هرگاه افرادی را می‌بینیم که در شغل خود موفق هستند، طبیعی است که فرض کنیم آنها همیشه می‌دانستند کاری که انجام می‌دهند مسیر «درستی» برایشان بوده و آنها از انجام آن رضایت کامل دارند. اما این لزوماً همیشه صادق نیست. در یک همه‌پرسی حدود ۷۰٪ از افراد هر لحظه بدنبال فرصتی برای تغییر شغل هستند، و تنها ۱۴٪ از شغلی که دارند رضایت کامل داشته و مایل به ایجاد هیچ تغییری نیستند. 

مسیر شغلی معمول، رفتن به دانشگاه یا مدرسه‌ی فنّی، انتخاب یک حرفه و قدم گذاشتن در آن، از زمان فارغ التحصیلی تا پایان عمر، دیگر منسوخ شده است. قبلاً انتخاب طبیعی بدین صورت بود اما حالا زمانه عوض شده است.

امروزه تقریباً نیمی از جمعیت ایالات متحده کمی پیش از چهل‌سالگی شغل خود را عوض می‌کنند! علاوه بر آن، هر فرد بطور معمول تا سن بیست‌وچهارسالگی حدوداً نیمی از شغل‌هایی را که تا پایان عمر خواهد داشت، تجربه کرده است.

آیا نمی‌دانید باید با زندگی‌تان چکار کنید؟ شما در این مسیر تنها نیستید و بیشتر مردم در برهه‌ای زا زندگی خود چنین احساسی را تجربه کرده‌اند. در ادامه به روش‌های دریافت کمک برای پیدا کردن مسیر زندگی خواهیم پرداخت.

دریابید که کجای زندگی قرار دارید

پیش از آنکه بدانید کجا باید بروید، باید بدانید که دقیقاً کجا هستید. مهمتر از آن، باید بفهمید که چه چیزهایی را در مورد زندگی فعلی خود دوست دارید یا ندارید، این به شما کمک خواهد کرد تا مسیری را که می‌تواند به شغل آینده‌تان منتهی شود بیابید.

اگر مدت زمان زیادی را در میان مردم می‌گذرانید، آیا [از این امر] احساس شادی و رضایت دارید؟ یا باعث می‌شود احساس خستگی و خفقان کنید و بخواهید زمان بیشتری را به تنهایی اختصاص دهید؟ از سوی دیگر، اگر بیشتر زمانتان را در تنهایی می‌گذرانید، آیا احساسا رضایت و آرامش دارید یا مدام در آرزوی تعاملات اجتماعی بیشتری هستید؟

به شیوه‌ی گذران روزهایتان، و فعالیت‌هایی که برایتان لذت‌بخش هستند، بیشتر دقت کنید. یافتن بخش‌هایی از زندگی‌تان که به آنها علاقه‌ای ندارید نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. همچنین درمورد چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهند فکر کنید: آیا می‌خواهید تاثیر مثبتی روی جامعه داشته باشید یا چنین چیزی در شاد بودن شما دخیل نیست؟ آیا می‌خواهید درآمد بالایی داشته باشید یا برایتان اهمیتی ندارد؟ زمانی را صرف فکر کردن به این پرسش‌ها بکنید، جورنال نویسی می‌تواند در مرتب کردن افکار و احساساتتان مفید واقع شود.

استعدادهایتان را لیست کنی

اگر ما روی استعدادها و نقاط قوت ذاتی‌مان سرمایه‌گذاری کنیم، شغل مناسب به خودی خود به سراغمان خواهد آمد و راحت و بی‌دردسر خواهد نمود. اگر تصمیم بگیریم که مخالف این عمل کنیم، برای مثال اگر در ریاضی بد هستید حسابدار شوید یا اگر از گفتگو خوشتان نمی‌آید فروشنده شوید، احتمال دارد گرفتار شویم.

همه‌ی ما استعدادهایی داریم اما همه‌ی ما همیشه از آنها آگاه نیستیم. برای مثال، اگر صحبت کردن با غریبه‌ها برایتان مثل آب خوردن است ممکن است فکر کنید که دیگران هم چنین هستند- اما اصلاً چنین چیزی نیست. برخی افراد از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند و ممکن است صحبت کردن با غریبه‌ها برایشان با اضطراب همراه باشد. احتمالا بخش بزرگی از شخصیت شما متاثر از استعدادهای فردی شما باشد.

اگر در یافتن استعدادهایتان دچار مشکل شده‌اید، از دوستان و عزیزانتان پرسش کنید. شاید خودتان فکر کنید که از خط‌خطی کردن کاغذ خوشتان می‌آید درحالی که دوست نزدیکتان شما را نقاشی مستعد می‌بیند. از اطرافیانتان کمک بخواهید تا بیابید در چه کارهایی بطور ذاتی خوب هستید، و بهتر است نظراتی را که می‌شنوید باور کنید حتی اگر خودتان هرگز به آنها به چشم توانایی یا استعداد نگاه نکرده‌اید.

دریابید که چگونه بهترین عملکرد را دارید

مشاغل به لحاظ فرایند کار بی‌اندازه با هم متفاوتند. در برخی از آنها باید با مشتری روبرو شوید و تمام روز با دیگران تعامل داشته باشید؛ برخی مشاغل به شکل دورکاری هستند که جلسه‌های آنلاین کمی برگزار می‌کنند یا اصلاً نیاز به جلسه ندارند. برخی از کارها تمام وقتند از شنبه تا پنجشنبه هرروز یک شیفت کامل صبح تا عصر دارند؛ برخی دیگر شب‌کاری یا شیفت روز تعطیل هم دارند، یا حجم کار را در شیفت‌های کوتاه‌تر می‌گنجانند. مشاغل می‌توانند پروژه‌محور باشند، ماند صنعت فیلمسازی، یا قراردادهای ثابت طولانی مدت داشته باشند،‌مثل کارمندی در شرکت‌های بزرگ.

محیط‌های کاری، مدت کار و شیوه‌های موجود مختلف را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که چه چیزی شما را هیجان‌زده می‌کند. خودتان را تصور کنید و به این فکر کنید که دوست دارید چه کاری انجام دهید، برای مثال آیا از کار یدی لذت می‌برید یا دوست دارید از مغزتان کار بکشید. کلید پیدا کردن کاری که شما را کارمند شادی می‌کند، درک جایگاه‌تان در فرهنگ آن شغل است. جورنال نوشتن در این مرحله نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد و احساساتتان را برایتان واضح‌تر کند.

با اشخاصی که از شغلشان لذت می‌برند صحبت کنید

سراغ هر کسی که می‌شناسید و می‌دانید از شغلش لذت می‌برد بروید و از آنها بخواهید شما ار راهنمایی کنند. اگر موافقت کردند، درمورد شغلشان از آنها پرسش کنید. چطور این حرفه را پیدا کردند؟ چطور فهمیدند که این مسیر شغلی مناسب آنهاست؟ چه چیزی درمورد این شغل باعث می‌شود احساس رضایت کنند؟ شغلشان بطور کلی چه تاثیری در شاد بودن آنها در زندگی دارد؟

زمانی که به پاسخ پرسش‌هایتان رسیدید، آنها را بررسی کنید و ببینید شما نسبت به آنها چه احساسی دارید. هر واکنش درونی به این پاسخ‌ها معنایی دارد؛ شاید صحبت کردن شخصی درمورد چیزی نظرتان را جلب کرد، شاید هم توی دلتان گفتید «نمی‌فهمم چطوری می‌شه یکی از همچین شغلی لذت ببره!»

درمورد دوره‌های آموزشی و تحصیلی تحقیق کنید

زمانی که به درکی از استعدادهایتان، کارهایی که در آنها بهتر هستید و شیوه‌های مختلف دیگران برای ورود به یک حرفه رسیدید، درمورد اینکه مسیرهای شغلی مختلف چه چیزهایی را در پی خواهند داشت تحقیق کنید.

وضعیت مالی شما ممکن است در این زمان اهمیت پیدا کند، و شاید با خود فکر کنید چاره‌ای جز انتخاب کم‌خرج‌ترین مسیر ممکن ندارید. خوشبختانه همیشه اینطور نیست. روش‌های زیادی برای تامین مخارج تحصیل وجود دارند (که وام دانشجویی جز آن نیست)؛ این روش‌ها شامل وام‌های بانکی و وام‌های فدرال تقسیط شهریه هستند. همچنین ممکن است در شغلی که انتخاب می‌کنید و یا برای گروه‌های بخصوصی از افراد گزینه‌های رفاهی دیگری موجود باشند.

همچنین زمان مورد نیاز برای گذراندن هر دوره را در نظر بگیرید و درمورد مدت زمانی که می‌توانید به آموزش دیدن برای ورود به شغلی جدید اختصاص دهید واقع‌بین باشید. در اینجا هم حرف دلتان می‌تواند به شما کمک کند. بهتر است برای چندین سال تحصیل در حوزه‌ی یک توانایی بخصوص هیجان‌زده باشید، تا احساس کنید کسالت‌بار و خسته‌کننده است.

چیزهای جدید را امتحان کنید

بهترین زمان در زندگی برا  امتحان کردن چیزهای جدید همین زمان است. هر شغلی که نظرتان را جلب کرده است ممکن است شرایط صحبت کردن با یکی از افراد در آن حوزه را فراهم کند، به شما این امکان را بدهد تا یک روز شاهد پروسه‌ی کار باشید و یا چند ساعتی را در محیط شغلی سپری کنید.

دانشکده‌ها و مدارس فنی‌حرفه‌ای محل زندگی‌تان بهترین منبع کسب اطلاعات هستند چرا که می‌توانند با شما درمورد گزینه‌هایی که دارید صحبت کنند و حتی مشاغلی را که ممکن است به آنها علاقه داشته باشید به شما معرفی کنند. با فرصت گذراندن چند ساعت یا یک روز در محیط مرتبط، درک عمیق‌تری نسبت به شغلی که می‌خواهید اختیار کنید به دست خواهید آورد.

اگر احساس سردرگمی دارید، نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید یا نیاز به کمک حرفه‌ای دارید، مشاور شغلی می‌تواند پاسخ مشکل شما باشد. شغل این افراد این است که به شما در پیدا کردن مسیر شغلی مناسب کمک کنند و اطلاعات جامعی درمورد گام‌های اولیه برای آغاز به کار در هر حیطه‌ای دارند. مشاوران را می‌توانید در دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس فنی‌حرفه‌ای پیدا کنید.

سخن آخر

اینکه ندانید می‌خواهید با زندگی‌تان چکار کنید می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. بهتر است بدانید که این احساس کاملاً عادی‌ست و همه‌ی افراد در جایی از زندگی آن را تجربه کرده‌اند، و شما گزینه‌های بیشماری پیش روی خود دارید. اگر درمورد این موضوع دچار اضطراب شده‌اید، یافتن روش‌های درمان مناسب برای اضطراب می‌توانند به شما کمک کنند احساس آرامش بیشتری داشته باشید و بتوانید در مسیری که می‌خواهید قدم بگذارید.

منبع: verywellmind

AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *