تا بحال برای شما پیش آمده که خواسته‌ای از کسی داشته باشد اما ندانید چگونه آن را بیان کنید. برخی از افراد در چنین حالتی طرف مقابل را مجبور به انجام خواسته خود می‌کنند که بسیار ناخوشایند است. روانشناسی معکوس یکی از روش‌هایی است که به کمک آن می‌توانید بدون کوچکترین اجبار و بی‌احترامی نظر خود را به فرد مقابل تحمیل کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با تکنیک های روانشناسی معکوس آشنا کنیم تا روابط بهتری با دوستان، نزدیکان و فرزندان خود داشته باشید.

روانشناسی معکوس چیست؟

روانشناسی معکوس شامل تکنیک‌هایی است که با به کارگیری آنها می‌توانید افراد را به انجام خواسته‌تان علاقه‌مند کنید. در روانشناسی معکوس شما باید خواسته‌ای برخلاف خواسته خود را به فرد پیشنهاد دهید تا او در نهایت خواسته واقعی شما را انجام دهد. با استفاده از تکنیک های روانشناسی معکوس شما می‌توانید با شخصیت‌های مختلف کنار بیایید. اما توجه کنید که روانشناسی معکوس اصول و قواعد خاص خود را دارد اول اینکه حتما باید با تکنیک‌های آن آشنا باشید و سپس در زمان و شرایط مناسب از آن استفاده کنید. افرادی که از روی عادت از روانشناسی معکوس برای نفوذ در دیگران استفاده می‌کنند، به روابط خود آسیب می‌زنند. از این رو توصیه می‌شود از روانشناسی معکوس تنها در شرایط غیر حساس استفاده کنید.

چه کسانی تحت تاثیر روانشناسی معکوس قرار می‌ گیرند؟

تکنیک های روانشناسی معکوس بر روی قشر وسیعی از جامعه تاثیرگذار است و شامل تمام رده‌­های سنی می­شود. این نوع روانشناسی روحیه مبارزه‌طلبی را بیدار کرده و فرد را بسیار واکنش‌پذیر می‌کند. افراد لجباز، افراد خودشیفته، افراد مغرور، افراد احساساتی، کسانی که اعتماد بنفس بالایی دارند و افرادی که ارزش فردی خود را بسیار بالاتر از دیگران می‌بینند به روانشناسی معکوس بیشتر واکنش نشان می‌دهند.

اگر خواسته‌ای از این دسته از افراد دارید، ابتدا می‌توانید آن را مطرح کرده و با گفتن جملاتی مانند اینکه تو نمی‌توانی اینکار را انجام دهی، تو برای اینکار ساخته نشدی، انجام این کار از عهده تو خارج است و … می‌توانید فرد مورد نظر را وادار به انجام خواسته خود کنید. بدون شک این دسته از افراد برای اثبات توانایی خود به شما با تمام تلاش خواسته شما را انجام می‌دهند. در مقابل افرادی که از لحاظ شخصیتی بسیار آرام بوده و روحیه جنگجویی ندارند، کمتر تحت تاثیر روانشناسی معکوس قرار می‌گیرند چرا که اغلب این افراد به جملات شما هیچ گونه رفتار واکنشی نشان نمی‌دهند.

آشنایی با تکنیک های روانشناسی معکوس

برای پیاده‌سازی و اعمال روانشناسی معکوس بر روی یک نفر ابتدا باید با تکنیک‌های آن آشنا شوید. از جمله تکنیک های روانشناسی معکوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· شخصیت طرف مقابل را به خوبی بشناسید

قبل از به کارگیری روانشناسی معکوس ابتدا باید شخصیت فرد مقابل را به خوبی بشناسید. درست است که روانشناسی معکوس قادر است شخصیت‌های مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد اما گروهی از افراد بیشتر نسبت به این تکنیک‌ها واکنش نشان می‌دهند. بهترین گزینه برای اعمال و پیاده‌سازی تکنیک های روانشناسی معکوس افرادی هستند که روحیه واکنش‌پذیری داشته و نسبت به انجام کاری بیش از حد پافشاری می‌کنند. همچنین بسیار دیده شده که آقایان نسبت به بانوان بیشتر تحت تاثیر روانشناسی معکوس قرار می‌گیرند.

· از افکار و خواسته‌های طرف مقابل آگاه شوید

از دیگر تکنیک های روانشناسی معکوس می‌توان به آگاهی از افکار و خواسته‌های طرف مقابل و  توجه به این خواسته‌ها اشاره کرد. استفاده از جملات صحیح و بیان درست آنها از مهم‌ترین اصول روانشناسی معکوس است‌‌. پس از آگاهی از خواسته طرف مقابل بهتر است با گفتن جملاتی همچون قطعا خودت بهترین تصمیم را خواهی گرفت و یا اینکه من مانع انجام کار تو نمی‌شوم، بیشترین تاثیر را داشته باشید.

· روانشناسی معکوس را به عادت تبدیل نکنید

بسیار از افراد برای انجام خواسته‌های خود از روانشناسی معکوس استفاده می‌کنند اما باید توجه داشته باشید که اگر این کار تبدیل به عادت شود، عواقب بدی به دنبال خواهد داشت. سعی کنید از روانشناسی معکوس فقط در شرایطی خاص استفاده کرده و از به کارگیری بیش از حد آن بپرهیزید. عدم توجه به این اصول سبب اختلال در روابط و ایجاد کینه بین دو طرف می‌شود.

· صبوری پیشه کنید

یکی از تکنیک های مهم در روانشناسی معکوس صبوری است. حفظ آرامش و صبوری به خصوص در مواردی که طرف مقابل شما کودکی لجباز باشد، بسیار حائز اهمیت است. تا زمانی که فرد مقابل با طرز فکر شما آشنا شده و تن به خواسته‌تان بدهد، کمی طول می‌کشد پس صبور باشید.

· با توجه به شرایط از روانشناسی معکوس استفاده کنید

نباید از تکنیک های روانشناسی معکوس در هر شرایطی استفاده کرد. مثلا برخی در هنگام بیماری از دکتر رفتن ترس دارند. در چنین حالتی اگر از روانشناسی معکوس استفاده کنید، فرد برخلاف خواسته خود به دکتر مراجعه کرده و این امر فقط ترس فرد را بیشتر می‌کند. از این رو قبل از به کارگیری روانشناسی معکوس شرایط را بسنجید و با توجه به شرایط عمل کنید. سعی کنید از روانشناسی معکوس در موقعیت‌های کم اهمیت مانند فیلم، تفریح و ورزش مورد علاقه خود استفاده کرده اما  همین کار هم به عادت تبدیل نکنید.

· به توانایی­‌های فرد مقابل توجه کنید

مطمئن باشید که فرد از عهده انجام خواسته شما بر می‌آید. اگر خواسته‌ای غیرمعقول و فراتر از توانایی فرد را داشته باشید، ممکن است فرد مقابل هیچ انگیزه‌ای برای انجام آن نشان ندهد و بگوید که از توانایی من خارج است.

· ادب و احترام را رعایت کنید

گاهی ممکن است قصد داشته باشید فردی بزرگتر از خودتان را روانشناسی معکوس کنید. در چنین مواقعی باید اصول و تکنیک های روانشناسی معکوس را با دقت و ظرافت بیشتری به کار ببرید تا کوچکترین بی‌احترامی به فرد مقابل نکنید. هدف از انجام روانشناسی معکوس رسیدن به خواسته نهایی شما بوده بنابراین توصیه می‌شود هیچ گاه با بی­‌احترامی کردن و بیان جملات نادرست به روابط خود لطمه نزنید.

· کودکان تاثیر بیشتری از روانشناسی معکوس می­گیرند

روانشناسی معکوس در کودکان ۲ تا ۴ سال بسیار موثر است. والدین می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های این روانشناسی کودک را وادار به خواسته خود بکنند. مثلا اگر کودکتان اتاقش را مرتب نمی‌کند به او فرصت دهید تا قبل از خواب این کار را انجام دهد. اگر باز هم کودک حاضر به مرتب کردن اتاق نشد، به او بگویید تو کوچک هستی و به تنهایی نمی‌توانی کارهای خود را انجام بدهی. با بیان این جمله و چنین جملات تحریک‌آمیزی خواهید دید که کودک خواسته شما را انجام می‌دهد.

تاثیرات مثبت روانشناسی معکوس

روانشناسی معکوس در بهبود روابط بسیار موثر عمل می‌کند لذا یادگیری تکنیک های روانشناسی معکوس برای هر شخصی ضروری است. با استفاده از این روانشناسی به راحتی می‌توانید بر شخصیت افراد لجباز نفوذ کرده و با آنها رابطه دوستی برقرار کنید. همچنین روانشناسی معکوس راهکاری بسیار موثر جهت تربیت بهتر کودکان و ارتباط عمیق والدین با آنهاست. اگر از روانشناسی معکوس به درستی استفاده کنید، سبب ترغیب اشخاص مختلف به انجام خواسته‌های خود خواهید شد.

تاثیرات منفی روانشناسی معکوس

تاثیر روانشناسی معکوس زمانی آشکار می‌شود که فرد با تکنیک‌های به کارگیری آن آشنایی نداشته باشد. اگر از روانشناسی معکوس بیش‌از حد استفاده کنید و هیچ وقت به طرف مقابل اجازه ندهید تا خواسته‌های واقعی خود را بیان کند، نوعی توهین از جانب شما تلقی خواهد شد. این کار ممکن است اعتماد فرد را نسبت به شما کم کرده و به روابطتان آسیب وارد کند.

مثال‌ هایی از روانشناسی معکوس

امروزه افراد زیادی از روانشناسی معکوس برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند. تکنیک های روانشناسی معکوس بر روی افراد زیاد و در شرایط مختلفی تاثیرگذار است. موارد زیر مثال‌هایی از روانشناسی معکوس هستند:

1ـ گاهی ممکن است کودکان نسبت به خوردن ناهار و یا شام بی‌میل بوده و مدام به دنبال بازیگوشی باشند.  والدین می‌توانند به کودک بگویند اگر قصد خوردن غذا ندارد به اتاق خود رفته و میز یا سفره را ترک کند. در چنین شرایطی کودکان تنها انتخاب خود را خوردن غذا می‌دانند.

2ـ بسیار پیش آمده که دوستان شما راس ساعت مشخصی در محل قرار حاضر نمی‌شوند و منتظر ماندن می‌تواند بسیار کلافه کننده باشد. شما برای اینکه دوست خود را تحریک کنید تا دفعه بعد به موقع در سر قرار آماده شود، باید بگویید که من مطمئنم که تو نمی‌توانی راس ساعت مشخص شده سرقرار حاضر شوی. در چنین حالتی طرف مقابل نسبت به جمله شما واکنش نشان داده و سری بعد سر وقت در محل قرار حاضر خواهد شد.

3ـ می‌توانید با به کار بردن جملاتی همچون مطمئنم از پس این کار برنمیایی، بیهوده تلاش نکن چون نمی‌توانی، شرط می‌بندم قادر به انجام این کار نیستی و … دوستان خود را وادار به انجام خواسته‌های مختلف کنید.

4ـ اگر فرزند شما درس نمی‌خواند و وقت خود را بیهوده تلف می‌کند، به او بگویید تو نمی‌توانی نمره خوبی از این درس بگیری. در این حالت فرزند شما برای اینکه به شما ثابت کند که توانایی کسب نمره بالا را دارد، درسش را می‌خواند.

5ـ ممکن است برای تعطیلات آخر هفته دو دعوت از طرف دوستانتان داشته باشید، تماشای فیلم و انجام بازی‌های فکری. اگر شما به بازی‌های فکری علاقه دارید و می‌خواهید دوستتان در این مهمانی با شما همراه شود، از تکنیک های روانشناسی معکوس استفاده کنید‌. به او بگویید که دو دعوت از طرف دوستانمان داریم که یکی از آنها بازی‌های فکری است و به نظر من این بازی‌ها هیچ گونه جذابیتی ندارند. در این حالت بازی‌های فکری به عنوان یک ایده در ذهن دوست شما نقش می‌بندد. با این تکنیک شخص مقابل مخالفت خود را نسبت به خواسته شما بیان کرده و شما یک قدم به هدف خود نزدیکتر خواهید شد.

کلام آخر

در روانشناسی معکوس فرد خواسته‌ای غیر از خواسته واقعی خود را بیان کرده و با به کارگیری تکنیک‌های این روانشناسی طرف مقابل را وادار به خواسته باطنی خود می‌کند. این تکنیک بر قشر گسترده‌ای از جامعه تاثیرگذار بوده و افراد لجباز، مغرور، احساساتی و … بیشترین تاثیر را از آن می‌گیرند. یادگیری تکنیک های روانشناسی معکوس می‌تواند نقش بسیار مثبتی در بهبود روابط شما با دوستانتان داشته باشد اما به شرطی که اصولی و طبق قاعده انجام شود.

AAA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *