کتاب موسی و یکتاپرستی
Moses and Monotheism
۱۲۵,۰۰۰ تومان
ناموجود
انتشار میلادی | 1939 |
---|---|
انتشار شمسی | 1400 |
شابک | 9786007436721 |
نوع جلد | شومیز |
قطع | رقعی |
تعداد صفحه | 176 |
سری چاپ | 7 |
Array
Moses and Monotheism
۱۲۵,۰۰۰ تومان
ناموجود
انتشار میلادی | 1939 |
---|---|
انتشار شمسی | 1400 |
شابک | 9786007436721 |
نوع جلد | شومیز |
قطع | رقعی |
تعداد صفحه | 176 |
سری چاپ | 7 |
Array
موسی و یکتاپرستی نوشتهی زیگموند فروید، اثری بحثبرانگیز است که روانکاوی، تاریخ و دین را در هم میآمیزد. فروید در این کتاب، نظریهی روانکاوانهی خود را در مورد خاستگاه یکتاپرستی یهود به کار میگیرد؛ او سپس تفسیری جسورانه و غیرمتعارف از موسی(شخصیت کتاب مقدس)، در اختیار خوانندگان قرار میدهد. فروید به پیچیدگیهای هویت، نظامهای اعتقادی و زیربنای روانشناختی سنتهای دینی اشاره میکند؛ در واقع کتاب تلفیقی از علایق فروید به دین، فرهنگ و روان انسان است که همین امر، آن را به اثری قابل توجه برای علاقهمندان به تلاقی این حوزه ها تبدیل کرده است. این کتاب نه تنها گواهی بر جسارت فکری فروید است، بلکه دعوتی است از خوانندگان که در مبانی ایمان و فرهنگ، از دریچهای روانکاوانه بنگرند.
کتاب موسی و یکتاپرستی، یکی از جنجالبرانگیزترین کتابهای زیگموند فروید به شمار میرود. او در این کتاب، گامی بلندپروازانه برای بیان نظریهی روانکاوی در خاستگاه دین یهود و شخصیت موسی برمیدارد. این کتاب به سه مقاله تقسیم شده است که هر کدام از مقالات، جنبههای مختلف هویت موسی و توسعهی یکتاپرستی را مورد بررسی قرار میدهد. در حقیقت این مقالات، قسمتی از کارهای فروید در ارتباط با تئوری روانکاوی، با هدف ارائهی فرضیاتی در خصوص رخدادهای تاریخی به شمار میرود.
مقالهی اول، به فرضیهی بحثبرانگیز فروید اشاره میکند؛ اینکه موسی عبری نبود، بلکه مصری بود. فروید حدس میزند که موسی پیرو دین توحیدی فرعون آخناتون بود و بعدها این عقاید را به بنیاسرائیل رسانید. این فرضیه، گزارشهای سنتی کتاب مقدس را به چالش میکشد و نشان میدهد که یکتاپرستی یهودی، منشأ مصری دارد.
فروید در مقالهی دوم از کتاب موسی و یکتاپرستی، به مفاهیم روانشناختی نظریهی خود نزدیک میشود. او مقاومتی را که از خوانندگانش پیشبینی میکند مورد بررسی قرار میدهد و آن را به سرکوبی که در موارد روانشناختی فردی مشاهده میشود تشبیه میکند. فروید معتقد است که حافظهی جمعی قوم یهود، مانند خاطرههای یک فرد، ممکن است تحت فرآیند سرکوب قرار گرفته باشد و خاطرات تاریخی آنها را تغییر دهد.
مقالهی سوم شاید پیچیدهترین بخش باشد؛ در این قسمت، فروید این نظریه را بازگو میکند که توحید شدید موسی، باعث درگیری داخلی بین بنیاسرائیل شد و به قتل موسی منجر شد. فروید معتقد است که گناه ناشی از این عمل، سرکوب شد و در نهایت در مناسک مذهبی سختگیرانهی یهودیت آشکار شد. او باور دارد که بازگشت به توحید تحت رهبری جدید، که در شکل موسی نشان داده شده است، تلاشی برای کفارهی این جنایت اولیه بود.
در سراسر کتاب، استدلالهای فروید بر پایهی حدس و گمان است و به شدت بر تفاسیر او از متون کتاب مقدس و نظریهی روانکاوی تکیه دارد. با وجود ماهیت حدسی این نظریهها، کتاب موسی و یکتاپرستی، اثری جذاب است که دیدگاهی منحصر به فرد از دین، هویت فرهنگی و روانشناسی جمعی معرفی میکند. در واقع، کنجکاوی فروید درباره خاستگاه توحید با دیدگاههای وسیعتر او نسبت به نقش دین در جامعه و نیازهای روانشناختی آن پیوند دارد. او توحید را گامی اساسی در رشد فرهنگی انسان میداند که نشاندهنده حرکت به سمت تفکر انتزاعی و فاصلهگیری از تفکر حسمحور است.
نقد و بررسیها