اکثر ما احتمالا دوست داریم کمی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم. احساسی از اطمینان به توانایی ها، ویژگی ها و قضاوت هایمان؟ به ما بپیوندید! انجمن روانشناسی آمریکا اعتماد به نفس را به عنوان «باور به توانایی فرد برای برآورده کردن موفقیت آمیز ملزومات یک وظیفه» تعریف می کند.

اعتماد به نفس می تواند به دو صورت معنا شود: یک حس کلی به توانایی کنترل زندگی خود، یا اینکه در موقعیت های خاص احساس اطمینان کنیم. برای مثال، ممکن است شما در زمینه کاری خاصی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما در زمینه های دیگر احساس اعتماد به نفس کمتری کنید. تحقیقات نشان می دهد که اعتماد به نفس برای سلامت و رفاه روانی ما اهمیت زیادی دارد.

اما پرورش و حفظ اعتماد به نفس کار ساده ای نیست و با هر شکست یا اشتباهی به راحتی از دست می رود. به همین دلیل است که تلاش فعالانه برای تقویت اعتماد به نفس بسیار مهم است، چیزی است که باید دائما آن را حفظ کنید. شاید کمی کلیشه ای به نظر برسد، اما شما باید به خودتان ایمان داشته باشید!

هانا اوونز، مددکار اجتماعی دارای مجوز، توضیح می دهد: «شکی که با زیر سوال بردن خودتان همراه است، هم پیامدهای درونی و هم بیرونی دارد. اعتماد به نفس نه تنها بر شما و احساس شما نسبت به خودتان تأثیر می‌گذارد، بلکه به دیگران نیز این پیام را می رساند که شما قابل اعتماد و توانمند هستید – که هم در اجتماع و هم در محل کار می تواند مفید باشد.»

راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس در سطح مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای موفق‌تر شوید. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد با اعتماد به نفس بالاتر، در زمینۀ تحصیلی نیز عملکرد بهتری دارند. علاوه بر این، میزان اعتماد به نفس شما بر نحوه‌ی معرفی خودتان به دیگران نیز تأثیر می‌گذارد.

خبر خوب این است که راه‌های مختلفی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد. چه در زمینه‌ی خاصی احساس کمبود اعتماد به نفس کنید و چه به طور کلی در این زمینه مشکل داشته باشید، این ۹ نکته می‌توانند به شما در افزایش اعتماد به نفس کمک کنند.

دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید

آیا خودتان را از نظر ظاهری با افرادی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید مقایسه می‌کنید؟ شاید هم حقوق خود را با درآمد دوستتان مقایسه می‌کنید. «نظریه مقایسه اجتماعی» توضیح می‌دهد که مقایسه کردن امری طبیعی است. اما بعید است به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

در سال 2018 مطالعه‌ای در نشریه «تفاوت‌های فردی و شخصیتی» منتشر شد، این مقاله، ارتباط مستقیمی بین حسادت و احساس ما نسبت به خودمان پیدا کرد. به طور خاص، محققان اشاره کردند که افراد با مقایسه خود با دیگران، احساس حسادت می‌کنند. و هر چه حسادت بیشتری داشته باشند، نسبت به خودشان احساس بدتری پیدا می‌کنند.

وقتی متوجه شدید در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستید، چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببرید؟ اول از همه، به خودتان یادآوری کنید که این کار کمکی نمی‌کند. هر کسی مسیر خودش را طی می‌کند و زندگی یک رقابت نیست.

اگر نسبت به زندگی شخص دیگری احساس حسادت می‌کنید، به یاد آوردن نقاط قوت و موفقیت‌های خودتان نیز مفید است. برای اینکه بهتر به یاد بیاورید در چه بخش‌هایی از زندگی خوش‌شانس بوده‌اید، یک دفترچه‌ی قدردانی داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا به جای تمرکز روی زندگی دیگران، روی زندگی خودتان تمرکز کنید.

اوونز می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی به طور ویژه‌ای در این زمینه مخرب هستند. آن‌ها عملا به عنوان سیستمی برای تشویق مقایسه کردن طراحی شده‌اند. اما به خاطر داشته باشید که مردم معمولا تنها بهترین و بدترین تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا از پیروزی‌های روزمره‌تان لذت ببرید و در نتیجه، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.»

خودتان را با افراد مثبت احاطه کنید

لحظه‌ای به این فکر کنید که دوستانتان چه حسی در شما ایجاد می‌کنند. آن‌ها روحیه‌ی شما را بالا می‌برند یا پایین می‌آورند؟ دائما شما را قضاوت می‌کنند یا شما را همان‌طور که هستید می‌پذیرند؟

افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید می‌توانند روی افکار و نگرش شما نسبت به خودتان تأثیر بگذارند، شاید بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید. بنابراین، به این موضوع توجه کنید که دیگران چه حسی در شما ایجاد می‌کنند. اگر بعد از معاشرت با فرد خاصی در مورد خودتان احساس بدی پیدا می‌کنید، شاید وقت خداحافظی با او فرا رسیده باشد.

در عوض، خودتان را با افرادی احاطه کنید که شما را دوست دارند و بهترین‌ها را برایتان می‌خواهند. به دنبال افرادی باشید که مثبت‌اندیش هستند و می‌توانند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کنند. اعتماد به نفس و نگرش مثبت با هم ارتباط مستقیم دارند.

به بدنتان اهمیت دهید.

این نکته در مورد چگونگی افزایش اعتماد به نفس بر این ایده استوار است که اگر با بدنتان به درستی برخورد نکنید، احساس خوبی نسبت به خودتان نخواهید داشت.  زمانی که از خودتان مراقبت می کنید، می دانید که کار مثبتی برای ذهن، بدن و روح خود انجام می دهید – و در نتیجه به طور طبیعی اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

در اینجا چند مورد از روش های مراقبت از خود که با سطوح بالاتر اعتماد به نفس مرتبط هستند آورده شده است.

رژیم غذایی

تغذیۀ سالم  مزایای زیادی به همراه دارد، از جمله افزایش سطح اعتماد به نفس و عزت نفس.  وقتی بدن خود را با غذاهای سرشار از مواد مغذی تغذیه می کنید، احساس سالم تر، قوی تر و پرانرژی تری خواهید داشت که می تواند منجر به احساس بهتر نسبت به خودتان شود.

ورزش:

تحقیقات به طور مداوم نشان می‌دهند که ورزش‌های فیزیکی باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شوند. برای مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که فعالیت بدنی منظم، تصور بدنی شرکت‌کنندگان را بهبود بخشیده است. و زمانی که تصور بدنی آن‌ها بهتر شد، احساس اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

مدیتیشن:

مدیتیشن فراتر از یک تمرین آرامش‌بخش، می‌تواند از راه‌های مختلفی به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. اول اینکه به شما کمک می‌کند تا خودتان را بشناسید و بپذیرید. مدیتیشن همچنین به شما می‌آموزد که گفتگوی منفی درونی را متوقف کنید و از جریانات ذهنی بیهوده‌ای که با اعتماد به نفس شما تداخل دارند، جدا شوید.  

خواب:

کمبود خواب می‌تواند بر احساسات شما تأثیر بگذارد. برعکس، خواب با کیفیت بالا با ویژگی‌های مثبت شخصیتی از جمله خوش‌بینی و عزت نفس مرتبط است.

اهمیت دادن به خود برای داشتن اعتماد به نفس ضروری است. مطمئن شوید که برای احساس خوب نسبت به خود و توانایی‌هایتان، نیازهایتان را برآورده می‌کنید.

اوونز توضیح می‌دهد: «مراقبت از بدن فقط به معنای زیبا به نظر رسیدن نیست. زمانی که خودتان و مراقبت از خود را در اولویت قرار می‌دهید، این پیام را به دنیا مخابره می‌کنید که برای خودتان ارزش قائل هستید – و همین موضوع دیگران را متقاعد می‌کند که آن‌ها هم باید به شما احترام بگذارند.»

 با خودتان مهربان باشید

خود-شفقتی به معنای رفتار مهربانانه با خود در زمان اشتباه کردن، شکست خوردن یا تجربه کردن پسرفت است. این کار به شما کمک می کند تا از نظر احساسی انعطاف پذیرتر شوید و بهتر بتوانید با احساسات چالش برانگیز کنار بیایید و ارتباط خود را با خودتان و دیگران تقویت کنید.

اوونز توضیح می‌دهد: «مراقبت از بدن فقط به معنای زیبا به نظر رسیدن نیست. زمانی که خودتان و مراقبت از خود را در اولویت قرار می‌دهید، این پیام را به دنیا مخابره می‌کنید که برای خودتان ارزش قائل هستید – و همین موضوع دیگران را متقاعد می‌کند که آن‌ها هم باید به شما احترام بگذارند.»

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، خود-شفقتی را با اعتماد به نفس مرتبط می‌کند. بنابراین، دفعه بعد که در موقعیت چالش برانگیزی قرار گرفتید، به خاطر داشته باشید که نقص داشتن یا گاهی کم آوردن، بخشی از انسان بودن است. تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با مهربانی نسبت به خودتان از این تجربیات عبور کنید.

تمرین‌های خود-شفقتی برای افزایش شادی شما

گفتگوی درونی مثبت را تمرین کنید.

گفتگوی درونی منفی می‌تواند توانایی‌های شما را محدود کند و با متقاعد کردن ناخودآگاهتان به اینکه «نمی‌توانید» از پس چیزی بربیایید یا اینکه «خیلی سخت» است و «حتی نباید تلاش کنید»، اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. از طرف دیگر، گفتگوی درونیِ خوش‌بینانه می‌تواند خود-مهربانی را تقویت کند و به شما کمک کند تا بر تردید به خود غلبه کرده و چالش‌های جدیدی را بپذیرید.

دفعه بعد که به این فکر افتادید که حق ندارید در جلسه‌ای صحبت کنید یا اینکه برای ورزش کردن خیلی بی‌تحرک هستید، به خودتان یادآوری کنید که همیشه افکارتان دقیق نیستند. سپس راهی پیدا کنید تا آن افکار را به گفتگوی درونی مثبت‌تری تبدیل کنید.

در اینجا چند نمونه از روش‌های به چالش کشیدن گفتگوی درونی منفی و بازآرایی افکار به سمت تفکر مثبت‌تر آورده شده است که می‌تواند در مسیر افزایش اعتماد به نفس به شما کمک کند:

  • «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم» یا «این غیرممکن است» تبدیل می‌شود به «من می‌توانم این کار را انجام دهم» یا «فقط باید تلاش کنم.»
  • «هیچ کاری را نمی‌توانم درست انجام دهم» تبدیل می‌شود به «دفعه بعد می‌توانم بهتر عمل کنم» یا «حداقل چیزی یاد گرفتم.»
  • «از صحبت کردن در جمع متنفرم» تبدیل می‌شود به «از صحبت کردن در جمع خوشم نمی‌آید» و «همه نقاط قوت و ضعف‌هایی دارند.»

 با ترس‌هایتان روبرو شوید

کارها را به تعویق نیاندازید تا زمانی که احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید، مثل درخواست قرار عاشقانه یا درخواست ارتقای شغلی. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش اعتماد به نفس در این موقعیت‌ها، مواجهه‌ی مستقیم با ترس‌هایتان است.

اگر به دلیل کمبود اعتماد به نفس از برخی چیزها می‌ترسید، تمرین کنید تا با آن ترس‌ها روبرو شوید. اگر نگران هستید که خودتان را خجالت‌زده کنید یا فکر می‌کنید قرار است همه چیز را خراب کنید، باز هم تلاش کنید. کمی تردید به خود حتی می‌تواند به بهبود عملکردتان کمک کند. به خودتان بگویید که این فقط یک آزمایش است و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

شاید متوجه شوید که کمی مضطرب بودن یا اشتباه کردن چندان هم که فکر می‌کردید بد نیست. و هر بار که به جلو حرکت می‌کنید، اعتماد به نفس بیشتری به خودتان پیدا می‌کنید. در نهایت، این می‌تواند به شما کمک کند تا از ریسک‌پذیری‌هایی که منجر به عواقب منفی بزرگی می‌شوند، اجتناب کنید.

اوونز می‌گوید: «البته که گفتن این موضوع از انجام دادنش راحت‌تر است، اما حتی پیروزی‌های کوچک هم می‌توانند کمک‌کننده باشند. این را به عنوان نوعی درمان مواجهه در نظر بگیرید – حتی پیشرفت اندک، باز هم پیشرفت است!»

 کارهایی را انجام دهید که در آن‌ها مهارت دارید

وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که در آن‌ها مهارت دارید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اعتماد به نفس شما شروع به افزایش می‌کند. نقاط قوت شما حتی قوی‌تر می‌شوند که به تقویت باور به خودتان کمک می‌کند. این رویکرد مزیت دیگری نیز دارد: می‌تواند میزان رضایت شما از زندگی را افزایش دهد.

یک مطالعه نشان داد که اعتقاد به توانایی خود برای تقویت نقاط قوت شخصی، با میزان رضایت از زندگی ارتباط متوسطی دارد. این کار با شناسایی آن نقاط قوت شروع می‌شود. سپس تلاش کنید تا با مشغولیت منظم با آن‌ها، آن‌ها را قوی‌تر کنید.

برای مثال، اگر در یک ورزش خاص مهارت دارید، سعی کنید حداقل هفته‌ای یک بار تمرین کنید یا آن را انجام دهید. اگر در یک کار خاص در محل کار مهارت دارید، سعی کنید آن کار را بیشتر انجام دهید. تقویت نقاط قوت شما همچنین می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

7 نکته برای یافتن هدف در زندگی

بدانید چه زمانی باید نه بگویید

در حالی که انجام کارهایی که در آن‌ها مهارت دارید می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند، به همان اندازه مهم است که موقعیت‌هایی را که باعث کاهش شدید اعتماد به نفس شما می‌شوند، تشخیص دهید. شاید متوجه شوید که هر بار در فعالیت خاصی شرکت می‌کنید، به جای اینکه احساس بهتری داشته باشید، احساس بدتری نسبت به خودتان پیدا می‌کنید.

رد کردن فعالیت‌هایی که باعث کاهش اعتماد به نفس شما می‌شود، اشکالی ندارد. مطمئناً نمی‌خواهید از انجام هر کاری که شما را آزار می‌دهد اجتناب کنید، زیرا ناراحتی اغلب بخشی از فرآیند رشد شخصی است. در عین حال، هیچ اشکالی ندارد که مرزهای خود را بشناسید و به آن‌ها پایبند باشید.

تعیین مرزهای اجتماعی و عاطفی به شما امکان می‌دهد از نظر روانی احساس امنیت بیشتری داشته باشید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا احساس کنترل بیشتری داشته باشید. اعتماد به نفس تا حدی احساس کنترل بر زندگی را شامل می‌شود. مرزها به ایجاد این حس کنترل کمک می‌کنند.

دفعه بعد که کسی پیشنهاد انجام کاری را داد که می‌دانید باعث کاهش اعتماد به نفس شما می‌شود، محترمانه رد کنید. لازم نیست برای همیشه از آن فعالیت اجتناب کنید. هنگامی که یاد گرفتید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ممکن است احساس کنید به اندازۀ کافی قوی هستید که دوباره آن را امتحان کنید – بدون اینکه به اعتماد به نفسی که به خودتان دارید، آسیب بزنید.

اهداف واقع بینانه تعیین کنید

رسیدن به اهداف اغلب شامل چندین بار شکست خوردن است تا زمانی که بفهمید چه چیزی جواب می‌دهد. این موضوع می‌تواند باعث شود که تعجب کنید آیا توانایی رسیدن به موفقیت را دارید یا خیر. همچنین ممکن است باعث شود در مورد اینکه چگونه در عین حال که به رویاهایتان می‌رسید، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، سوال کنید. راز این موضوع در تعیین اهداف واقع‌بینانه است.

مشخص شده است که تعیین اهداف بلندپروازانه و عدم دستیابی به آن‌ها، به سطح اعتماد به نفس آسیب می‌زند. از طرف دیگر، اهداف واقع‌بینانه قابل دستیابی هستند. و هر چه بیشتر به اهداف خود برسید، اعتماد به نفس شما نسبت به خود و توانایی‌هایتان بیشتر می‌شود.

برای تعیین اهداف واقع بینانه، آنچه می‌خواهید به دست آورید را یادداشت کنید. سپس از خود بپرسید که چه شانسی برای دستیابی به آن دارید. (صادق باشید!) اگر پاسخ بسیار کم یا اصلا نباشد، ممکن است هدف کمی دست‌نیافتنی باشد. آن را کمی پایین بیاورید تا واقع‌بینانه‌تر و قابل دستیابی‌تر شود.

این ممکن است نیاز به کمی تحقیق از طرف شما داشته باشد. به عنوان مثال، اگر هدف شما کاهش وزن است، کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش وزن سالم و بلندمدت، نیم تا دو یک کیلو در هفته وزن کم کنید. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا با توجه به این دستورالعمل، هدفی تعیین کنید و با رسیدن به آن، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

اعتماد به نفس در مقابل احساس ناامنی

هنگام یادگیری نحوه‌ی افزایش اعتماد به نفس، درک تفاوت‌های فرد با اعتماد به نفس بالا نسبت به کسی که احساس ناامنی بیشتری دارد، می‌تواند مفید باشد. در اینجا تنها به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

افراد با اعتماد به نفس:

  • خوش‌بین هستند.
  • ریسک‌پذیرند.
  • به خودشان می‌خندند.
  • قاطع هستند.
  • همیشه در حال یادگیری و رشد هستند.
  • اشتباهات خود را می‌پذیرند.
  • مسئولیت کارهایشان را بر عهده می‌گیرند.
  • از موفقیت‌های دیگران خوشحال می‌شوند.
  • ذهن بازی دارند.

افراد با احساس ناامنی:

  • دیگران را قضاوت می‌کنند و به آن‌ها حسادت می‌ورزند.
  • ذهن بسته‌ای دارند.
  • بدبین هستند.
  • از تغییر می‌ترسند.
  • عیب‌های خود را پنهان می‌کنند.
  • مردد هستند.
  • خود را همه‌چیزدان نشان می‌دهند.
  • بهانه می‌آورند.
  • دیگران را مقصر می‌دانند.

اعتماد به نفس بیشتر، فواید زیادی دارد

داشتن اعتماد به نفس به خودتان، حس فوق العاده ای به شما می‌دهد. با این حال، داشتن اعتماد به نفس می‌تواند مزایای بسیار دیگری را نیز در خانه، محل کار و روابط شما به ارمغان بیاورد. در اینجا نگاهی به برخی از تأثیرات مثبت یادگیری نحوه‌ی افزایش اعتماد به نفس می‌اندازیم:

  • عملکرد بهتر: به جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف نگرانی در مورد اینکه به اندازه کافی خوب نیستید بگذارید، می‌توانید انرژی خود را صرف تلاش‌هایتان کنید. در نهایت، با داشتن اعتماد به نفس بیشتر، عملکرد بهتری خواهید داشت.
  • روابط سالم‌تر: داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر می‌گذارد، بلکه به شما کمک می‌کند تا دیگران را بهتر درک کنید و دوست داشته باشید. همچنین به شما قدرت می‌دهد تا اگر آنچه می‌خواهید یا شایسته‌اش هستید را دریافت نمی‌کنید، از یک رابطه خارج شوید.
  • تمایل به امتحان چیزهای جدید: وقتی به خودتان ایمان دارید، بیشتر تمایل به امتحان چیزهای جدید دارید. چه برای ارتقاء شغلی درخواست دهید یا در یک کلاس آشپزی ثبت نام کنید، زمانی که به خود و توانایی‌هایتان اعتماد داشته باشید، بیرون رفتن از منطقه امن برایتان بسیار راحت‌تر خواهد بود.
  • مقاومت: ایمان به خود می‌تواند مقاومت یا توانایی شما را برای بازگشت از هر چالش یا سختی که در زندگی با آن روبرو می‌شوید، تقویت کند.

خلاصه

یادگیری نحوه‌ی افزایش اعتماد به نفس می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی روی زندگی شما داشته باشد.  علاوه به اینکه به شما کمک می‌کند تا نسبت به خود و توانایی‌هایتان احساس بهتری داشته باشید، اعتماد به نفس می‌تواند روابط شما را قوی‌تر کند و شما را در برابر استرس مقاوم‌تر سازد.

به خاطر داشته باشید

همه افراد کم و بیش با مشکلات مربوط به اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش اعتماد به نفس انجام دهید. در بسیاری از موارد، یادگیری نحوه‌ی رفتار با اعتماد به نفس، می‌تواند به شما کمک کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

اوونز می‌گوید: «این موضوع شبیه به این ضرب‌المثل است که عمل فیزیکی لبخند زدن می‌تواند مغز شما را فریب دهد تا احساس خوشبختی بیشتری داشته باشید.» «اگر حتی زمانی که احساس اعتماد به نفس ندارید، آن را نشان دهید، دیگران با شما طور دیگری رفتار می‌کنند، که باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود – و به همین ترتیب این چرخه ادامه می‌یابد.»

گاهی اوقات، اعتماد به نفس پایین نشانه‌ی یک مشکل سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب است. اگر اعتماد به نفس شما در کار، زندگی اجتماعی یا تحصیلتان اختلال ایجاد می‌کند، در نظر بگیرید که با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا این موضوع را بهتر درک کنید، درمان‌هایی را پیشنهاد دهد و با شما برای توسعه‌ی مهارت‌هایی برای تقویت اعتماد به نفس‌تان همکاری کند.

چگونه می‌توانید از نظر اجتماعی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید؟

اگر اعتماد به نفس شما در موقعیت‌های اجتماعی پایین است، سعی کنید دیدگاه خود را تغییر دهید. به جای اینکه به تعاملات گروهی به عنوان یک عامل استرس‌زا نگاه کنید، آن‌ها را به عنوان فرصتی برای تقویت اعتماد به نفس خود در نظر بگیرید. همراهی با کسی که به شما احساس اعتماد به نفس می‌دهد نیز می‌تواند خودباوری لازم برای احساس راحتی بیشتر در کنار گروه‌های مختلف را به شما القا کند.

ایجاد رویداد اجتماعی به خودی خود نیز ممکن است مفید باشد، زیرا می‌دانید که چه انتظاری باید داشته باشید و مقداری کنترل بر اوضاع دارید. اگر موقعیت‌های اجتماعی باعث اضطراب شدید و کاهش اعتماد به نفس شما می‌شود، صحبت با یک متخصص بهداشت روان می‌تواند کمک‌کننده باشد.

چگونه می‌توانید در یک رابطه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید؟

یک راه برای تقویت اعتماد به نفس در رابطه، شناختن ارزش‌های خودتان است. زمانی که ارزش‌هایی که برای دیگران به ارمغان می‌آورید را درک کنید، به شما کمک می‌کند تا نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید. همچنین، ماندن در زمان حال و نگرانی نداشتن در مورد گذشته یا آینده می‌تواند مفید باشد.

اگر کمبود اعتماد به نفس شما در روابط به دلیل ترس از طرد شدن است، به یاد داشته باشید که همه افراد با هم سازگار نیستند. همانطور که ممکن است شما برای آن‌ها مناسب نباشید، آن‌ها هم ممکن است برای شما مناسب نباشند – این مسئله‌ای شخصی نیست.

چگونه می‌توانید در محیط کار اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید؟

اگر کمبود اعتماد به نفس شما در محیط کار به نگرانی در مورد عملکردتان مرتبط است، به طور منظم با مافوق خود صحبت کنید تا ببینید اوضاع کارتان چگونه است. درمورد بخش‌هایی که می‌توانید در آن‌ها پیشرفت کنید، بازخورد بخواهید و سپس روی آن‌ها کار کنید تا نسبت به وظایف خود احساس اطمینان بیشتری داشته باشید.

همچنین در نظر گرفتن نقاط قوت خود در محل کار و انجام این فعالیت‌ها تا حد امکان، می‌تواند مفید باشد. اگر اشتباهی مرتکب شدید، آن را بپذیرید، از آن درس بگیرید و به کار خود ادامه دهید. هیچ کس کامل نیست، بنابراین نباید از خودتان چنین انتظاری داشته باشید.

چگونه می‌توانید نسبت به بدن خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید؟

اگر اعتماد به نفس شما به ظاهر فیزیکی‌تان گره خورده است، تقویت یک تصویر بدنی مثبت‌تر می‌تواند کمک کند. به جای اینکه روی بخش‌هایی از بدنتان که دوست ندارید تمرکز کنید، زمان بیشتری را صرف قدردانی از قسمت‌هایی کنید که از آن‌ها راضی هستید.

نکته‌ی دیگری برای اینکه چطور اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید، مقایسه‌ی بدنتان با بدن دیگران نیست. هیچ دو بدنی شبیه هم نیستند و هر کدام نقاط قوت خاص خود را دارد. به یاد داشته باشید که در این دنیا برای افراد با تمام فرم‌ها و اندازه‌ها جا وجود دارد. 

منبع: verywellmind

AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *