حس درماندگی (feeling stuck) برای من غریبه نیست. روزهایی وجود دارد که از خواب بیدار می‌شوم و صرفاً کارهای روزمره را انجام می‌دهم. قهوه می‌ریزم، پشت کامپیوتر می‌نشینم و مشغول کار می‌شوم. معمولاً ورزش می‌کنم، با سگ‌ها قدم می‌زنم، شام درست می‌کنم. بعدش هم کتاب می‌خوانم، سریال می‌بینم و می‌خوابم. روز بعد؟ بیدارشدن و تکرار همه چیز از اول.

به‌ویژه در اوج همه‌گیری، این احساس به یک تکرار خسته‌کننده تبدیل شد. زندگی ما انگار در ترافیک سنگین متوقف شده بود. احساس می‌شد که رؤیاها، اهداف و آرزوها در عمق غلیظی از شیره یا عسل در پس‌مغز ما مدفون شده‌اند و حتی درحالی‌که در حال سازگاری با این شرایط جدید هستیم، ممکن است آن احساس «درماندگی» همچنان با ما همراه باشد.

خبر خوب این است که شما تنها نیستید، و توسعه فردی برای کمک به شما آمده است. من پیش از آنکه معنی توسعه فردی را بدانم، سفری آگاهانه در این مسیر را آغاز کردم. می‌دانستم که می‌خواهم توسعه فردی را تجربه کنم و به نقطه‌ای از زندگی رسیده بودم که به تغییر واقعی نیاز داشتم.

تمرین کار درونی (inner work practice) کاری عمیق است که از بیرون قابل‌مشاهده نیست. اما با ابزارهای مناسب توسعه فردی، می‌توانید یک تمرین مادام‌العمر از کار درونی را ایجاد کنید.

مسیر توسعه فردی من نیز پر از فراز و فرود، شکست و موفقیت بوده است. هر مسیر توسعه فردی یک تعهد مادام‌العمر است، نه یک مسابقۀ کوتاه‌مدت یا وظیفه‌ای قابل‌دستیابی. این مسیر ممکن است با چالش‌ها و موانعی همراه باشد، اما می‌تواند در سایر حوزه‌های زندگی شما نیز شکوفا شود.

اگر به دنبال راه‌هایی برای ارتقای رشد شخصی خود هستید، ما اینجا هستیم تا کمکتان کنیم.

توسعه فردی چیست؟

مسلماً به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. هر فردی منحصربه‌فرد است؛ بنابراین، طبیعی است که توسعه فردی برای هر کسی متفاوت باشد. اما واقعاً  توسعه فردی به چه معناست؟ توسعۀ فردی نگاهی به درون و تمرکز بر راه‌های بهبود خود است. توسعه فردی آگاهی از خود، عزت‌نفس و مهارت‌های شما را افزایش می‌دهد و به تحقق آرزوهایتان کمک می‌کند.

از بسیاری جهات، توسعه فردی شکلی از کار درونی است. این عمل نگاه‌کردن به درون برای دستیابی به یک هدف یا نتیجه، به‌ویژه در پیگیری وضوح، هدف و اشتیاق در زندگی است.

توسعه فردی بسیار گسترده‌تر از توسعۀ شغلی یا خودسازی است. این شامل تمام جنبه‌های زندگی شما می‌شود که می‌خواهید در آن‌ها رشد شخصی داشته باشید – و در جایی که برای شما ظاهر می‌شود تمایزی قائل نمی‌شود.

 5 حوزۀ توسعه فردی

وقتی صحبت از توسعه فردی می‌شود، سخت است که به سلسله‌مراتب نیازهای مازلو اشاره نکنیم. طبق نظر مازلو، نیازهای اولیۀ شما باید برآورده شوند تا بتوانید به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنید. به‌عبارت‌دیگر، رسیدن به خودشکوفایی به معنای دستیابی به بالاترین سطح آگاهی از خود، اعتمادبه‌نفس، رشد شخصی و خودشناسی است.

مشابه سلسله‌مراتب نیازهای مازلو، ما پنج حوزۀ مختلف در توسعه فردی می‌بینیم. اهداف مختلف توسعه فردی می‌توانند در دسته‌های مختلف قرار بگیرند.

1. ذهنی

تمرین‌دادن مغز و حفظ آماگی ذهنی برای توسعه فردی  بسیار مهم است.

توسعۀ ذهنی می‌تواند شامل هر چیزی از کارگاه‌ها و جلسات آموزشی تا حتی استراحت باشد. استراحت به‌اندازۀ (اگر بیشتر نباشد) تمرین ذهنی اهمیت دارد. با بهبود آمادگی ذهنی، تاب‌آوری، نوآوری و خودآگاهی شما نیز افزایش می‌یابد.

2. اجتماعی

ارتباطات و روابط اجتماعی نیز برای هرگونه توسعه فردی ضروری هستند. در نهایت، خودسازی یک تلاش انفرادی نیست. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند – ما برای یادگیری و رشد به آن ارتباط نیاز داریم و از ارتباطات اجتماعی، مهارت‌های مهمی کسب می‌کنیم. مانند مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، ایجاد رابطه و توانایی دریافت (و ارائۀ) بازخورد. همچنین از افراد اطراف خود و تجربیات آن‌ها می‌آموزیم.

3. معنوی

رشد و توسعه فردی، صرف‌ نظر از اینکه مذهبی باشید یا نه می‌تواند از طریق معنویت حاصل شود. مهم است بدانیم که دین و معنویت مترادف نیستند. در واقع، تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

معنویت به معنای سرمایه‌گذاری در درک عمیق‌تر خود در دنیای اطراف است و به شما کمک می‌کند خود را بشناسید و ارزش‌هایتان را کشف کنید و در زمینۀ کار درونی، ابزار توسعه فردی معنوی می‌تواند آگاهی فرد را نسبت به خود افزایش داده و تغییرات ایجاد کند.

4. عاطفی

توسعه فردی عاطفی اغلب با هوش هیجانی همراه است. هوش هیجانی در ساده‌ترین شکل خود، توانایی درک احساسات است. فراتر از احساسات، درک این موضوع است که چگونه این احساسات بر افکار و اعمال ما شکل می‌گیرند.

هر تجربه‌ای می‌تواند به توسعه فردی عاطفی کمک کند.  این تجربیات می‌توانند در مسیر بهبود خودتان به شما کمک کنند. به مسیر کار درونی خود تا کنون نگاهی بیندازید. چه تجربیاتی شما را به فردی که امروز هستید تبدیل کرده است؟ وقتی به مسیر خود بازمی‌گردید، چه چیزی آموخته‌اید؟

اگر به مسیر خود نگاه می‌کنید و آنچه می‌بینید رشد است، احتمالاً در طول مسیر حس توسعۀ عاطفی را پرورش داده‌اید. این نیازمند هوش هیجانی است تا درک کنید که احساسات و افکار شما چه نقشی داشته‌اند.

5. جسمی

یک بدن سالم، ذهن سالمی را تغذیه می‌کند. ارتباط ذاتی بین سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی وجود دارد.

این جنبه از توسعه فردی بر سلامت فیزیکی تمرکز دارد – مانند تغذیه، خواب، ورزش و حرکت. وقتی جسم شما تغذیه می‌شود، احتمالاً ذهنتان نیز از این مزایا بهره‌مند می‌شود. روش‌هایی را برای تقویت این حوزه از توسعه فردی در نظر بگیرید و به احساسات بدن و ذهن خود توجه کنید.

مزایای توسعه فردی

توسعه فردی مزایای فراوانی دارد. توسعه فردی آسان نیست، اما مزایای آن ارزش پیمودن این مسیر را دارد.

افزایش خودآگاهی و عزت‌نفس. رشد شخصی نیازمند نگاهی به درون و بررسی افکار، احساسات، عادات و واکنش‌های خود است. این کار مستلزم توجه و آگاهی به خودتان به‌عنوان یک فرد در وضعیت فعلی است. اما همچنین شما را به نگاه‌کردن به آینده و جایی که می‌خواهید بروید، تشویق می‌کند. با سرمایه‌گذاری روی خود، خودآگاهی خود را افزایش می‌دهید و در نتیجه، عزت‌نفس شما نیز بالا می‌رود.

افزایش تناسب ذهنی. دستیابی به‌ تناسب ذهنی نیازمند تلاش است و بسیاری از جنبه‌های توسعه فردی در تقویت آن نقش دارند. با افزایش تناسب ذهنی، تأثیر مثبتی را مشاهده خواهید کرد. ما داده‌هایی در مورد تأثیر تناسب ذهنی جمع‌آوری کرده‌ایم. افرادی با تناسب ذهنی قوی، بهره‌وری بیشتری دارند، کمتر در معرض بیماری‌های روانی هستند و خلاق‌تر و نوآورتر هستند.

افزایش تاب‌آوری. با توسعه فردی، تاب‌آوری بیشتری کسب می‌کنید. این نیز یکی دیگر از نشانه‌های مثبت تناسب ذهنی قوی است. سرمایه‌گذاری در توسعه فردی به معنای سرمایه‌گذاری در توانایی شما برای بازگشت با تمام قوا پس از مشکلات است.

دانش و مهارت‌های جدید. اغلب، توسعه فردی با کسب دانش و مهارت‌های جدید همراه است. این می‌تواند به روش‌های مختلفی اتفاق بیفتد. مثلاٌ، ممکن است در دوره‌های بازاریابی دیجیتال شرکت کنید که به شما کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای پیشرفت در مسیر شغلی خود را کسب کنید. یا ممکن است در کلاس‌های هنر یا سفالگری ثبت‌نام کنید که به شما کمک می‌کند مهارت‌هایی را در زمینه‌های کاملاً متفاوت زندگی خود به دست آورید.

بهبود روابط شخصی و حرفه‌ای. یکی دیگر از مزایای توسعه فردی، بهبود روابط شخصی و حرفه‌ای است. این حوزه زمانی شکوفا می‌شود که در رشد شخصی خود، به‌ویژه در جنبه‌های عاطفی و اجتماعی، سرمایه‌گذاری کنید.

۱۱ مهارت توسعه فردی برای کارکردن روی آن‌ها

اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، در نظر بگیرید با یک مربی کار کنید. کوچینگ شخصی می‌تواند به‌عنوان راهنمای شما در مسیر خودشکوفایی عمل کند.

مربی شما به‌صورت تک‌به‌تک با شما کار خواهد کرد تا به شناسایی مهارت‌های کلیدی برای کارکردن بر اساس تجربه شخصی شما کمک کند. می‌توانید با انجام ارزیابی جامع فردی شروع کنید تا نقاط قوت و فرصت‌های بهبود خود را ارزیابی کنید.

ما برخی از حوزه‌های رایج خودسازی و توسعه فردی را شناسایی کرده‌ایم که ممکن است بخواهید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید:

  • ارتباطات و مهارت‌های بین‌فردی
  • حل مسئله
  • چابکی شناختی و انطباق‌پذیری
  • همدلی با خود، مراقبت از خود و بازتاب شخصی
  • تعارض و حل تعارض
  • مدیریت تغییر و عدم قطعیت
  • آینده‌نگری
  • مهارت‌های سازماندهی
  • ذهنیت رشد
  • کارگروهی و همکاری
  • خودآگاهی

6 گام برای توسعۀ یک برنامه رشد شخصی

مانند هر هدف دیگری، تدوین یک برنامه بسیار مهم است. با ساختارمند کردن برنامه رشد شخصی خود، احتمال دستیابی به اهداف خود را افزایش می‌دهید.

1. شناسایی حوزه‌هایی که می‌خواهید بهبود دهید

این اولین قدم احتمالاً نیازمند کمی کار درونی است. لحظه‌ای به این فکر کنید که در حال حاضر کجا هستید. نقاط قوت شما چیست؟ می‌خواهید روی چه حوزه‌هایی تمرکز کنید؟ چه رشد و توسعه‌ای را برای خود می‌خواهید؟

اگر ارزیابی جامع فردی را انجام داده‌اید، این می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مفید عمل کند. پس از اینکه به اهداف شخصی خود فکر کردید، حوزه‌هایی را که می‌خواهید در آن‌ها بهبود یابید، شناسایی کنید.

2. همکاری با یک مربی یا مشاور برای ساختن یک برنامه

حتی اگر برنامۀ توسعه فردی خودتان باشد، نیازی نیست تنها کار کنید. از سیستم‌های حمایتی مانند مربیان یا مشاوران کمک بگیرید تا به شما در ساختن یک برنامه کمک کنند. با داشتن ساختار مناسب (و بازخورد در طول مسیر)، برای اجرای برنامه مجهزتر خواهید شد.

3. ساختاردهی به اهداف رشد شخصی خود

به یک روتین پایبند باشید و بر ثبات تمرکز کنید. برنامۀ روزانهٔ خود را بررسی کنید و سعی کنید راه‌هایی برای ایجاد عادات جدید یا ترکیب عادات جدید با عادات موجود پیدا کنید.

در طول سال گذشته، تصمیم گرفتم تمرینات قدرتی را به برنامه ورزشی‌ام اضافه کنم. مشکل این بود که من اصلاً از وزنه استفاده نمی‌کردم. تصمیم گرفتم یک زیرانداز یوگا با وزنه‌ها کنار کفش‌های ورزشی‌ام بگذارم. هر بار که می‌خواهم بدوم، وزنه‌هایی که کنار کفش‌هایم قرار دارند، یادم می‌اندازند که قبل از دویدن، ۵ دقیقه تمرین سریع با دمبل‌ها انجام دهم.

4. پیدا کردن دوستی همراه

گاهی اوقات، داشتن کسی که شما را پاسخگو بداند، همه چیز را تغییر می‌دهد. اگر شما و دوستتان هر دو قصد و هدفی را تعیین کرده‌اید، راه‌هایی را در نظر بگیرید که بتوانید یکدیگر را حمایت کنید.

5. صادق و آگاه از پیشرفت خود باشید

برنامۀ توسعه فردی شما نیازمند صداقت است. در مورد رشد و پیشرفت خود صادق باشید. این کار همچنین به سطحی از خودآگاهی نیاز دارد. می‌توانید از دوستان، خانواده و همکاران بازخورد بگیرید تا به شما در کسب بینش در مورد پیشرفتتان در اهداف نیز کمک کند.

6. ادغام توسعه فردی در برنامۀ آمادگی ذهنی

توسعه فردی چگونه در برنامۀ آمادگی ذهنی شما نقش دارد؟ راه‌های همکاری با مربی خود را برای ایجاد جنبه‌های توسعه شخصی در تناسب اندیشه کلی خود در نظر بگیرید.

چگونه توسعۀ شخصی‌سازی شده می‌تواند کمک کند؟

توسعه فردی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد: شخصی است.

هر انسانی متفاوت است. اگر جامعۀ ما راز توسعۀ فردی را کشف کرده بود، هر کتاب خودیاری به همه کمک می‌کرد. یا هر فرایند یادگیری برای همۀ دانش‌آموزان مفید بود.

اما ما از تجربیات زندگی خود می‌دانیم که هیچ راه‌حل یکسانی برای هیچ‌چیزی در مورد طبیعت انسان وجود ندارد.

تکیه بر پشتیبانی شخصی مانند مربیگری برای کمک به ساخت یک برنامۀ سفارشی که برای شما کار می‌کند، مهم است. شما نیازها، نقاط قوت، فرصت‌ها و مهارت‌های یکسانی با همسایه‌تان ندارید. پس چرا برنامۀ توسعۀ فردی شما باید یکسان باشد؟

خود را به خروج از منطقۀ امنتان وادار کنید. با انجام این کار، در مسیر رسیدن به پتانسیل کامل خود خواهید بود.

درحالی‌که خودشکوفایی و کار درونی یک فرایند مادام‌العمر است، اهداف توسعۀ فرردی شما نباید دلهره‌آور باشد. از چیزهای کوچک شروع کنید – مانند ایجاد یک مهارت جدید یا حتی سرمایه‌گذاری در تعادل بین کار و زندگی. با انجام این کار، خود را برای موفقیت در همۀ زمینه‌های زندگی آماده می‌کنید.

اگر آماده ایجاد تغییر برای بهبود کیفیت زندگی خود هستید، در نظر بگیرید که چگونه مربیگری توسعه شخصی و حرفه‌ای می‌تواند کمک کند.

منبع: BetterUp

AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *