در رابطه، جشن گرفتن است. مطالعات نشان می‌دهند زوج‌هایی که باهم جشن می‌گیرند از زوج‌های دیگر خوشحال‌تر هستند.

با جشن گرفتن موفقیت‌های شریک عاطفی‌تان به او نشان دهید که برایتان ارزش دارد.

مناسبت جشن می‌تواند موفقیتی به بزرگی قرارداد بزرگی باشد که در محیط کار بسته‌اند یا به کوچکی یک روز کامل دوری از رسانه‌های اجتماعی! هدف شریکتان هرچه که هست باشد، پیروزی او را مانند پیروزی خودتان جشن بگیرید.

11. با همسرتان همدل باشید

با همدلی می‌توانید شریک عاطفی‌تان را درک کنید. همدلی کردن توانایی درک و شریک شدن در احساسات شریکتان است. داشتن همسری که احساساتتان را درک می‌کند و به آنها اهمیت می‌دهد از ضرورت‌های رابطه‌ای شاد و سالم است. همدلی کردن با شریکتان به او نشان خواهد داد که او را دوست دارید و احساساتش را درک می‌کنید.

چطور می‌توانم عشقی را که به همسرم دارم بیشتر کنم؟

برای آنکه عشق خود نسبت به همسرتان را بیشتر کنید، روی ساختن ارتباط عاطفی قوی و پرورش درکی عمیق‌تر از یکدیگر تمرکز کنید. ارتباط کلامی آزاد و صادقانه را در اولویت قرار دهید، به نیازها و خواسته‌های او به خوبی گوش فرا دهید و احساسات خودتان را به شیوه‌ای صادقانه و مهربانانه بیان کنید.

از ویژگی‌های خوب و رفتار همسرتان قدردانی کنید، در فعالیت‌هایی که پیوند میانتان را قوی‌تر می‌کنند، مثل وقت گذراندن باهم، امتحان کردن تجربه‌های جدید و حمایت کردن از اهداف یکدیگر، شرکت کنید. 

حس همدلی و شفقت نسبت به دیدگاه‌های همسرتان را تقویت کنید، همواره روی پیشرفت خودتان برای تبدیل شدن به بهترینِ خودتان در رابطه کار کنید.

حرف آخر

چه درگیر دوران سختی در رابطه شده‌اید و چه صرفاً می‌خواهید شادتر باشید، اگر می‌خواهید عشق را در رابطه‌تان افزایش دهید، می‌بایست بیاموزید که قدر همسرتان را بدانید.

وقت گذراندن با یکدیگر را در اولویت قرار دهید. تلفن همراهتان را کنار بگذارید، اعتماد ایجاد کنید، و سپاسگزار شریک عاطفی‌تان باشید.

منبع: Marriage

AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *